Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #1 Skrevet 29. august 2010 Vi prøver å få barn og jeg lurer på hvor mye folat jeg må ha i meg pr. dag. Etter en vektoperasjon tar jeg vitaminer, og det totale folsyreinnholdet som jeg får i meg hver dag er 1,2 mg, noe som er 0,2 mg over anbefalt maksinntak. Men, siden jeg er operert så har jeg jo et annet opptak av vitaminer og mineraler, har det noe å si når jeg allerede får i meg så mye?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #2 Skrevet 29. august 2010 Jeg er også vektoperert. Siden jeg vet at vitaminopptaket "vårt" er redusert valgte jeg å ta folat vedsiden av de multivitaminene jeg tar til daglig. Dvs det var i første svangerskap. Denne gangen har jeg brukt "Gravid" fra Boots apotek hvor det er ekstra folat og så gå over på den som heter ammende da jeg rundet 2. termin. Ble anbefalt det av en farmasøyt som jobber på apoteket her og hun kjenner historien min.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #3 Skrevet 29. august 2010 Tusen takk for svar! :-) Jeg tenker kanskje at de første 3 mndene så tar jeg Folsyre 0,4 mg i tillegg, det er vel de månedene det er viktigst?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #4 Skrevet 29. august 2010 Det viktige er å ha et godt folat-lager FØR man blir gravid Det er anbefalt å ta folat i 3 mnd før man blir gravid, skjønt dette er jo en tidsramme som kan være vanskelig å følge, da de færreste blir gravide akkurat når de vil... Og det er viktig i 1.trimester, da alle organer blir utviklet. Så lurer jeg på om jeg har lest at man skal ta folat hele sv.skapet pga den videre utviklingen av hjernen (men det siste er jeg IKKE sikker på da!)
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #5 Skrevet 29. august 2010 Da skal jeg begynne å ta ekstra folat med en gang, skal ha første inseminasjon i Danmark i slutten av september :-) HI
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #6 Skrevet 29. august 2010 Det stemmer det at det nå anbefales å ta folat gjennom hele svangerskapet. Folat er et b-vitamin, og dermed vannløselig, det skal noe til å få for mye av det. Så jeg ville ikke sett på det som et stort problem å begynne å ta det før man begynner å prøve, selv om man gjerne må prøve en stund før det klaffer. Sist brukte jeg folat en god stund før vi begynte å prøve, samt at det tok et år før jeg ble gravid. Tok da 0,4-0,6 mg de 3 første mnd i svangerskapet, og 0,2 mg resten.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #7 Skrevet 29. august 2010 Takk for mye kunnskap og tips:-) Godt å ha slike forum! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå