Gå til innhold

Skal jeg gi ham ros?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 3,5 år som er ekstremt kresen på grønnsaker og grønt generelt (han liker frukt). Jeg har både mast på ham og ikke stresset med det, men det har ikke akkurat funket. Han spiser bare agurk og mais.

Men i går ville han plutselig ha erter. Han fikk så mye han ville ha, og spiste ganske mye. Men jeg blir så usikker på om jeg skal gi ham ros for at han spiser det, eller bare la det gå uten å si noe. Tenker at ros kanskje kan gjøre at han syns det er gøy og fortsetter med det, men er også redd for at oppmerksomhet omkring det skal gjøre at han lar være.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen sier at man ikke skal gi ros for noe man forventer at barnet skal gjøre, men jeg er litt usikker på det. Dersom dette har vært en "konflikt" hos dere ville jeg nok gitt ros, men på en litt diskret måte. Feks: Det var bra at du spise erter i dag. Ikke: Så FLINK du er!!!!

Skrevet

Skjønner hva du mener:-) Vi satt og spiste nå og han ville ha erter i dag også, så da talte vi opp hvilke grønnsaker han liker, og det var helt greit:-) Jeg sa at det var bra at han spiste det:-)

Skrevet

Jeg hadde gjort det. Men ikke overdrevet. Ville sagt at det er bra at han vil smake nye ting.

Skrevet

Det er vel mange delte meninger om dette. Det sies at barna ikke skal roses ut ifra prestasjoner og hva de får til, men roses for hvem de er. Litt ros er nok greit, men det er visst ikke bra at barna føler de må føye seg etter foreldrenes krav eller presterere for å få ros.

Jeg har ingen erfaring med dette selv, så jeg burde vel egentlig holde kjeft. Det er bare noe jeg har lest. Kanskje du bare kan smile og være glad. Han klarte jo å spise grønnsaker uten noen form for ros, trusler eller premiering. Så det er ikke sikkert du trenger å gjøre noe som helst. Her ble det ikke brukt noen form for press på noen som helst måte. Ingenting som er bedre enn det :)

Skrevet

Takk for svar:-) Ja, han spiste uten at jeg ba ham om det, han ba om det selv faktisk. Men jeg ble jo imponert, og nå har han spist det to dager på rad. Han syns det var gøy å ramse opp de grønnsakene han liker, og nevnte også erter selv:-)

Skrevet

Kjenner meg igjen, har en gutt som er like gammel og også veldig pirkete i matveien. Grønnsaker og fisk er de store utfordringene.

Så jeg har forståelse for at du vil rose han! Det er jo en stor lettelse å finne en grønnsak som de han faktisk liker. Hva med å justere litt på rosen? Altså ikke nødvendigvis si "så flink!!!", men f.eks "det er så fint å se at du spiser ertene dine for vet du, magen din blir så glad." Høres jo litt fjåsete ut, men jeg har forsøkt å gi positive tilbakemeldinger i form av dette framfor å gi ros som påpeker hvor flott prestasjonen er. Men det er klart det hender jeg sier han er flink også..

Skrevet

Jeg tror ikke det er heldig å knytte mat med hverken ros, lokking og luring, eller belønning (ikke at jeg mener du gjør det, bare generelle eksempler). Mat bør være noe nøytralt og ikke knyttes til hverken følelser, annerkjennelse eller prestasjoner. Hvis mat forbindes med dette vil det gi barnet en slags 'makt' over foreldrene som på lang sikt vil kunne slå uheldig ut, i tillegg til at mat vil knyttes til følelser for barnet.

Fortsett å servere han erter, og fortsett å tilby han andre grønnsaker han ikke tidligere har spist. Men ikke legg for mye i om han spiser det eller ikke. Plutselig vil smake på noe og spise det, og plutselig slutter han å like noe annet. Sånn er det bare! :-)

Sånn tenker jeg om barn og mat. Ser at det er litt annerledes enn andre her, men tror det er greit å ha et bevisst forhold til barn og mat.

Skrevet

Takk for svar abella! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...