Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #1 Skrevet 29. august 2010 Og mor har full foreldrerett.. Har far da rett på noen fridager rundt eller etter fødselen? Med eller uten lønn? Eller er det kun om mor og far er samboere/gift?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #2 Skrevet 29. august 2010 Vil egentlig tro at det ikke er mulig å ha "full foreldrerett" på et ufødt barn..??.. Barnet må ha personnr. etc for å bli registrert i systemet. Ang. far så vet jeg ikke hva loven sier, men han kan helt sikkert få litt ulønnet perm. dersom arb.giver syns det er ok. Samtidig skjønner jeg ikke helt hva han skal med perm. når dere ikke bor sammen, og du skal ha "full foreldrerett"..??
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #3 Skrevet 29. august 2010 Han hadde fri to dager etter jeg var skrevet ut fra sykehuset, for å hjelpe meg litt. Så skal han skrive timeliste nå å sender meg sms å spør om han skal føre opp at han hadde fri de to dagene eller om han skal føre opp timene.. Så lenge mor og far ikke er gift får mor automatisk foreldreretten! Hi
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #4 Skrevet 29. august 2010 Det er det jo arb.giver som må svare på og ikke du !!
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #5 Skrevet 29. august 2010 Selv om mor og far ikke bor sammen er det ingenting som sier at ikke far kna få foreldrerett. I og med at han tar seg 2 dager fri for å hjelpe til etter fødsel tyder det jo på et greit samarbeide og jeg skjønner ikke hvorfor du skal sitte med foreldreansvaret alene?!
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #6 Skrevet 29. august 2010 Ja, det sier jeg også!! Håper du ikke har skrønt faren full av det, han kan faktisk få delt foreldrerett (upraktisk når ungen er så bitteliten, men dog)
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #7 Skrevet 29. august 2010 Begreper folkens! Foreldreansvaret omhandler hvem som skal bestemme over barnet, feks hvem skal innkalles til foreldremøter, hvem følger til lege, hvem kan få pass til barnet osv. Dette kan være delt eller fult på en av foreldrene. Foreldrerett er foreldres sett til å ha samvær, kontakt og omsorg for barnet. Dette har absolutt alle foreldre, om det ikke er fradømt ved dom. Samværsrett er samværsforelders rett til samvær med barnet. Daglig bosted (tidligere daglig omsorg) er den hvor barnet tilbringer mest tid, hos små barn ofte hos mor. Dette kan deles til å være delt bosted. Jeg regner med at HI her mener at mor har fult foreldreansvar. Dette gjør at han i utgangspunktet ikke har slike rettigheter (pappaperm). Men har han en åkei arbeidsgiver kan det fikses. Likeså kan du søke om at hans del av permisjonen din tilbakeføres til han.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #8 Skrevet 29. august 2010 Når du skal irettesette andre bør du gjøre det skikkelig! Foreldreansvar og foreldrerett er det samme! Disse har ingenting med samvær å gjøre, da det faktisk er BARNET som har retten til samvær med sine foreldre. Så en far uten foreldreansvar har like stor rett til samvær som om han hadde delt ansvar. Se link:http://www.aleneforeldreforeningen.no/index.php?mod=plink&id=2864 Ingen som har antydet at de skal dele omsorgen! Anonym: 17:33
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #9 Skrevet 29. august 2010 Når mor og far ikke bor sammen eller er gifte eller what so ever så får mor automatisk full omsorgsrett/foreldrerett for barnet. Dette kan selvfølgelig endres på, enten om de blir enige eller far drar mor for retten.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #10 Skrevet 29. august 2010 Mor får bare automatisk foreldreretten om de ikke bor på samme adresse. Er de samboere med samme registrert adresse så får de automatisk delt foreldreansvar. Så trenger alltså ikke være gift for og få delt foreldreansvar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå