Junifrue Skrevet 28. august 2010 #1 Skrevet 28. august 2010 Jeg er ganske nøyaktig 4 mnd på vei, 17 uker, og har ennå ikke lagt på meg. Var hos legen i uke 13, hadde da gått ned 2 kg (uten å være dårlig eller kaste opp) og veier det samme nå. Legen min var litt bekymret siden jeg er vektoperert og mente jeg burde bevisst prøve å legge på meg på meg, noe som ikke er lett siden det ret og slett ikke er plass til så mye mat i magen min, samt at jeg må innrømme at de psykisk er en vanskelig tanke å snu hjernen rundt. Hvor mye har/hadde dere andre lagt på dere da dere var 17 uker på vei? Er det virkelig bekymringsverdig at jeg ikke har lagt noe på meg ennå?
Kyllingbein Skrevet 28. august 2010 #2 Skrevet 28. august 2010 Hei. Vil tro det har litt å si hva du veier i utgangspunktet, og ikke minst hvor mye næring kroppen din har evnen til å ta opp nå. Har du fjernet noe tarm? Jeg spiser som en hest (bokstavelig talt), mannen sier jeg spiser for 5.. Jeg er 28 + 1 uker i morgen og har lagt på meg 4,5-5,5 kg avhengig av når jeg veier meg og hva jeg har spist dagene før. Hadde et utgangspunkt på 56 kg. Jeg burde lagt på meg mer men kroppen min er slik at den verken går opp eller ned uansett hva jeg gjør omtrent så da får det bare være slik. Var dårlig de første ukene men gikk ikke ned noe likevel. i uke 17 hadde jeg lagt på meg en kg kanskje. Det er med andre ord ikke uvanlig at man ikke legger på seg, men jeg vil tro at hvis kroppen din ikke tar opp så mye næring som den gjorde tidligere at du bør prøve å få i deg nok mat i løpet av en dag hvertfall. 2500kcal.
Junifrue Skrevet 28. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 28. august 2010 Jeg er 1.72 høy og veier 71-72 kg, så er jo normalvektig i det øvre registeret og har dermed litt å gå på. Er operert med gastric bypass, så har fjernet både magesekk og tarm og har dermed i utgangspunktet redusert næringsopptak, men det er over to år siden jeg er operert og næringsopptaket skal visstnok være normalisert etter 2 år.
Mama88 Skrevet 28. august 2010 #4 Skrevet 28. august 2010 Jeg er 17+2 på vei, og hadde lagt på meg tre kg da jeg beyngte på uke 17. Nå har jeg imidlertidig gått ned to kg igjen, da jeg hadde omgangssyken for noen dager siden! Så alt i alt opp 1 kg.. Jeg er 162 høy, og veide 60 kg. Så vet ikke hva som er "normalt" jeg?
Kyllingbein Skrevet 28. august 2010 #5 Skrevet 28. august 2010 Ja nei med den vekta burde det vel gå helt fint? Du har jo helt fin bmi hvis vi skal regne ut fra den. (jada, det har mye å si mtp kroppsmasse osv men gir likevel en viss pekepinn da) Tror ikke jeg ville bekymret meg men ta gjerne kosttilskudd for gravide og omega. Vil tro du hvertfall får b12 sprøyter jevnlig fra før og hvis prøver ellers er i orden ville jeg ikke bekymret meg i det hele tatt. Har ikke kjempe erfaring med gravide som er operert mtp vektreduksjon så jeg er ingen ekspert altså men tror ikke du trenger å bekymre deg likevel. Få på deg 10-12 uker til så har det nok kommet en kg eller fem
Dette er lykken på jord! Skrevet 28. august 2010 #6 Skrevet 28. august 2010 Hei, jeg tror ikke du skal bekymre deg. Babyen tar det den trenger uansett. Og derfor går du nok også ned nå fordi kroppen din henter energi fra fettlagrene dine. Så lenge du spiser 4 måltider hver dag og får i deg nærinsrik mat, og vitamintilskudd + tran, så kan du ha god samvittighet. Sist svangerskap gikk jeg opp 0,5 kg, og fødte en frisk og rask gutt på 4010 gr. Nå er jeg 19 uker og er på minus -4,8 kg. Min jordmor og lege finnes ikke bekymret, da jeg har sagt til dem at jeg har lagt om kostholdet, spiser ikke mye, men passe, og det jeg putter i munn er veldig næringsrikt. Lykke til! Og følg magefølelsen.
Junifrue Skrevet 28. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. august 2010 Takk dere:) Ser ikke hvor mye jeg kunne gjort med det uansett siden jeg ikke klarer å spise mer, men slipper hvertfall å gå rundt med dårlig samvittiget:)
Lemonia Skrevet 28. august 2010 #9 Skrevet 28. august 2010 Jeg la ikke på meg noe som helst forrige svangerskap. Eller, først gikk jeg ned 4 kg, uten at jeg vet hvorfor, for jeg spiste som før og var aldri kvalm eller kastet opp, og de fire kiloene gikk jeg opp igjen slik at når jeg fødte veide jeg det samme som jeg veide før jeg var gravid. Ingen komnenterte dette negativt. Jeg spiste normalt og de kunne jo se at jeg og babyen hadde det bra, og det var jo ikke meningen at jeg skulle begynne å stappe i meg masse usunt bare for å gå opp i vekt. Babyen får det den trenger. Er man veldig tynn fra før blir det jo noe annet, for man skal jo ikke ende opp som undervektig når babyen er ute, men for de fleste andre synes jeg ikke man skal bekymre seg for om man legger på seg for mye eller for lite så lenge man vet man har et sunt og variert kosthold og spiser nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå