Gå til innhold

Skal vi gi hverandre middagstips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter barnehage og jobb er vi alle sultne. Hva er det som er næringsrikt, kjapt å lage samtidig som det er veldig godt? Vi eier ikke fantasi lenger, og de tre siste ukene har vært fy-fy.

Vi pleier som regel å ha:

Lakseform

Spaghetti og karbonadedeig med spaghettisaus

Pyttipanne med stekt egg (fy-fy)

Fiskepinner med poteter og grønnsaker

Pizza (fy-fy)

Fiskekaker med poteter og raspede gulrøtter

Spaghetti rimini (fy-fy)

Fiskepinner m/tilbehør

Flatbiff med ris, brokkoli og saus

Pannekaker

Fiskeboller

Ikke noen god meny dette her, så nå trenger vi hjelp!

=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har også mye det samme som går igjen. Lager mye

- stekt ris (ris, kokt skinke, grønnsaker, egg

- stekt laks med potetbåter, oppskårne grønnsaker og yoghurtdipp

- fiskefrateng

- kyllingwok med nudler og grønnsaker

Etter å ha tenkt på det i flere år (!) har jeg endelig begynt å lage ukeplaner for middagen. Gjør faktisk ting overraskende mye enklere. Kan skjære opp ingredienser kvelden før, ta ut av fryseren og slikt. Sparer masse tid, og slipper å stå i butikken uten en eneste ide i hodet. Har blitt mange færre usunne middager på den måten!

Skrevet

Spiser dere spagetti rimini? Jeg er seriøst ikke kresen,men det er ikke folkemat.

Skrevet

Fiskeburger i grovt brød med salat, tomater,agurk og annet grønt dere liker.

Kok opp broccoli og blomkål i buljong/vann. Kjør dette med stavnikseren når det er mørt og tilsett mager pølse og server med grovt brød.

Om du skal ha pannekaker lager du grove pannekaker.

Bruk alltid fullkorns pasta og ris.

Wok er sunt og godt.

Tunfisk og nudler med gr.saksblanding.

Alt kan varmes sammen.

Fisk i form. Skrell og kutt gr.saker kvelden før(søtpotet, gulrot, potet, broccoli, blomkål og ellers det du liker). Ha det i en i vann i kjøleskapet til dagen etter.

Legg dette i en form med div. fisk over og ha det i ovene på 200 grader i ca, 35- 40 min. Server med creme fraiche ekstra lett.

Lag opp stor posjon lasagne med fullkornspasta og mye gr,saker. Frys i porsjonsstykker. Ta opp kvelden før og legg i kjøleskapet. Varm i mikroen og server med salat.

osv osv...........

Skrevet

Om ein planlegg middagane i løpet av veka, og handlar inn berre ein gong, så sparar ein massse tid ved å sleppe å gå i butikken på veg frå jobb. Det er og mykje som går an å klargjere kvelden før.

Har linka til denne før, men den er utruleg kjapp å lage, og god:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/04/26/396811.html

Bruk gjerne brokkoli i staden for/i tillegg til squash

-Lapskaus med kjøttpølse/kalkunpølse

-Steikt ris med kylling eller skinke, (risen kan kokast kvelden før)

http://www.klikk.no/mat/spise/article335183.ece

-fiskeburger i grovt brød, med raudlauk, tomat, salat ol

-Hildurs kyllinggryte

http://www.greteroede.no/cgi-bin/view.cgi?id=352609&print=1

eg plar bruke frosen kyllingfilet steikt i bitar.

Skrevet

Takk for gode middagstips. Vi har også planlagte ukesmenyer, men det er det samme som går igjen hele tiden. Nå fikk jeg mange fine tips, så da får jeg handle inn på mandag. Jeg er ikke en særlig god kokk, så jeg håper alt er lett å lage! :)

Jaa,haha.. Vi spiser helt seriøst spaghetti rimini. Jeg fikk det en del da jeg var yngre, så det henger liksom i, men skal tilføye at dette ikke er middagen hver uke da! Men vi hadde det denne uken.

Skrevet

Vi spiser taco en gang i uka uten dårlig samvittighet. Vi bruker karbonadedeig og stor mengde grønnsaker. Av bekvemmelighet har vi ikke mer enn 3-4 typer grønnsak hver gang, kan heller variere fra gang til gang. Vi river ikke osten, men bare skjærer den med høvel og legger på tacolefsa under tacokjøttet.

Vi spiser ofte svinekjøtt/kylling med sursøtsaus fra uncle bens.

Det blir en del hjemmelaget pizza, men aldri frossenpizza.

Samboer liker ikke fiskemat, så det blir bare "hel" fisk, men den er gjærne panert.

Vi er glad i biff.

Vi har posesuppe og pannekaker innimellom.

Lasagne er godt..

Søndagene blir det ofte litt mer tidkrevende, som potetball og tilbehør, sosekjøtt, kjøttkaker o.l.

Merker når jeg skriver at vi er svært lite oppfinnsomme, og må utvide vårt repertoar........

Skrevet

Det er jo faktisk et godt tips til middagen egentlig. Vi pleier som regel aldri å spise det, men det er jo godt og det er jo grønnsaker her også. Hehe:)

Mange andre deilige tips her også:)

Skrevet

Wok

Hjemmelagd soppsuppe

Kjøttpølser, kål og poteter

Makaronigrateng

Laks med gronnsaker og poterer i folie (f eks purre og gulrot) Det er nydelig!!

Skrevet

Jeg liker og gå inn på matprat.no når jeg virkelig ikke aner hva vi skal finne på og ha til middag. Der er det masse bra oppakrifter. Ikke bare til kjedelige ukedager men også til god kosemat og finere gjestemat;)

og hvis jeg skal diske opp med noe godt til dessert så liker jeg; detsoteliv.no, der er det mye godt;);)

Skrevet

Matprat er genial, jeg har den som iPhone-app. Men den inneholder bare kjøttoppskrifter, jeg vil ha en app med fisk og en med fugl også...

Skrevet

Matprat er gull til fantasiløse sjeler som meg. (Hi) Noen ganger synes jeg det likevel er et ork, også synes jeg der er spennende å lese hva andre spiser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...