Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som er så reisevant:

Ser det står anbefalt en del steder at man tar med rene nåler, venefloner osv. når man reiser til Afrika (ikke av de typiske turistlandene å dra til). Er dette overkill eller bør jeg gjøre det?

Legen min synes det er totalt overkill, så jeg tenkte å spørre deg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er typisk turistland eller ikke, synes jeg ikke er avgjørende. De har helt ålreite privatsykehus tilgjengelig i Malawi og Tchad også, liksom. Om du skal bedrive real bushwacking, synes jeg man bør ha et solid førstehjelpskit som også inkluderer sprøyter. Men for å holde seg i halvveis siviliserte strøk, not so much.

Hvor skal du?

Skrevet

Tingen er jo at jeg vet ikke hvor sivilisert det egentlig er. Skal til Uganda og Rwanda, muligens Burundi. Skal tilbringe mye av tiden i Kampala (og her er jeg ikke bekymret), men vi har planlagt å reise en del rundt, men har ikke "fixed plans".

Av en eller annen grunn har jeg en tendens til å komme i kontakt med helsevesenet uansett hvor jeg drar, enda jeg ikke har noen sykdommer eller noenting, tilfeldige og forskjellige greier. Så jeg er nok kanskje litt ekstra forsiktig av den grunn...

Hva ellers utover det vanlige bør et solig førstehjelpskit inneholde, synes du?

Skrevet

Tusen takk for svar forresten:)

Skrevet

Da hadde jeg nok kanskje kjøpt noen sprøyter og kanyler i Kampala og slengt i førstehjelpsskrinet sånn for sikkerhets skyld. Det koster ikke all verdens, liksom.

Ting vi gjerne har med om vi reiser i sånn truly ingenmannsland med lange avstander: Bredspektret antibiotika (for infeksjoner), antihistaminer og steroider (for immunreaksjoner), strips og evt vakuumspjelker i tilfelle rene skader, sterke smertestillende. Vannrensetabletter, malariamedisiner og solkrem, naturlig nok. Kanskje også GEM-pulver i forhold til dehydreringsrisiko (magesjau er vel ikke helt ukjent på de kanter). Eventuelt også en pocketutgave av Where There Is No Doctor, den er litt som en IKEA-manual, bare for helseissues. =)

(Eh, ja, og så anbefaler jeg på generelt grunnlag å gå på etellerannet som gjør at du ikke har mensen i ytterste bushwacky, men det er mest av praktiske årsaker).

Turen høres ellers høyst misunnelsesverdig ut! Fine gorillaer i Rwanda, og pass deg for det rabiate kristenfolket i Nord-Uganda. ;-)

Skrevet

Da gjør jeg det, så slipper jeg å tenke mer på det:)

Bredspektret antibiotika har jeg fikset (Ciproxin), det samme med antihistamin, steroider hadde jeg egentlig ikke tenkt på å ta med, men skriver det opp;) Solkrem skal jeg huske.

Malariamedisin har jeg hentet ut i dag. Vannrensetabletter må jeg huske å kjøpe, GEM har jeg:) Hvor får jeg kjøpt pocketutgaven av "Where There Is No Doctor"? Er den så vanlig at jeg kan få tak i den på play.com? Eneste faren er at den ikke rekker frem før jeg drar..

Og jupp, har husket å få skrevet ut Primolut, ja;) "Det er ikke noe gøy å sitte der nede å blø i bushen" som legen min så fint formulerte det..hehe:)

Og du lurte på en ting ang. malariamedisinen. Har lest flere steder at man opererer med en maksgrense på 28 dager, og at man ikke kan ta over dette i strekk. Jeg må ta i 35 dager. Tror du det har noe å si?

Drar nok ikke til Nord-Uganda:-p Driver og sjekker ut gorillaturer. Håper at vi får tid og mulighet. Er visstnok ganske pricey. Har du vært i Rwanda? Vet det går turer både til steder i Uganda, Rwanda og Congo, og at sistnevnte skal man holde seg unna. Må sette meg litt inn i det der.

Tusen takk for hjelpen:)

Skrevet

Du finner sikkert boka hos Play eller Amazon (co.uk for hurtigst levering). Jeg synes forresten Play har hatt usedvanlig treg levering til Norge siste halvåret-året.

Jeg mener bestemt å ha gått på Malarone i lengre strekker enn fire uker, kan ikke huske at det var et issue. Det holder uansett å begynne på dem et døgns tid før man drar på landsbygda. Å ta malariamedisin i Kampala gjetter jeg er overkill. Antar det er Malarone du har fått? Alternativet er vel helst Lariam, og de er skumle.

Har vært i Rwanda, men det er lenge, lenge siden nu... mine foreldre hadde et, hva skal man si, snedig forhold til sydenturer. Afrika er ikke min forte i voksen alder. Men mennesker jeg kjenner har skrytt veldig av gorillaturer og noe vulkangreier? (kan ha vært Nyiragongo i Kongo, jeg husker ikke helt) der de senere årene.

Skrevet

Ja, jeg har også merket meg at leveringen til play.com har begynt å gå mye tregere. Irriterende, for jeg er ellers utrolig fornøyd. Stort sett går det greit, for det er for det meste filmer og bøker som jeg uansett ikke trenger på dagen.

Ja, det er Malarone jeg har fått. Leste bare flere steder at det var maks 28 dager, lurer på om jeg til og med leste det i en eller annen rapport fra slutten av fjoråret som skulle være nye retningslinjer for bruken her i landet (skrevet av de fremste i Norge). Har ikke bookmarket, så finner nok ikke igjen akkurat nå, mulig jeg fant den på fhi.no? Kameraten til han jeg reiser med fikk malaria i nettopp Kampala, så jeg tenker jeg bare går på det hele tiden, for det blir litt reising inn og ut av byen osv.

Hehe, ja, det får jeg si var et snedig forhold til sydenturer!!! ;) Heldige du:-) Gorillaturene er visstnok veldig once in a lifetime og en helt fantastisk opplevelse så vi får se hva vi får til mellom slagene. Det er ikke en ferietur, men må jo lure inn litt annet når man har sjansen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...