Gå til innhold

Nav-frustrasjon...hva har vi rett på ved fødsel?? Hjeeeeeelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer sånn ang. foreldrepenger, fedrekvote og engangsstønad...

Jeg studerer deltid (50%), hvertfall fram til jul. Termin 28.10.

Min samboer jobber fullt, og har rett på foreldrepenger og hadde tenkt å ta ut fedrekvote.

Hva er det vi egentlig har rett på? Har han rett på foreldrepenger sålenge jeg ikke har det? Vil det lønne seg å kun ta engangsstønaden? Men da får vel ikke han noe fedrekvote heller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er ganske sikker på at hverken du eller samboeren din har rett på foreldrepenger dersom du ikke har en ekstrajobb som gjør at du har tjent "nok".

Nå kommer det veldig an på hva du studerer, men den beste økonomiske løsningen når mor er student og får barn er:

1. At du melder deg opp i nok fag til at du studerer 100% (fra 6 uker etter fødsel iallfall) Dersom det ikke fungerer å studere så mye (om så på papiret) med det du går på pga obligatorisk oppmøte el.l. vil jeg virkelig anbefale at du melder deg opp i tilfeldige fag uten oppmøteplikt så du oppnår 100% - så møter du opp på eksamen men evt trekker deg!)

2. Du tar ut engangsstønad

3. Dere sender inn søknad med dokumentasjon om at fars inntekt skal leggest til grunn for foreldrepenger og at han skal ha 37 ukers permisjon. (dvs all permisjon minus dine obligatoriske 6 uker) fordi du er 100% student.

4. Etter dine 6 uker sender dere inn papirer om at far skal ta ut sin permisjon som tidskonto (dere bestemmer selv hvor mye av permisjonen han tar ut i måneden - kan vere feks en eller fire dager i uka. Nav betaler permisjonen - arbeidsgiver resten. Til barnet er max tre år)

5. Når du er heltidsstudent og far tar ut permisjon i tidskonto har du rett på fullt fødselsstipend fra Lånekassa.

Altså kan dere få engangsstønad, far tilsammen 37 uker med permisjonspenger over tre år og stipend fra lånekassa. Kjempegod løsning spesielt om du ikke må møte på skolen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...