Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #1 Skrevet 29. august 2010 Sambo har atopisk eksem så lurer på hvor stor sjangs det er for at barnet vårt kan få det.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #2 Skrevet 29. august 2010 Ganske arvelig tror jeg.. Har en venninne, som har en sambo med veldig plagsom atopisk eksem, de har tre gutter som alle har arvet dette. Faktisk så ille at det er vondt å se på :-( Har en annen venninne som har hatt atopisk eksem på hendene bare, hun har fire barn og to av guttene har arvet dette. Jeg selv har hatt eksem på hendene (tror jeg har vokst det fra meg nå etter tre barn og en alder av 38 år ;-) og ingen av mine tre barn har arvet dette hva jeg kan se til nå i alle fall.. Så er det alvorlig eksem er nok sjansen ganske stor for nedarv desverre..
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #3 Skrevet 29. august 2010 Ja kan vell si det er ganske alvorlig eksem. Har får det mest på vinterstid og det kommer mest i ansiktet og på hendene. Uff, vil jo helst at barna væres kan slippe det, for vet at min samboer har vært veldig plaget med det i alle år.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #4 Skrevet 29. august 2010 Ta en titt på denne linken: http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/hud-og-haar/atopisk-eksem 60-80 prosent sjans hvis BEGGE foreldrene har det. Mye mindre hvis kun en har det. Et tips er å ta probiotika i graviditeten. Det gjorde jeg, pluss at jeg har vært nøye med flere andre tips for å forbygge eksem hos den lille; som å fullamme i 6 måneder, vaske alt tøy, håndklær og sengetøy med nautral vaskemiddel, passe på inneklima (lufte og slik), gir han biola med musli (etter han ble introdusert til melkeprodukter), passet på å holde meg nogenlunde unna nøtter, skalldyr og lignende under graviditet og amming, passe på at han ikke blir svett, bruker ikke ull helt inntil huden hans og andre slike tips jeg har funnet. Hadde nemlig heftig atopisk eksem som liten, og sliter fremdeles med litt på hendene. Det smarteste jeg gjorde, dog det selvsagt ikke akkurat var gjennomtenkt, var å få barn med en som har ingenting av sånt i familien ;P Meen lillemann fikk bittelitt eksem i 6 månedersalderen. Det var veldig mildt, men vi smørte han med Decubal morgen og kveld og tok på et tynt lag hydrokortison på eksemflekkene når de dukket opp pluss at vi har babyolje i badevannet og bruker lite og mild såpe som vi skyller av han etter bad. Nå er han 15 måneder og har ikke hatt tegn til eksem på en stund. Han har fått vært masse i sola (med solkrem på selvsagt) og i saltvann i sommer og det funker jo flott. Nå håper vi bare at det ikke dukker opp igjen i vinter, men det er uansett så lite at dette vil han vokse ifra trur jeg. Vi smører han fremdeles med Decubal etter bad og hvis det virker som han har litt tørr hud. Fuktighet er viktig for eksemhud, så det er bare å dynke på hvis man har barn med mye eksem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå