Gå til innhold

mor vs far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er alenemamma til en liten gutt å 4 mnd.som jeg fullammer,noe jeg har tenkt til å gjøre så lange som mulig frem til han er ett år. Barnefaren og jeg har ikke gått særlig overens siden jeg ble gravid. Fikk egentlig bare beskjed om å ta abort,ellers gikk han fra meg.. Jeg valgte selvfølgelig barnet over ham. Ikke verdt å være sammen med noen som gir meg et sånt ultimatum...

NÅ krever han delt omsorgsrett... Jeg nekter å skrive under på dette,han truer meg å gå rettens vei..

Har han rett til delt omsorgsrett? Kan jeg bli pålagt å dele med ham?

Håper på svar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heter ikke omsorgsrett, men foreldreansvar. Med delt foreldreansvar trenger du hans underskrift på bla pass, navnendring og inn utmelding ang religion...

Selv om dere ikke har felles foreldreansvar, har han rett til å bli kjent med barnet (går ut i fra at han har erkjent farskapet). Det er barnets rettinghet til å ha samværmed begge foreldre og det er foreldres plikt...

Jeg har ikke felles foreldreansvar, og jeg skulle ønske bf var mer tilstede for barnet... men det er visstnok veldig vanskelig...

Husk; det er ikke DEG dette handler om, det er ikke HAN... det er BARNETS beste det handler om, og da må man faktisk sette egne "greier" til siden...

Og som svar på spørsmålet, om du ikke skriver under får du foreldreansvaret alene. Ja, han kan ta det rettens vei og du kan bli pålagt å dele med han.

Skrevet

Vær sikker på hva du skriver under på. Dersom du mener at han ønsker delt foreldrerett, så kan det hende han tar det til retten, og da får han det. Dersom det er delt omsorg, m.a.o, 50/50 samvær, så har han ikke sjans i havet sålenge barnet er så lite, og er veldig lite sjans for at han får det senere siden han aldri har bodd sammen med deg etter barnet ble født.

Skrevet

Et lite tips, du bør få time på familievernkontoret. Der kan du/dere få vite hvilke rettigheter og plikter dere har ovenfor barnet, og kan få råd og veiledning i forhold til en samværsavtale. Når barnet er så lite, så anbefales det korte men hyppige samvær, f.eks to/tre timer hver uke.

Skrevet

takk for svar. jeg har planer om å ringe og ordne med familiekontoret i morgen. Fullstendig klar over at dette ikke handler om meg,heller ikke ham,. den viktigste her er babyen. men noe av poenget mitt også er at han mener han har rett til å ta med seg barnet nå,og ser ikke helt poenget med at jeg ikke bare gir han flaske. jeg sier nei,flaske vil han heller ikke ta,har prøvd og han blir kjempesint,så da stresser jeg ikke med det. Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å stresse med sånt heller!

Trenger heller ikke kritikk!Vil bare vite om mine rettigheter

Skrevet

Som mor har du ingen rettigheter mot far. Barnet har rett til å ha samvær med sin far. Barnefar her hadde samvær så fort barnet var født(trilletur osv i begynnelsen) Måtte bite en del sure epler, men som mor har du ingen rettigheter desverre. Det vil merkes godt etterhvert

Hilsen mor til en 5-åring

Gjest marie-s
Skrevet

Hvordan er det han vil ta han med seg da? Rundt for å vise familien hvor en fantastisk far han er eller på overnatting?

Når det gjelder det siste så går nå ikke det så lenge du fullammer. Men tror noen menn generelt sett har litt problemer med å skjønne at babyer må ha mat.

Du kan jo kanskje heller foreslå at han kommer til deg og blir kjent med babyen der over en viss periode, gjerne faste dager så du også har noe å forholde deg til. Så mens han er der kan du jo gi han ansvaret for bleieskift og annet stell så lenge slik at både han og babyen kan bli kjent.

Skrevet

Bare ikke skriv under. La ham gå rettens vei, du. Har du under ca 250 000 i brutto inntekt i året, så får du fri rettshjelp i tillegg.

ALDRI skriv under på noe han kommer med uten at du vet at du har "styrken" i det du signerer. Du skal ha hovedomsorgen, og det kommer du til å ha til barnet er hvertfall ca 3-4 år, for han kan ikke få 50/50 omsorg om du ikke er enig. Retten kan ikke dømme annet enn et fast bosted, og det blir som regel der barnet har bodd og med samme omsorgsperson. Men den kan dømme tett opp til 50/50 når barnet nærmer seg ca 3 år, men det forutsetter at du har vært urimelig vanskelig ang samværsavtale(noe de færreste mødre er, faktisk) og han er en kanskje nesten bedre omsorgsperson for barnet enn deg. Og at han har virkelig stilt opp for barnet i tiden før saken kommer opp.

Og husk - alle slike saker tar tid, så barnet vokser mens dere venter ;)

------------------------------------------------------------------------

felles foreldreansvar - lite å si i hverdagen, og har ingenting med omsorg å gjøre.

Hovedomsorg - den som har barnet det meste av tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...