Gå til innhold

Hvorfor gjør ikke foreldrene noe? ang SFO


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på en SFO som er kjempedårlig, angrer på at jeg tok jobben.

Jeg føler at det er rett og slett en oppbevaringsplass for barna, de kommer på SFO etter skoledagen for å bli sendt ut og blir ute frem til rundt 16.00.

De får komme inn og spise og må ut igjenn. Det finnes ikke noe opplegg ute vi i personalet vandrer rundt, finner på en lek eller to.

Hadde jeg hatt barnet mitt der hadde jeg klaget hadde ikke funnet meg i et slikt opplegg.

Da hadde jeg heller batalt en nabo eller noe og hatt barnet hjemme. Jeg hadde ikke betalt 2500 kr for at barnet skal være i skolegården opp til flere timer daglig. Men hvorfor klager ikke foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke at jeg synes det er greit at de må være bare ute, men noe opplegg synes jeg heller ikke er nødvendig på SFO. SFO SKAL være "oppbevaring", dvs et trygt sted for barn å leke med alle kameratene sine. Ikke et sted hvor man skal gjetes i organisert lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Vi er tydeligvis heldig med SFO´en vår høres det ut som. Her er det flere forskjellige stasjoner, som basen, hallen (gymsal), miniatyrleker, byggeleker, TV-spill osv osv osv. Et ok opplegg som det virker at alle trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg ikke uenig, men jeg synes i det minste at det skal være mulighet for barna å delta på div aktiviteter, gymsal, hobby, matlaging, turrgruppe.

Mulighet for å sitte å spille et spill snakke med vennene sine, tegne osv-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forsøkt, men blir ikke hørt. Har klaget både til leder av SFO og til rektor og FAU, men ingenting skjer.

Det finnes ikke noe krav om at SFO skal tilby noe annet enn oppbevaring. barnehage og skole har rammeplan de må forholde seg til - det har ikke SFO. Dermed kommer vi ingen vei med klager med mindre personalet selv er innstilt på forandring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sfo skal jo være barnets fritid. Men jeg synest likvell at det hadde vært greit om det var litt mer opplegg ja. På vår sfo (jeg har ikke barn der nå) så deles de i grupper etter hva de har lyst til å gjøre. Personalet spør barna hva de kunne tenkt seg ågjøre, så setter de opp alternativene på tavla og hvert barn velger da ut av det. Noen vil sitte inne og perle, noen vil spille ballspill i gymsalen, noen vil ut og leke osv. Synst det er en bra måt e å gjøre det på. Også liker jo barna godt når de voksne er med å finner på gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tro meg, jeg har forsøkt å klage, til absolutt ingen nytte. Det skyldes bare på kommuneøkonien. Jeg tok sønnen min delvis ut fra 2. klasse, helt ut etter 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På SFO der jeg jobber er ingenting. vi bruker ikke gymsalen engang. jeg driver å ser etter ny jobb for dette vil jeg ikke være en del av. Jeg kommer ikke hjem og føler jeg har gjort noe bra på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det henne at sfo hos dere starter med opplegg etter høtferien da? noen gjør det.

Her hos oss er vi heldige. :)

Vi har gymaktiviteter på mandager, dansekurs på tirsdager, tegnekurs på onsdager, formgiving på torsdager og noe som heter bondegård aktivitet på fredager, hver ting varer i tre kvarter..så er barna fri til å gjøre hva de vil. Men her blir ingen jaget ut. De som vil være inne får lov til det. Og det er lærere over alt som hjelper til å leke med barna. Vi har også noen studenter fra en høyskole som kommer hit å leker med barna i utelek.. Barna forguder de har jeg sett!!

Og det ser ut til at alle barna storkoser seg der!!

 

Men du kan jo sikkert ta ett lite eget intiativ.. finn noe greier du har lyst til å gjøre med barna, og ta de med på det!! For de barna som vil være med. Er sikkert lov det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at de fleste foreldre egentlig ikke vet hva dagen på sfo går ut på?

Du er jo i en unik situasjon til å prøve å få med personalet på noe gøy, det kan jo ikke være noe artig å jobbe et sted der man bare tråkker rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da det begynner ikke noe etter høstferien, Jeg forslo på personalmøte at når barna kommer i puljer så kunne de fått velge om de vil være ute eller inne siden det bare er en klasse men NEI nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommeråpningen gjorde vi ingenting, var på skolen fra åpning til stenging. Andre SFOer jeg kjenner har jo alerede begynt å planlegge høstferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det der høres bra ut. Her har de ofte aktiviteter, og enda oftere i feriene, som sjørøverfest, fotballcup o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...