Gå til innhold

Når slutte helt med smukk? Gode råd i overgangsfasen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 2,5 år, og bruker smukken BARE når hun sover.

Når er det vanlig å slutte med smukk?

Er det lettere eller verre når hun er større?

Gode råd for å gjøre det mest mulig smertefritt???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sendte smukken til julenissebabyen når snupp var 2,5 år, hun var helt enig selv. Sutret en del de første par kveldene, men så var det over. Gikk ganske mye bedre enn jeg hadde fryktet. Syns de bør slutte med sutt før de blir 3 år.

Lykke til!

Skrevet

våre har sluttet når de ble tre år, brukte smokk KUN et par minutter når de sovnet om kvelden. Ingen tegn etter smokkbruk når vi var hos tannlegen på 3 års kontrollen.

Førstemann ga smokkene sine til julenissen på julaften fordi nissebabyene har jo ikke smokker, så de måtte få de.

Andre mann ga smokkene til sabeltann da vi var i dyreparken.

Ingen problem med noen av de, tror det var vi som gruet oss mest!

Men en ting er viktig, har du tatt vekk smokken , så har du tatt vekk smokken, søk gjennom huset slik at INGEN smokker er tilgjengelige.

Skrevet

Har egentlig ingen råd å gi men kan si litt hva vi gjorde med eldstemann. Han sluttet med smukk da han var 2 år og 10 mnd. Han var vi ikke så strenge med ang bruken i forkant slik som vi nå er med nr 2. Han fikk lov til å ha den litt om morgenen før vi gikk ut etc. Med han så ble vi enige en morgen at vi skulle lage pakke til kaptein sabeltann med alle smukkene i. Dette ville han og i dro sammed ned til postkontoret og sendte pakken. Deretter avtalte vi med mormor og morfar om å møtes på Toys'R'us for han skulle velge seg ut en gave. Det skulle være stas for han så derfor ble mormor og morfar med, og han var så stolt.

Han kunne plukke seg ut en liten traktor (som han har 100 av hjemme) og si han ville ha den, men vi prøvde å styre han mot noe litt mer speiselt så han ikke ville bytte den inn mot smukker i et svakt øyeblikk. Her endte vi med å kjøpe en liten elektrisk motorsykkel med 3 hjul som han kunne sitte på og kjøre rundt i stuen. Stor stas for en som er under 3 år. Han var så oppslukt at han ikke spurte om smukken engang da han la seg den kvelden. Dag 2 så spurte han etter smukken og gråt litt, men vi sa at da måtte vi jo gi fra oss motorsykkelen da, og DET ville han IKKE! :-)Så her gikk det smertefritt. Ingen gråting om kvelden eller natten.. Hvis han spurte så sa vi at sabeltann hadde smukkene og han hadde fått motorsykkel tilbake. Helt greit!

med snuppa på 2 år og 4 mnd så får hun smukkene kun i sengen sin, og vi regner med vi kommer til å slutte før hun fyller 3 år. Tenkte å gå for samme startegi. Altså at vi kjøper noe helt spesielt i lekebutikken som hun ikke ønsker å miste igjen.

Lykke til med smukke-slutt! :-)

Skrevet

Da mine er så tett i alder, sluttet de likt med smokk. Minste var akkuratt blitt 2 og elste var 3 1/2 år. Det var mye lettere med minstemann for å si det sånn! Så mitt råd er jo tidligere jo bedre går det ;)

Skrevet

Vi hadde hørt om metode som hadde fungert på andre og det var at man bestemte seg for at barnet skulle slutte med smokk om 5 dager. Pratet med barnet om det. Telte ned hver dag. Sa "I dag er det 5 dager til du skal slutte med smokken" "I dag er det 4 dager osv." Siste dagen så sa vi at nå må du kose deg masse med smokken for dette er siste dag. Funket supert!

Skrevet

Så bra å få høre deres idder og erfaringer! Takk!

Ønsker gjerne å høre fra enda flere :)

Skrevet

Vi sluttet litt gradvis da jenta var drøyt tre. Skulle gjerne sluttet litt tidligere, men hun hadde ganske nylig blitt storesøster, og samtidig sleit vi med bleieslutt. Så vi kunne ikke la henne få altfor mange store forandringer samtidig.

Vi ga ingen presanger eller belønninger. Planen var egentlig at hun skulle gi smokkene til julenissen når den tid kom. Og så skulle vi gradvis slutte med smokk om høsten. Men smokkslutten gikk jo over all forventning, så smokkene ble lagt bort lenge før jul.

Vi avtalte rett og slett med henne at hun skulle få sove noen netter uten smokk. Det ble omtrent annenhver natt uten smokk. Og jenta vår var rett og slett stolt over at hun var så stor at hun ikke trengte smokk lenger. Gikk over all forventning.

Skrevet

Vi har tenkt å gjøre det nå i uka. Minsten er 2,5 år.

Planen er å fjerne alle smokkene ila natta, og legge igjen en liten gave på nattbordet. Da har smokkefeen vært og hentet smokkene for å gi de til babyer som trenger det.

Han kommer aldri til å gå med på å gi dem fra seg.

Skrevet

Når klumpen var 2 år og 11 mnd tok jeg de vekk mens han var i bhg, og sa at kaptein sabeltann hadde vært å hentet de fordi han var blitt så stor, og sabeltann hadde sjørøverbabyer som trengte de. De ble gjort brått, fordi han var så plaget med forskjølelsessår som ikke grodde. Ikke helt planlagt, heller i frustrasjon over de vanvittige sårene han fikk. Og det gikk over ALL forventning. Brukte lang tid på å sovne de første dagene, men han har aldri spurt etter de. Vi flyttet nettopp og han fant en gammel smokk, den så han bare rart på og gikk og kastet i søpla. Hadde jeg visst det skulle gå så lett hadde jeg tatt smokkene tidligere. :)

Skrevet

Sluttet da han var 2,5 år her. Hadde da kun brukt den til soving siden han var baby. Han fikk kaste smokkene selv, og de første 2 nettene var ille. Det må jeg være ærlig og si. Men: ettersom dagene gikk så gråt han ikke lenger etter smokken, og etter kort tid så snakket han om smokkene som noe han brukte da han var liten.

Skrevet

Datteren sluttet med smokk på 3-års dagen sin.

Vi hadde snakket mye om det på forhånd,og hun var helt enig:)Vi "sende" de til drømmehagen;)

Hun spurte etter de en gang,men jeg tror det var mest bare for å teste:)

Skrevet

Gutten vår er 4 år og bruker fortsatt smukk, kun om natten. Jenta vår brukte også smukk om natten til hun var 4,5 eller 5 år.

Og far i huset er tannlege, ups. Neida han mener det har ingen betyding og at eventuell skjevstilling av tenner retter seg opp igjen etter ganske kort tid.

Skrevet

Tannlegen sønnen min var hos sa at hvis de slutter innen fylte 4 år så vil smokkbittet lukke seg til de ordentlige tennene kommer.

Skrevet

Poden her er 14mnd og bruker kun sutt når han skal sove. Vi har tenkt til å kutte ut sutten når han ikke lenger skal sove på dagen. Han sover foreløpig ca 1-1,5time på dagen og i barnehagen sover han som regel ikke så godt så da er sutten en ekstra hjelp til å få sove.

Jeg synes ikke noe om at de bruker sutten i tide og utide når de er over 1år og får spader når jeg ser barn på 2 og 3år med sutten i munn midt på dagen. Det er helt greit så lenge de skal sove, men ikke hele dagen

Skrevet

Vi hadde også kuttet ned smokken til å bare bruke den om natten. i sommer (da hun var 2 år og 9 mnd) snakket vi om at hun skulle slutte med smokkene når hun begynte på stor avdeling i barnehagen , for da var hun jo stor. og hun var veldig enig og vi var enige om å sende de til kaptein sabeltann. vi hadde mange alternativer om hva vi skulle gjøre med de- enten grave de ned i hagen, eller kaste de i søpla eller sende de til noen babyer som trengte de. hun valgte å sende de til kaptein sabeltann, og hun leverte pakken til postmannen og det gikk over all forventning helt til kvelden kom. Da angret hun seg, og var kjempelei seg- og jeg synes det var grusomt leit at hun var så trist. hun våknet litt på natten og ropte etter meg og smokken, og var det var tydelig veldig trist for hun. og det er det jo- hun var jo veldig glad i smokkkene. da hun kom hjem fra barnehagen dagen etter , hadde kaptein sabeltann vært der og lagt igjen en stor pakke som var et prinsessetelt. Det var kjempestas- og hun fikk sove i teltet et par netter - og da gikk det helt fint å legge seg. har ikke spurt etter smokken siden den første natten. vi fant en smokk i lekekasse et par uker etter smokkeslutt, men jeg sa at det var en baby som vi hadde hatt på besøk sin, og da var det greit.

nå er hun veldig klar på at hun er stor jente på stor avdeling og bruker ikke smokk- jeg synes det var bra at hun har litt å fortelle når vi kommer inn på smokk- da snakker vi litt om kaptein sabeltann eller prinsesseteltet - og da blir det jo noe veldig spennende og positivt.

så mitt råd er å snakke med barnet om det på forhånd, ha en premie- og skryte uhemmet over hvor flink og stor barnet er. for det er en big deal for mange barn, og det er jo trist å ta bort noe av det de er glade i.men er jo veldig deilig nå å slippe å styre med de smokkene- så virkelig verd å ta den runden med smokkeslutt- var mye lettere enn jeg trodde!!

Skrevet

Til dere som sluttet brått med smokk og eventuelt ga en gave til barnet, var barna veldig avhengig av smokken? Jeg har en gutt på 3,5 år som elsker smokken sin, og vi har snakket masse om at han snart må slutte, men det vil han ikke! Vi har ikke prøvd ennå, men synes det var mange bra forslag her. Han bruker kun smokk ved legging og i bilen, men er veldig avhengig. Ser liksom ikke helt for meg at en fin presang skal ta fokuset bort fra smokken, men det gikk jo veldig fint med bleieslutt, så kanskje det er mulig. Erfaringer?

Skrevet

min snuppe var VELDIG glad i smokkene sine, og måtte ha minst 3-4 i sengen hver natt. Har ingen faste kosedyr eller annet, bare disse smokkene.Det gikk overraskende bra med smokkeslutt her- men jeg tror det er lurt å snakke med barna godt på forhånd, slik at ikke smokkene plutselig blir borte.

lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...