Gå til innhold

Skal forhandle lokalt i staten. Hvor mange lønnstrinn ekstra er det realistisk å be om?? Noen som har peiling?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lokale forhandlinger. Jeg jobbber i nav. Fikk som "alle" andre lønnstrinn 45 etter Sentrale forhandlinger.

 

Det er jo ulike system etter fylke. Men jeg kan si at jeg har grunnlønnen som alle med høgskoleutd. får.

 

Jeg er utdannet sosionom, og arbeidet et par år i barneverntjenesten, hvor jeg lærte samme datasystem som man bruker i sosial i nav. Er veldig flink på data, tar ting fort og er veldig effektiv.

 

Kontoret i sin helhet har hatt kjempegod måloppnåelse mtp. måltall (best i fylket), og de fleste brukere er fornøyd med lokalkontoret. Vi har lite klager.

 

Jeg fikk et lønnstrinn over grunnlønn ved ansettelse, dette er "spist opp" ved det nye innslagsfeltet i ltr. 45.

 

Har ikke fått noe kredit for 2 år relevant yrkeserfaring i kommunal barneverntjeneste, (relevant mtp. klientkontakt, saksbehandling, datakunnskaper osv.)

 

Vet at folk uten høyskoleutd, også har ltr. 45.

 

Har lokal tilknytning, kan tenke meg å bli på arbeidsplassen, men om ikke lønna er høyere enn ved en evt. forvaltningsenhet, kunne jeg fraktisk tenkt meg å søke jobb der. Kontoret ønsker å ha meg, det vet jeg.

 

Hvor mange lønnstrinn ekstra er det realistisk å prøve på? Jeg er ute i mammaperm nå, så jeg bidrar pr i dag ikke noe for kontoret da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss (også i staten) er det vanligst å søke om 2 lønnstrinn. I ca halvparten av tilfellene ender man da opp med bare ett i tillegg, om noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør søke litt mer enn det du ønsker å gå opp, det gir forhandlerne noe å jobbe med. Størrelsen på potten har jo veldig mye å si og dette sier du ikke noe om i innlegget ditt. Men jeg vill ha ha søkt om 4 og håpet på 2-3 lønnstrinn.

Hvis du mener at du har feil lønn til stillingen din så bør du legge inn en søknad på 2.3.4. forhandlingene, der er det større sjanse for å få uttelling enn på de vanlige normeringsforhandlingene. Hilsen forhandler for fagforening i staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom 2 ltr. jeg føler er "riktig" for meg, og er det jeg i det minste fortjener. I og med man som regel får mindre enn hva man krever, lurte jeg på å prøve å kreve 3, men det blir på den andre side urealistisk. Er litt teit å komme med et heeelt fjernt krav liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hva menes med 2.3.4. forhandlingene? Hvilken protokoll står det i? :-) Hvordan bør det formuleres. Jeg mener helt klart jeg har feil lønn i fht stillingen, burde i det minste fått for relevant yrkespraksis. Det er helt horribelt at jeg ikke skal ha mer enn en nyutdannet 22-åring uten relevant erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det funner du i hovedtariffavtalen i Staten punkt 2.3.4 Særlige grunnlag

1. Partene lokalt kan føre forhandlinger dersom det:

a) har skjedd vesentlige endringer i de forhold som er lagt til grunn ved fastsetting av stillingenes/arbeidstakernes lønn. I rimelig utstrekning tas også hensyn til endringer som har skjedd gradvis over lengre tid.

B) er gjennomført effektiviseringstiltak som har gitt innsparinger som tilfredsstiller de krav som ble satt for tiltaket.

c) er gjennomført omorganiseringer/organisatoriske endringer hvor to eller flere virksomheter/driftsenheter har fusjonert og hvor det som følge av dette, har oppstått ubegrunnede lønnsforskjeller. Forhandlinger betinger dekning på virksomhetens budsjett.

På det enkelte forhandlingsområdet kan det avtales at forhandlinger på grunnlag av pkt. a) avgrenses til en eller to ganger pr. år. Forhandlinger etter pkt. c) tas så snart som mulig etter at endringen har funnet sted. Tidspunktet for iverksetting av forhandlingsresultatet fastsettes under forhandlingene.

Krav som er fremmet og ikke er ferdig forhandlet/tvisteløst - hindrer ikke partene i å fremme krav om lønnsendring for de stillinger/arbeidstakere kravet gjelder i forbindelse med de årlige pkt. 2.3.3 forhandlingene.

2. Etter avtale med de tillitsvalgte kan det tilstås tidsavgrenset eller varig lønnsendring når er særlige vansker med å rekruttere eller beholde spesielt kvalifisert arbeidskraft, eller til arbeidstakere som har gjort en ekstraordinær arbeidsinnsats. Kommer partene ikke til enighet, kan tvisten ikke ankes. Arbeidsgivers siste tilbud skal da gjelde. Det skal settes opp protokoll fra møtet.

3. Der dokumenterte lønnsforskjeller ikke kan forklares med annet enn kjønn, skal arbeidsgiver i samråd med de tillitsvalgte rette opp lønnsforskjellene i henhold til likestillingsloven § 5.

Merknad: Forhandlingskrav som er basert på punkt 1 ovenfor bør være dokumentert ved en stillingsbeskrivelse/stillingsvurdering eller opplysninger som på en annen måte gjør det mulig å måle endringene i de pålagte oppgaver.

2.3.5 Produktivitetsavtale/Effektiviseringstiltak

A. Produktivitetsavtale Partene lokalt fører forhandlinger når det skal gjennomføres produktivitetstiltak.

a) Kravet må gjelde et bestemt tiltak.

B) Produktivitetskriteriene må være klarlagt og forbedringen må være målbar/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Du bør alltid kreve litt mer enn du tror du får. Og det er fordi du da har noe å forhandle om.

 

Dessverre er vi kvinner altfor dårlige på lønnsforhandlinger. Vi tror ikke vi fortjener så mye, vil ikke virke grådige eller urealistiske osv osv.

 

Ikke rart vi sakker akterut på lønnsstigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen fikk to ekstra lønnstrinn i fjor i lokal forhandlinger og jeg fikk inntrykk av at det er ganske vanlig. Jeg jobber i staten selv, men der jeg jobber får vi aldri noe ekstra ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er vel kanskje det, men det er nok en liten pott for det er svært få av de som ber om lokale lønnstrinn som får noe. Jeg kjenner en og hun fikk høre av fagforeningen vår at hun var kjempeheldig som fikk et ekstra lønnstrinn for det skjedde veldig sjeldent ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I år er det heldigvis avsatt en egen likelønnspott, så vi får se nå da... Jeg har hørt at de som frorvalter pengene er flinke å gi seg selv mer i lønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...