Gå til innhold

Stekepanne.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

er det noen som kan anbefale en god stekepanne (ikke jernpanne)?

Jeg synes alle går istykker så fort....at de blir så fort ødelagte i bunnen, at maten henger seg fast uten å bruke masse olje osv. De siste pannene jeg har hatt er Jamie Oliver-panne og Høyang Polaris.....dette skal jo være gode/dyre panner, men holdt ikke så lenge.....

Tar gjerne i mot gode tips til hva jeg skal kjøpe nå:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er iallefall viktig å behandle de riktig! Ikke skylle de i kaldt vann. Vaske de godt både inni og på utsiden. Varmer man opp møkk på nytt kan det brenne seg fast. Og selvfølgelig ikke bruke noe av metall.

Jeg har kjøpt en veldig god en på glassmagasidet. Fikk den til halv pris, så da betalte jeg 400kr.

Men vet de som de har på Meny osv skal være gode!

Skrevet

Men stekepanner varer ikke evig... Jeg skifter kanskje 1 gang i året..

Skrevet

Alle våre har holdt et år eller to. Trenger aldri bruke smør eller olje med mindre jeg veldig gjerne vil.

Hva slags merker? Hmmm. Husker ikke helt, men kjøpt på jernvaren alt sammen. Vi bruker de daglig nesten også.

Hvordan behandler du stekepannene dine tin0810? Er det noe spesielt du gjør siden de ikke holder så lenge?

Skrevet

Hei,

Takk for svar:-)

jeg skifter ca 3-4 ganger i året, synes de blir så fort dårlige! Pleier å vaske de i varmt vann, stort sett rett etter de er brukt.... (kun vann.....en sjelden gang med litt zalo).....mulig det er helt feil...:-)

Vil gjerne ha tips om gode merker!

Skrevet

Ja, du må ikke vaske de rett etter de har blitt brukt, det er da de blir ødelagt.

La den stå til den er avkjølt, så vasker du ;) Så skal du se at de varer myyye lengre..

Skrevet

Best i test for noen år siden, var ikea sine. Er flere i fam som har den og alle er fornøyde.

Skrevet

Vi gjør det samme som Lea Laus, vi venter med å vaske de. Sette de evt i vann om det vi har laget setter seg veldig fast. Men vasker de ikke før etter middag...

Skrevet

Åja, kanskje der jeg tabber meg ut!! Takk, takk! Da skal jeg la de stå til de blir kalde....tar de nesten alltid rett under vann, når de er kjempevarme.....liker å vaske og få den bort med en gang....:-)

men da får jeg slutte med det!!

og takk for tips om Ikea! Skal teste ut!

Skrevet

Novo-panne!! :)

25 års garanti på den!! :)

Skrevet

Takk for tips! har hatt den tidligere, men mulig den fungerer bedre (og lengre nå) siden jeg har lært hvordan man rengjør den!

25 års garanti...jøss, det var voldsomt:-) det er jo absolutt noe for meg...he he

Skrevet

Jeg ødelegger også panner hele tiden :/

Fikk beskjed at når jeg skal slå på komfyren.. så skal jeg ikke sette den på 9 (full styrke) med en gang.. men la panna forvarme litt først.. altså sette den på halvparten først.. Så nå har jeg kjøpt meg nye stekepanner igjen.. Så får vi se hvor lenge de holder, var 2-3 års garanti på de jeg kjøpte nå..

Jeg vasker de med zalo, men da er panna kald.

Skrevet

Kjøper panner på Ikea, ikke koster de skjorta og de holder minst like bra som de dyre jeg har hatt. Og så er det mindre ergerlig om det skjer noe med panna.

Skrevet

Vi har en fra Kitch'n. Husker ikke hva den heter, men koster ca 12-1300,-

Veldig fornøyd. Tåler veldig høy varme, har topp med ekstra "power" og det var det ikke mange panner som tålte. Belegget sprakk og de ble ødelagt. Den vi har nå er helt super.

Skrevet

Ikea-typen ble ødelagt på vår ovn...

Skrevet

Ble mye her nå.... Eva Trio, heter den vi har.

Skrevet

Vi ha også hatt flere dyre stekepanner, og de har vart i toppen 1 år. Så nå sverger jeg til Ikea sine. De er akkurat like gode, og varer i nesten et år de også. Absolutt verdt et forsøk :-)

Skrevet

Vi har alltid sverget til IKEA sine, men da de for litt tilbake endret litt på designet ble kvaliteten elendig i samme slengen.

Så da kjøpte vi de dyreste fra Jamie Olivier. Han har iallfall to modeller, og den rimeligere er elendig.

Denne kostet 1200 - 1300, men kjøpte den på halv pris på Glassmagasinet. Den har slikt rutenettdesign i bunnen og er veldig god og holdbar.

Skrevet

Tusen takk for gode råd og tips:-) Hadde igrunn bestemt meg for å teste ut Ikea-pannen, helt til jeg leste siste innlegget over her.....så lurer på å ta meg en tur på Jernia el i stedenfor....får se.....men takk takk:-)

Skrevet

Vår Tefalpanne var kjempebra, men nå etter to år må den nok byttes ut.

Skrevet

Jeg har jobbet i kjøkkenbutikk, og er enig i at Nowo-pannene er de beste belagte pannene (mulig de heter Woll nå, forresten). Det stemmer at de har 25 års garanti, men det er på bunnen, at den ikke skal slå seg. Belegget har fem års garanti mot riper, også ved bruk av metallredskaper. Derimot har det IKKE garant mot ødeleggelser som skjer pga av at man bruker feil type fett i pannen/ikke vasker den riktig, og det er det som oftest ødelegger pannene.

Man må bruke fett som tåler høy temperatur dersom man skal steke på høy temperatur. Olivenolje gjør ikke det, den forkulles når det blir varmt, og det ødelegger belegget. Raps er fint å bruke, det samme er maisolje og druekjerneolje. Oljen skalikke tilsettes før etter at pannen har blitt varm. Den skal alltid rengjøres med såpe mens den fremdeles er varm. En gang i blant bør man koke ut av den med litt oppvaskmaskinsåpe for å fjerne eventuelle rester som har satt seg fast.

Det er litt jobb i å holde en belagt panne fin, men dersom man gjør det, kan man ha den i mange år!

Skrevet

Takk, takk:-) er nok litt sløv med dette, ja....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...