Gå til innhold

Hva er riktig i forhold til bleieslutt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten frøken som akkurat har fylt 2 år. Hun har i 1,5 mnd vært veldig interessert i doen. Sier hun må tisse flere ganger om dagen så nå har vi fjernet hele bleia på dagtid hjemme.

Hun tisser et par ganger i do, men flere ganger sier hun at hun må tisse akkurat i det hun tisser på seg, noen få ganger tisser hun på seg uten å si noe.

I går tok vi det opp med bhg og de sa at de i første omgang kunne fjerne bleia etter soving og la henne gå uten resten av dagen. Det hadde gått kjempe fint, ingen uhell. Men, hun tisset på seg på vei hjem (vi brukte 1 time akkurat den dagen), da sa hun ikke i fra.

Tror dere det er håp for at tiden er inne for totalt bleieslutt (ikke om natten), eller tisser hun for mye på seg for at det kanskje må vente ?

Sønnen min slutten da han var 3 år, men han hadde aldri uhell, så det er litt nytt for meg at hun tisser på seg 2-3-4 ganger om dagen, så jeg vet ikke helt hva som er riktig eller vanlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at det er for tidlig å fjerne bleia hvis de har daglige uhell.

Jeg har gjort det slik at vi har brukt up & go og gått på do etter måltider, før og etter soving, før og etter vi har vært ute. Men har ikke fjernet bleia før det ble kontroll på det. Så at hun tisser på seg så ofte forteller meg at hun ikke er klar enda, men det er ikke noe hinder for å bruke potta/ doen regelmessig hver dag og når hun rekker det, men ha bleia som sikkerhet så man slipper mange skift, sure sko, uhell i møbler etc.

Skrevet

Skjønner hva du mener, men nå har hun gått helt uten bleie i 2,5 dag, tenkte kanskje at hun etter hvert vil skjønne det når hun kjenner at hun tisser på seg. Akkurat nå ligger hun og sover uten bleie (på tisselaken) så spennende å se om hun er tørr når hun våkner.

De gangene hun har tisset på seg har det ikke vært så mye heller, hun tisser seg ferdig på do de gangene hun har tisset på seg.

Kanskje bruke helgen på å se om det bedrer seg ?

Skrevet

Nå er det ikke så enkelt at det er bare for barna å skjønne det og bestemme seg alltid. Det handler mye om de er moden for det fysisk, kontroll med blære og tarm varierer endel fra barn til barn, så det kan fort bli litt mye for barn på 2år å bli helt tørre med en gang. Du kan jo bruke helgen, men hvis hun har daglgie uhell vil jeg råde til bleiebruk i bil og i barnehagen, pluss på natta.

Tisselaken er greit nok det, men dyne osv blir vått og man ødelegger nattesøvna. Har selv ei på over 3år som ikke er helt tørr om natta enda hun har vært tørr om dagen lenge og ikke har et eneste uhell på dagtid.

Skrevet

Mener ved dagluren. Om natta skal hun ha bleie på en god stund til. Eldste brukte bleie om natten i 4 mnd før han nektet å ha den på.

Da bruker vi helgen og ser hvordan det går : )

Skrevet

Jeg hadde gått for det!

Vi hadde også litt uhell i starten. Tar et par mnd, så er det stort sett slutt på det.

PS! Du må regne med at snuppa må tisse litt i grøftekanter osv.

Skrevet

Ingen uhell hittil i dag. Hun har sagt i fra hver gang og har tisset på do. Ikke tisset hun mens hun sov heller : )

Grøftekanten er vi vant med...he he. Når hun har sagt at hun må tisse ute (selv om hun har hatt på bleie) så har vi tatt henne med til grøftekanten/busken o.l : )

Tenker hun må ha litt kontroll når hun ikke har hatt noen uhell hitill i dag og at hun holder igjen resten av urinen når hun merker at hun har tisset litt på seg (akkurat som hun glemmer at bleia er borte).

Vi kjører på i helga så ser vi. I morgen skal vi til Sverige så da blir det 1,5 time i bil hver vei. Legger nok bare et handkle i setet hennes.

Skrevet

Nå som dere er så godt i gang ville det nesten være dumt å ikke fullføre.

Det er du som kjenner henne best som kan si om hun er klar for det. Det virker som at du har motivasjonen til å gjøre dette nå. Du må ha litt tålmodighet. Ang bilturen så kan du jo stoppe og la henne tisse i grøfta. Det måtte vi når vi kjørte litt lengre turer.

STÅ PÅ sier jeg bare! Lykke til!!

:)

Skrevet

Takk : )

Ja, jeg tenker at nå har hun mast "hull i hodet" på meg i halvannen mnd. om denne doen, så da tenker jeg at jeg er nødt til å utnytte det før hun event. mister helt interessen,

De i bhg er også motivert og sier at hun maser like mye der, så de syns det var en god ide å fjerne bleia.

Eldstemann måtte vi omtrent "true" til å gå på do for han var ikke interessert i det hele tatt, men så var han tørr fra 1. dag når han først gikk med på å kutte bleia, derfor ble jeg litt rådvill når minsta som er så interessert i å gå på do har så mange uhell.

Men vi trår til, vi. Dette er i hvert fall samboeren min og jeg motivert for, så......... : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...