Gå til innhold

Til dere flinke damer - spm om EL og syklus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har helt siden sist fødsel hatt ganske regelmessig menssyklus på 30 dager (+/- 1 dag). Nå har vi bestemt oss for å prøve å få et barn til og da skjer det noe rart: med en gang jeg begynner å vente på mensen når den bør komme, så kommer den ikke! Det vil si den blir en 3-4 dager forsinket.

Det jeg lurer på:

Hvis mensen blir forsinket, vil da neste eggløsning også bli forsinket? Altså: avhenger eggløsningsdatoen av forrige eggløsning (ca 30 dager før) eller forrige mens (ca 15 dager før).

Stress å ha en mens som blir så lett påvirket av psyken - spesielt når man så gjerne vil ha oversikt over syklusen for å bli gravid.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eggløsning har ingenting med forrige mens og gjøre. Etter eggløsningen, er det det gule legemet som opprettholder syklusen. Det gule legemet holdet et par uker, og hvis ingen hcg er i blodet for å opprettholde, så kommer mensen.

Mye stress, dårlig kost, dårlig søvn o.s.v. kan bidra med å utsette eggløsning, som da igjen utsetter neste mens.

Eggløsningen følger jo ingen kalender, så for å være sikker anbefaler jeg å begynne å teste etter el eller ta tempen om morgenene. Er greit å ha peiling på om en traff på eggløsningen og når mensen skal komme, når en skal prøve seg på barn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...