Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #1 Skrevet 28. august 2010 Jeg skal ut i praksis i februar(sykepleiestudiet) og det kreves at vi har diverse vaksiner. Hvor kan jeg få disse vaksinene, hos fastlegen eller finnes det andre steder? Bor forresten i Oslo og mins jeg har hørt om steder du kan gjøre det utenom fastlegen. Og hvor lenge før må man ta diverse vaksiner, før man skal ut i praksis? Tenkte å ta det rett etter eksamen til jul, for jeg blir alltid syk i flere dager etter vaksiner så kan ikke risikere å bli syk midt i skoleåret
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #2 Skrevet 28. august 2010 Det kommer litt an på hvilken typer vaksiner du skal ta? Skal du ha praksis i utlandet siden du må ta vaksiner?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #3 Skrevet 28. august 2010 Du kan ta vaksiner hos fastlege, men spør når du bestiller timen om legen din er en tulling som mener du må på apoteket med resept for så å bestille ny time. I så fall får han/hun fakse resepten til apoteket på forhånd så du slipper å kaste bort tida. På inntaksbrevet til sykepleiestudiet stod det vi skulle levere dokumentasjon på at vi ikke hadde tuberkulose og noe styr med vaksine, jeg gjorde det ikke og ingen jeg kjenner heller, vi ble ganske enkelt ikke spurt. Jeg fikk hepatittvaksine gjennom jobben, og veit at jeg er TUB-fri...
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #4 Skrevet 28. august 2010 Vanlige vaksiner som hep osv tar du hos fastlegen din. dette er noe de bør ha liggende på legekontoret. Eller så¨kan du ringe fastlegen å høre om de har det liggende slik at du ikke går bomtur. På lege kontoret jeg jobba hadde vi alltid de vanlige vaksinene liggende. Ellers har de egent vaksinasjonskontor på Ullevål sykehus, men om de tar slike vaksiner der uten om reisevaksine vet jeg ikke
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #5 Skrevet 28. august 2010 Nei skal ha praksis i Norge, men det var visst noe hepatitt og stivkrampe tror jeg. H.I
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #6 Skrevet 28. august 2010 oki vi har fått et skriv nå etter at vi startet skolen at vi skal vaksineres mot hepatitt og stivkrampe. Og at dette må vi fikse selv, dette må også være gjort før vi går ut i første praksis. H.I
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #7 Skrevet 28. august 2010 Oki får høre med fastlegen om hun har mulighet til å ta disse vaksinene. Bor rett ved Ullevål så kan jo kanskje høre med de først, så slipper jeg å bry fastlegen med dette. H.I
Mom2Two Skrevet 28. august 2010 #8 Skrevet 28. august 2010 Disse bør fastlegen din ha liggende rett og slett.
Gjest ->>- Skrevet 28. august 2010 #9 Skrevet 28. august 2010 Bydelene i Oslo har smittevernavdelinger, hvor de også tar hånd om reisevaksinasjoner. Det er som oftest billigere å gjøre det her enn hos fastlege eller private reiseklinikker. Sjekk din bydel på nettsidene til Oslo kommune (om du bor i St Hanshaugen, siden du sier nær Ullevål, er smittevernkontoret på helsestasjonen i Akersbakken).
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #10 Skrevet 28. august 2010 Ok. Bor i bydel Frogner, men det er veldig på grensa til St.Hanshaugen. Da skal jeg vel kanskje gå til helsestasjonen som hører til min kommune? Den ligger på Solliplass så er bare en trikk unna skal skjekke det ut H.I
Gjest ->>- Skrevet 28. august 2010 #11 Skrevet 28. august 2010 Ikke sikkert det er samlokalisert med helsestasjonen altså - i vår bydel er det ikke det. Men dette vet de om du ringer 02180. =) Ville ringt først og hørt hva de gjør av vaksineringer, siden det ikke er i forbindelse med reise, men hep-vaksine og boostere av DTP og sånt er ganske typiske ting å få gjort på smittevernkontoret.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #12 Skrevet 28. august 2010 Visste jeg ikke. Tok nettopp en haug hos fastlegen. Riktignok var det nok billigere enn å ta på Reiseklinikken eller Volvat, men det var fortsatt ganske dyrt. Men nå vet jeg det til om 10 år i hvert fall..hehe:-)
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #13 Skrevet 28. august 2010 Ok skal skjekke det ut på mandag Takk for svar H.I
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå