Gå til innhold

Hva er greia med fødeplass?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leser at mange av dere har, eller kommer til å søke fødeplass der og der. Men hva betyr det? Her jeg bor så føder man bare der man bor, enten på sykehus eller fødestue, og det er alltid plass til den fødende. Hva om man får avslag, må man føde hjemme på badegulvet? Hvordan fungerer dette? Og hva om alle får ja, og ikke føder akkurat på termin men plutselig føder alle på samme sykehus på samme dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greia her i Oslo i hvert fall er at du risikerer å måtte reise langt (etter by-standarder å dømme) for å føde, samt at det er store variasjoner i kvaliteten på fødetilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlege søker for deg, og for oss "dødlige" er det en plass. Men rundt oslo og de større byene er det flere å velge mellom, og da er det litt prestige i fødeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ønsker å komme til rikshospitalet hvis de har litt fødenerver, siden det er der ektra kompliserte fødsler nomalt behandles. Andre vil til Ullevål pga mange leger, stor avdeling og hotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også stusset litt på det og tenker å spørre jordmor neste gang jeg skal dit. Bor i en by der det kun er et valg, nemlig sykehuset. Om jeg vil føde annet sted, blir det de nermeste byenes sykehus, som er flere timer unna. Ser ikke helt for meg at noen ville søkt om å få føde noe annet sted enn det lokale sykehuset, om man bor slik som her. Må jeg alikevel søke, selv om det ikke engang fødes et barn i døgnet her og jeg vet det er plass? Litt merkelig om jeg må det, men ok... dere sier jo dette er noe legen gjør så da er det kanskje allerede gjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok allerede gjort hvis du har vært hos legen til kontroll.

 

Det er fritt sykehus valg i Norge, så om jeg som bor i Oslo hadde hatt lyst til å føde i Bergen f.eks. kunne jeg gjort det.

 

Det er vel egentlig mer å gi sykehuset beskjed om at du er gravid og at du kommer til å føde der rundt termin.

 

Selv om vi som bor i Oslo området har søkt og "fått plass" er vi uansett ikke garantert å få føde der.

 

Da jeg skulle ha førstemann var det flere som ble sendt til både Fredrikstad og Drammen sykehus pga av sprengt kapasitet på sykehusene i området.

Situasjonen skal visst ha bedret seg nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i Fredrikstad og har søkt og fått plass på Rikshospitalet:).

Det tar oss halvannen time å kjøre dit. Helt ok synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...