Gå til innhold

Skal bidragspliktig betale mer når det kommer "ekstra" utgifter for barnet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alenemor og mottar barnebidrag fra barnefaren. Jeg må med det samme si at vi har et veldig godt forhold, har privat avtale om bidrag, og han betaler punktlig. Har også øket bidraget to ganger etter hvert som datteren vår har blitt eldre, ingen problemer.

 

Nå viser det seg at datteren vår må ha briller. På grunn av litt komplisert syn blir de dyre, flere tusen. Jeg er student og har veldig lite å rutte med. Nå lurer jeg på om det vil være feil å be barnefaren om å bidra med litt ekstra til brillene. Han er veldig snill, så antaelig sier han ja uansett hvis jeg spør, men jeg har ikke lyst til å utnytte snillheten hans.

 

Skal den som betale bidrag være med på "ekstrautgiftene", utenom det vanlige bidraget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det tror jeg ikke. Det er ikke superkomplisert, men hun må blant annet ha glass som enten blir veldig tykke og tunge, eller ganske dyre. Jeg vil ikke at hun skal måtte gå med "colabunner", så det blir de dyreste. Sikkert ikke voldsomt dyrt for briller, men det er flere tusen og for meg er det veldig mye penger så lenge jeg er student.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å spørre optiker/øyelege om det er briller som bør dekkes av nav. Det hender de glemmer å si fra om det selvom det burde være en selvfølge at de gjør det. De dekker det i prinsippet når det er skjeling, mye skjeve hornhinner, stor forskjell i styrke på øynene og mulig noen ting jeg ikke kommer på nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjaa.. han SKAL jo ikke betale mer, for da skulle han jo isåfall betalt mindre om du ikke bruker så mye på henne en mnd. hvis du sjønner..

Men du kan jo godt spørre ham syns jeg.

 

Du kan jo legge det fram slik, at hvis hun skal ha skikkelige briller, så har du ikke råd, og må dermed låne penger eller lignende.

Han er som sagt ikke pliktig til å betale, men han vil sikkert bidra til at hun får skikkelige briller.

Du kan jo poengtere at du ikke vil han skal føle at det er noen tvang, og at du sikkert får ordnet det om han ikke kan bidra. Så føler han seg ikke tvunget til å betale, og du føler ikke at du utnytter ham. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optiker kan ikke avgjøre om det dekkes - kun øyelege som kan avgjøre det. I såfall skal han sende inn skjema direkte til NAV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja barnefaren skal være med på å dekke utgifter for briller. Har selv søkt om dekking av briller på mi datter å jeg fikk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deter svært få synsfeil som dekkes av NAV, i realiteten bare stor grad av skjeling og tilfeller der man har veldig stor forskjell på synet på øyenene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optiker kan avgjøre om det skal dekkes, for det er det helt spesifikke regler på og de kan optikeren (hvertfall de fleste) like godt som øyelegen, men du har rett i at øyelegen må bekrefte behovet første gang barnet skal ha briller. Min erfaring er bare at veldig mange øyeleger er omtrent håpløse å få kontakt med på telefonen og det kan jo også hende de bare har vært hos optiker og ikke hos øyelege, derfor skrev jeg optiker/øyelege. En optiker har forresten lov å bekrefte at behovet fortsatt er der når når barnet trenger nye briller, hvis øyelegen har bekreftet behovet første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyelegen skal forresten ikke sende inn noe direkte til nav (da har det i tilfelle skjedd endringer det siste halve året), den som har lagt ut for brillene skal ha bekreftelsen og sende den til nav sammen med en spesifisert kvittering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...