Gå til innhold

Er det ikke vanlig å gi takkekort nå til dags?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var i en barnedåp i overkant av et år siden, og jeg trodde det var helt vanlig å gi takkekort etter dåp. Er ikke det vanlig høflighet når gjester har gitt gaver?

 

Var i bryllup for et års tid siden, ga selvfølgelig gave og alt det der, men har ennå ikke mottatt takkekort.

 

Var i konfirmasjon for et år siden, ga igjen gave, men har ennå ikke mottatt takkekort.

 

Trodde det var vanlig høflighet. Noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet... tror ikke lenger folk har "tid" til sånt...

 

Sendte ut takkekort for alle fødselsgaver og dåpsgaver, hvis ikke hadde jeg følt meg så utakknemlig.

 

Opplever mer og mer nå at ingen ringer eller sender melding etter man har hatt dem i vanlige bursdager eller middager, jeg synes også dette er litt trist. Mener det var vanligere før, at man takket når man hadde vært invitert et sted. I allefall har jeg vokst opp med det.

 

Ender ofte med at jeg sender melding og sier takk for i går, utrolig hyggelig at dere kunne komme etc.

 

Ikke for å være kjip og meggete, men fordi det er det jeg ville svart når noen takket for at de fikk komme og fordi jeg vil vise at jeg satte pris på det.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke når man har vært i selskap et sted? Nei, det har vi aldri gjort og ikke hørt om noen som gjør. Vi takker for oss og serveringen når vi går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om det er så vanlig i disse dager. Har selv erfart at ca 50-50 som sender takkekort og som ikke gjør det.

Hvis man har takket pent for gaven i selve dåpen, så er vel det nok for enkelte. Hvis de ikke var til stede, men har sendt gave - så burde et takkekort i alle fall være på sin plass. Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer helt klart til å være nøye på dette! Mine foreldre sendte nemlig ikke ut noe etter konfirmasjonen min, og det har jeg fremdeles dårlig samvittighet for enda det er "et halvt liv" siden og alle andre sikkert har glemt det. Her skal det sendes ut takkekort, for både dåp og konfirmasjon. Man sender vel derimot ikek ut takkekort for gaver ved selve fødselen, akkurat som man ikke gjør det etter en vanlig bursdag. En tekstmelding holder lenge i sånne tilfeller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg synes det er en selvfølge å takke for litt "større" ting, slik som konfirmasjon, bryllup og dåp.

 

Jeg synes egentlig det er ganske så frekt, og ble litt overrasket over at det tilsynelatende virker å være ganske så vanlig å ikke takke, med tanke på at jeg ikke har fått takkekort fra noen av de overnevnte.

 

Sendte selvfølgelig ut takkekort selv, og forstår bare ikke hvordan enkelte tenker at det er helt greit å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at takkekort er på sin plass når en har invitert folk til noe hvor en forventer å få gave, som dåp, bryllup, konfirmasjon osv. Når en får barn og får gaver mener jeg at det er nok å si takk, da en på en måte ikke har forventet å få gaver. Jeg kommer nå like vel til å sende ut takkekort etter fødselen da, men forventer ikke å få takkekort fra de som jeg har gitt til.

 

Jeg vet at noen også takker med en annonse i avisen i stedet for å sende ut takkekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her sender vi takkekort fra både bryllup, fødsel og dåp. Og jeg forventer å få det selv når vi gir gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den skjønner også jeg. Men som sagt, jeg er vant til at man etter å ha vært invitert et sted hvor noen har gjort endel jobb i forkant for at man skal ha det hyggelig, ringer og takker for i går. Da har man nødvendigvis ikke GITT noen gave, men fått noe av vertskapet.

 

Etterlyser i grunnen takk i alle slags former, både fra gjester og vertskap avhengig av situasjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt rart at du skriver at dine foreldre ikke sendte ut takkekort etter din konfirmasjon, trodde da virkelig det var konfirmanten selv som gjorde det. Selvfølgelig hjelper foreldrene til med å ordne takkekort.

Jeg er vant til at vi skriver et lite brev/takkekort til oldeforeldre og andre vi ikke snakker med så ofte når vi mottar gaver.

Når man har fått gaver til den nyfødte er det gjerne vanlig å sende bilde, de fleste vil jo gjerne vise frem barnet sitt til "hele verden".

Har selv opplevd å ikke fått takkekort etter bryllup, noe jeg synes er veldig rart... Har man ikke tid til å skrive selv og bruke tid på kort, kan man bestille ferdige kort med trykket tekst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vært i 4 bryllup, 1 barnedåp og 2 konfirmasjoner det siste året, og har ihvertfall fått gavekort fra alle. Har inntrykk av at folk legger mye mer arbeid (og penger!) i takkekort når for tida enn for noen år siden. Da var det nok mindre vanilg å sende ut takkekort etter barnedåp. Nå er det også mye mer vanlig å ha med bilde av barnet på takkekortene (har selvfølgelig sammenheng med digitalkamera og mulighetene for å bestille slikt på nettet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått takkekort fra de aller fleste

 

Selv om vi ikke hadde dåp til våre barn sendte vi takkekort til alle som ga gave ved fødselen.

Sendte også takkekort etter bryllupet vårt.

 

Jeg syns det er en selvfølge at man sender takkekort med bilde etter slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...