Gå til innhold

Dårlig statistikkgrunnlag ang paracet til de små

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser i Aftenposten at på 20 år har bruken av smertestillende og febernedsettende paracetamol blant barn blitt mer enn doblet. Lengere ned står det at dette er basert på salgstall. Salgstall er da ikke forbruk. Da skulle våre barn i tilfelle ha fått utrolig mye paracet. Først hadde vi av den minste størrelsen i tilfelle. Hadde med på ferie og de ble varme (stikkpiller) så måte kaste mange. Etterhvert som de har blitt større har vi alltid hatt i riktig størrelse i hus sånn i tilfelle. Vi venter ikke med å kjøpe til behovet oppstår. Og nå har vi både flytende, stikkpiller og smeltepiller i hus, men det er svert sjeldent de får. Men ut i fra innkjøpt mengde er vi storforbrukere.

Bruker dere alt dere kjøper? Tror nok at vi er flinkere tilå ha slikt i hus for ikerhets skyld i dag, enn for 20 år siden. (Tror sikkert også forbruket har økt noe, men det må ikke baseres på salgstall).

http://www.aftenposten.no/nyheter/article3786851.ece

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Her er det paracet i alle størrelser og former, til både stor og små. Men nei, det er ytterst sjeldent mine barn får smertestillende. De kan til nød få flytende panodil når feberen bikker 40. Som ikke akkurat er hver dag...

Gjest thricane
Skrevet

enig i at grunnlaget ikke helt holder mål ja.

vi har også handlet mye "tilfelle" paracet/pinex til de små, både til lengre reise, men også for å ha i tilfelle.

så bruker de jo forskjellig. den første (60) som er frem til 4 mnd er ikke brukt en gang. så har vi en på (125) som halve pakka ligger i skapet. har også flytende, men etter å ha prøvd en gang, gikk vi over til stikkpiller.

forbruk og innkjøp spriker en del her også.

Skrevet

Kaster vel mer enn vi bruker ja, tross alt dato på dette som alt annet.

Skrevet

Jeg kjøpte aldri den minste pakka, men så kjøpte jeg den neste litt før snuppa egentlig kunne bruke den sånn for sikkerhets skyld.. Fikk heldigvis ikke bruk for før hun var stor nok til dem. Nå er hun litt over ett år og hele pakka er borte... Men tror egentlig det har mer å gjøre med at jeg har pakket med et par piller hver gang vi skal et sted. Om jeg leiter i stelleveskene og toalettveskene våre kommer jeg nok til å finne igjen halve pakka... Men likevel kjøpte jeg smeltetabletter nå når hun fikk feber. Lettere å gi det enn stikkpiller. :) så konklusjonen er nok at jeg kjøper mye mer enn det vi bruker.

Likevel føler jeg at jeg ikke er spesielt gnien med smertestillende til henne... Kunne nok fint holdt igjen mer enn jeg gjør...

Skrevet

Kan være at forbruket ikke nødvendigvis har doblet seg, men etter å ha hengt her inne i altfor mange år er jeg ikke i tvil om at mange dytter i ungene paracet både i tide og utide.

Skrevet

Jeg tror du har et godt poeng, selv om jeg også tror forbruket har økt.

Vet for min egen del at minstejenta på 5 har fått paracet bare da hun fjernet mandlene, og eldstemann har kanskje fått 2-3 ganger i sitt liv, han er 10.

Men vi har alltid kjøpt og hatt liggende i alle vektklassene, samt gjerne kjøpt ekstra til å ta med på ferie, lagt igjen hos besteforeldre osv. Så jeg vet i hvert fall at vi har kjøpt inn som ikke er brukt:)

Skrevet

Sønnen min på tre år har nesten aldri fått paracetamol, mens min datter har fått hver gang feberen har steget til 38 c grader. Dette pga feberkramper, har vært forebyggende. Nå har hun heldigvis vokst dette av seg, og ikke brukt noe på kjempelenge, er så glad for det. Hun er nå 4 1/2 år. Bruker heller ikke paracet selv, kanskje bare 4 ganger i året, etter en fest ;)

Skrevet

Vi har en del liggende fordi vi hadde riktig dosering til til datter under 1,5 år liggende i tilfelle, så måtte vi kjøpe nye, så fant vi ikke Paraceten da vi skulle på ferie og kjøpte ny, osv. Blir fort en del da, selv om nesten ingenting brukes.

Mannen og jeg bruker det så å si aldri. Datteren vår gir vi det til kun når hun får feber over 39. Hun får feberkramper ved høy feber, så da skal hun ha febernedsettende forebyggende.

Skrevet

Jeg tømte akkurat ut en flaske ubrukt flytende paracet.. Ellers bruker vi en del smeltetabletter. Frøkna har vært mye syk, og vi er fæle til å gi paracet når almenntilstanden hennes er dårlig. Så vi har nok dratt opp gjennomsnittet noe! Jeg tar også ofte paracet når jeg har hodepine/ lett feber osv selv, så vi må bli flinkere alle mann!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...