Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #1 Skrevet 28. august 2010 Må bare spørre, kan det være skadelig for fosteret?? Jeg må si at jeg bryr meg ikke om meg selv her, at jeg er avhengig får jeg ta meg av når barnet er født. Jeg klarer bare ikke slutte, blir pottetett og får ikke puste! Det som betyr noe for meg er om det virker bare lokalt, eller om fosteret på noen som helst måte kan ta skade av det? Har så innmari dårlig samvittighet for hver gang jeg spruter den dosen inn i nesa ca 3 ganger i døgnet........... Saltvann funker absolutt ikke, føler bare det blir verre.....
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #3 Skrevet 28. august 2010 Det virker lokalt og du kan bruke det i 7 dager i strekk, men ikke mer enn i 7 dager da man lettere blir avhengig av nesespray når man er gravid.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #4 Skrevet 28. august 2010 Jeg brukte også Otrivin de siste mnd av svangersapet, tvillingene tok ikke skade. Men du kan jo prøve og bare bruke i ett nesebor, så får det andre "hvile". Men blir nemlig som du sier avhengig av Otrivin.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #5 Skrevet 28. august 2010 Ja, jeg er klar over at en blir avhengig, og jeg ER det allerede Må bare vite at ikke det kan gå ut over babyen.. Takk for svar HI
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #6 Skrevet 28. august 2010 Jeg brukte også Otrivin de siste mnd av svangersapet, tvillingene tok ikke skade. Men du kan jo prøve og bare bruke i ett nesebor, så får det andre "hvile". Men blir nemlig som du sier avhengig av Otrivin.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #7 Skrevet 28. august 2010 Ja, jeg er klar over at en kan bli avhengig, og jeg ER det allerede Må bare vite at det ikke kan gå utover babyen.. Takk for svar Hi
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #8 Skrevet 28. august 2010 Det står sikkert noe om graviditet og amming i pakningsvedlegget - sjekk der!
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #9 Skrevet 28. august 2010 Det står man ikke bør bruke det, men det er fordi det ikke er testet ut (som nesten alle andre legemidler ettersom man ikke tester ut på gravide). Rhinox derimot, står det at man kan bruke, men virkestoffene i dem virker på samme måte, så i prinsippet er det ingen grunn til at det er greit med den ene og ikke den andre. Jeg ble også avhengig i svangerskapet mitt, men klarte å stoppe. Jeg kjøpte nesespray til barn i stedet for til voksen og brukte den kun når jeg virkelig ikke klarte å puste. Litt tett og snufsete holdt jeg ut. Det gikk faktisk ikke mer enn 2-3dager før jeg klarte meg helt greit uten, så det var verdt det.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #10 Skrevet 28. august 2010 Ja, kan jo prøve ut barnevarianten, og bare ta de samme dosene som jeg gjør nå.... Lurer på å prøve å venne av et nesebor om gangen... hehe, off, føler det er helt håpløst.., men må bare prøve noe. HI
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #11 Skrevet 28. august 2010 Man vet ikke hva slags skader foster kan få og det er ulovlig å forske på gravide kvinner, derfor frarådes bruk når gravid. Det du kan vurdere er å bytte til en mildere variant, for du har den til voksne ikke sant? Da bare ber du mannen om å kjøpe en til barn og å kamuflere den som en voksen, da har du skjært ned forbruket ditt. Har du vurdert å skylle nese og bihuler med en sånn spesiell kanne med saltvannsløsning? DET gjør underverker!!
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #12 Skrevet 28. august 2010 Man skal ikke bruke vanlig nesespray under graviditet, bl.a. fordi den har innvirkning på sammentrekninger i livmora. Dette fikk i alle fall jeg forklart da jeg ville kjøpe Otrivin på apotek da jeg var gravid. Jeg ble anbefalt sånn mentolkrem til å ha under nesa. Funket ikke hos meg, men gjør det sikker thos andre. Det er uansett en god grunn til at man ikke skal bruke nesespray mer enn noen få dager, man blir avhengig. Det er bare å bite tennene sammen og bruke saltvannsspray eller ingen verdens ting noen dager, da går nesetettheten over. Før eller senere må du gjøre det, det er bare å sette i gang.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #13 Skrevet 28. august 2010 Den nesesprayen som gjör det, er den samme som anbefales til ammende for å få sving på utdrivningsrefleksen og er IKKE = Otrivin eller Rhinox. Så litt dumt og uvitende anbefalt av apoteket ditt - med mindre du BAD om Oxytocin nesespray ...
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #14 Skrevet 28. august 2010 Jeg har brukt nesespray under begge mine svangerskap, helt ekstremt tett. Tok kun når jeg var helt nødt, men det kunne fort bli et par ganger hver natt og 1-3 ganger om dagen. Brukte ofte den for barn på dagen og den for voksne på natta, da holdt nesen seg åpen litt lenger. Ble ikke kvitt avhengigheten etter svangerskap nummer 2, ble egentlig bare verre, Men fikk en fantastisk nesespray på resept av en spesialist, den heter fluitide og før det var gått 2 uker kunne jeg kutte ut otrivin:-) Det er en helt ny tilværelse:-) Vet ikke om denne kan brukes av i svangerskapet, men ville jo hørt med legen. Jeg fikk vite av 2 leger at det ikke var farlig med otrivin i svangerskapet, de bare rådet meg til å bruke kun når jeg var helt nødt.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #15 Skrevet 29. august 2010 Flutide (som den heter), er en astmamedisin.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #16 Skrevet 29. august 2010 Det finnes en nesespray som man kan bruke under svangerskapet. Husker ikke hva den heter, men det er bare å spørre på apoteket. Jeg holdt på å bli sprø i første svangerskap. Saltvann hjalp ikke og jeg turde ikke bruke nesespray fordi ei venninne hadde skremt meg med at det kunne føre til for tidlig fødsel. Sendte gubben på apoteket og han kom hjem med nesespray som jeg syntes virket like bra som otrivin, men som da altså kunne brukes under svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #17 Skrevet 29. august 2010 Flutide er også en nesespray, i mitt tilfelle hadde jeg polypp i det ene neseboret og allergier og otrivinavhengighet. Har prøvd enda en nesespray fra legen avamys, men denne fungerte ikke på meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå