Gå til innhold

Del din "Rengjøringsplan"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det noen som vil dele sin rengjøringsplan med meg?

 

Jeg har ikke vært i stand til å lage min egen. Men kanskje jeg klarer

å følge en annens?

Er flink til å vaske. Men ryddinga går ikke så greit. Jeg ønsker å lage en ukesplan slik at vaskinga&ryddinga blir litt automatisert. Nå bruker

jeg kanskje fredager og/eller søndagene til å vaske..

 

Hvordan gjør dere andre deT? Og tar dere alt med en gang? Eller fordeler dere oppgavene utover uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er min:

 

KVELDSRUTINER:

Denne rutinen er den viktigste i løpet av hele dagen. Finn et fast tidspunkt å gjøre denne på. Start gjerne under kveldsmaten

1. Rydd huset før du legger deg, max 20 min

1. Stue: Rydd og legg på plass ting som papir, oppvask, klær og sko.

2. Kjøkken: Rydd og vask benk, kast tue og håndkle i skittentøyskurv, sett på oppvaskmaskin.

3. Gang: Rydd bort fra flater

4. Sjekk listen for dagen og pass på at du ikke har glemt noe

 

2. Tenk på morgendagen

1. Sjekk kalenderen/avtaler for dagen etter

2. Tenk: Hva kan jeg gjøre for at morgendagen blir enklere? (Eks: smøre lunsj)

3. Start en ”To Do List”

4. Legg frem ting som du ikke vil glemme ved døren

5. Se til at ungene har tingene sine samlet sammen

6. Dekk på til frokost og tenk på hva vi skal ha til frokost, legg evt frem ting du trenger

7. Legg frem klær til dagen etter

 

3. Tenk på deg selv før sengetid, Cool down time...

1. Ta jern

2. Gjør deg klar for sengetid

3. Puss tenner, vask ansikt, gre hår

4. Stell/dusj og få på jammies

 

Reflekter over dagen

1. Demp belysningen i leiligheten

2. Skriv i jeg er bra boken

3. Les alene eller til hverandre

4. Hør på musikk

5. Mediter

6. Legg deg i rimelig tid og sov med et smil om munnen :)

 

Dårlig tid? Bruk da kortversjonen:

1. Legg frem klær til dagen etter

2. Rydd og vask kjøkkenbenk

3. Rydd stuebord

4. Pusse tenner / Stell deg

 

 

MORGENRUTINER:

Rise and shine :)

1. Re sengen med en gang du står opp

2. Gå rett på badet

3. Rydd og rengjør badet når du først er der

4. Ordne hår og ansikt

5. Gå over toalettet og se til at alt er rent og pent slik at du slipper å tenke på det for nå :)

6. Pass på at alt skittentøy er i skittentøyskurven

 

Kjøkken

1. Hvis du gjorde kveldsrutinen er kjøkkenet rent og pent og du trenger kun å tømme oppvaskmaskinen

2. Lag til frokost, sett på kaffe

3. Mat gjengen og spis selv

 

Tenk på dagen din

1. Sjekk kalenderen

2. Lag en liste over hva du skal gjøre i dag

3. Sett på en vaskemaskin / heng opp klær / legg bort klær

4. Ta vitaminer og jern

5. Belønn deg selv

 

 

UKEPLAN:

Mandag:

1. Rydd i gamle aviser/reklamer som ligger rundt omkring

2. Bytt på sengene

3. Vask speil og dører

 

Tirsdag:

1. Rydd i hyller og på flater

2. Bruk 15 min på en sone

3. Rydd og vask kjøleskap

 

Onsdag:

1. Planlegg middag for neste uke og skriv handleliste

2. Handle for neste uke

3. Pante tomflasker

4. Gjør en månedlig oppgave

 

Torsdag:

1. Legg planer for ærend som må gjøres

a. Posthus

b. Apotek

c. Klesbutikker

2. Gå ærend

3. Støvesuge og vakse alle gulv

 

Fredag:

1. Finn på noe romantisk ♥

2. Rydd i vesken

3. Skriv brev og kort

4. Rydd og vaske bil

 

Lørdag: Familiens dag :)

 

Søndag: Avslapning og selvpleie :)

 

 

Hilsen Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOw. Tusen hjertelig takk Elisabeth. Det var veldig snilt!!!

Det var en veldig bra liste må jeg si. Har du laget den selv?

Jeg skal prøve å starte med denne idag. Håper jeg klarer det. Så er det jo fredag idag også. Må finne på noe romantisk, hmm :)

 

Hilsen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stønn....! Skulle jeg fulgt denne hadde jeg ikke hatt tid til å ha en jobb! Eller fritidsaktiviteter! Verken jeg eller ungene...!

 

Min rengjøringsplan:

- ta det verste når det blir for ille!

- Rydde det grøfste på kjøkkenet mens jeg lager middag

- Rydde leker opp fra gulvet mens jeg synger nattasanger (den eneste og beste faste rutinen jeg har)

- Blir det for mye er jeg en racer på å skrive lister. Da er det lettere å prioritere.

 

Ellers er det full husrydding annenhver søndags kveld, for på mandag kommer vaskehjelpen! Da piskes både unger og gubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dag: legge merke til at noe bør gjøres..

Andre dag: håpe samboer gjør det...

Tredje dag: bli irritert på at samboer ikke gjør det..

Fjerde dag: gjøre det og bli sur poå samboer...

 

Tror denne planen er ganske vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, HI :) Jeg brukte malen på flylady.net, så endret jeg den slik at den passet til meg/oss. Det er viktig å kreve at mann og barn tar del i det å holde huset rent også. Jeg har alltid vært en rotekopp, men har skjerpet meg. Listen følger jeg ikke alltid slavisk, men det er så deilig å våkne opp til et ryddig hus og ha ting klart at det er mer enn nok belønning og motivasjon til å følge listen. Hver enkelt må jo tilpasse sin liste. Og du som sa et dette tok lang tid; det gjør det ikke i det hele tatt, dette er bare ting som jeg slenger inn mellom alt annet jeg gjør i løpet av degen. Det var mye verre slik jeg gjorde det før, da alt fløt og var skittent, så måtte jeg bruke en hel dag på å ryddet og få orden og vasket, for så å se at dagen etter begynte det å hope seg opp igjen.

 

He, he.. :) Ja, må innrømme at jeg er en skikkelig liste-freak ;) Jeg har lister over de fleste ting, men det kommer godt med også, jeg glemmer aldri noe.

 

I tillegg til de jeg la ut der, så har jeg lister over hva som må gjøres i hvert enkelt rom, så jeg har overiskt over at ting blir gjort. Men det er ting som f.eks å rydde i klesskap, som blir gjort ca en gagn i mnd.

 

Hilsen Elisabeth :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Vaskeplan":

 

Tørrmopper huset ved behov, gjerne hver 2. dag.

 

Rydder hele huset skikelig hver 14.dag og har vaskehjelp som kommer og vasker alt...det fungerer her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å ikke virke frekk nå, men den listen er noe slik som org kunne kommet med =)

 

Min rydde/vaskeplan er å gjøre rent når det er skittent, rydde når jeg gidder, vaske badet når lillebror bader. Vaske klær når det er fullt i dunken. Funker det også =)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite avansert plan da, men:

 

Ved behov:

-oppvask

-oppvaskmaskin

-klesvask

-vaske over kjøkkenbenker og bord (daglig)

 

Hver uke, fast dag:

-støvsuge

-tørke støv

-vanne blomster

-vaske bad

-ta ut søppel, sortere søppel

 

Ved behov:

vaske gulv

 

Og så en del ting som gjøres av og til. Vindusvask f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha, moota! Den stakk!! ;)) Det er lov å prøve, men det er vel tenkisk umulig å ikke være frekk når en sammenligner andre med ORG? :)

Men kan jo hende at hun hadde likt listen min da, men hun hadde nok måtte fyllt på den med gaffel :)

 

Hilsen Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg trodde jeg var ryddig og småhysterisk i forhold ren leilighet jeg, men denne slår jeg ikke :o Jeg blir faktisk mobbet av venner for å ha det de kaller et "Ikea-hjem", de mener at om jeg hadde hatt Ikea-møbler kunne hjemmet mitt blitt avbildet til katalogene deres :P Men, likevel har jeg ett myyye mer avslappet forhold enn Elisabeth :)

 

Mine rutiner er:

- Skal du fra ett rom til ett annet, bruk øynene på veien, og er det ting som også skal inn dit, ta de med og legg de på plass med det samme

- Når du likevel er på kjøkkenet, rydd benken, skyll redskaper du bruker og sett de rett i oppvaskmaskinen når du er ferdig med de. Vask gjerne kjeler og stekepanner mens du likevel venter på at maten skal bli ferdig :)

- Skal du på badet, se rundt deg og plukk opp eventuelt tøy barnet/barna har slengt fra seg(og lær det/dem sakte men sikkert at klær ikke skal slenges på gulvet)

- Gi barnet/barna en belønning om de er flinke og holder rommet ryddig selv

- Sett på vaskemaskinen på morgenen før du forlater huset, da er den ferdig når du kommer hjem og klærne kan henges rett opp(om man ikke er heldig å ha trommel da)

- Brett klær foran tv´en, mens du samtidig koser deg med et program du liker, det gjør hele jobben så mye mer koselig, og samtidig bruker du kalorier(om ikke så mange) mens du ser tv :D

- støvsug og vask gulv helst mens du er alene hjemme, da slipper du avbrytelser og det går så mye fortere

- Ha gjerne på noe musikk du liker og som gir deg litt ekstra lyst til å bevege deg mens du driver med de større oppgavene, det gjør det til en lek å ha det ryddig rundt seg :) Lag en spilleliste med bare musikk du liker(to sanger jeg ALLTID har med selv om jeg lager ny liste er Dolly Partons "working nine to five" og Shania Twains "Man, I feel like a woman", de får opp humøret når man synger med og tar noen dansetrinn med det samme!)

- Ha en skikkelig utlufting hvertfall annenhver dag, hvor alle vinduer er åpne, og all luft byttes ut, dette gir bedre lukt i heimen, og frisk luft er sunt :)

- La alle tingene ha en adresse, da lærer etterhvert hele familien hvor ting skal være, og kan bidra med å få ting på plass enkelt

 

Moren min pleide alltid å legge ting som skulle opp i annen etasje i trappa, og gikk jeg forbi var jeg pent nødt til å gå ned igjen og hente det.

"Det man ikke har i hodet, må man ha i bena" er noe hun alltid sa, og det har lært meg å alltid ta med ting fra a til b, når jeg likevel skal den veien :)

 

Vet dette kan høres mye ut og, men når man får inn rutine på det, går det av seg selv, og tar kun noen sekunder mer enn man ville brukt likevel, også kan man bruke den ekstra tiden på å kose seg fordi man lever praktisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er folk så strukturerte altså?

 

Jeg vasker klær i ny og ne, stort sett 1 maskin per dag. Bretter sammen klær, når jeg trenger mer plass på snora

Jeg vasker og støvsuger når det trengs, noen ganger drøyer jeg det.

Tømmer søpla når den er full.

Tørker ikke støv så ofte, men en gang iblant.

Rydder når det ser overflødig ut.

 

Her tar vi det etter behov. Har ikke noen plan. Det er kanskje det jeg hadde trengt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re sengen??? Det skal man da ikke gjøre, da det gjør større grobunn for middvekst. Dynene trenger å ligge litt hultert i bultert, slik at de ikke ligger på samme måte hver dag. Da får dyna lufta seg på forskjellige steder :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å se at det finnes andre enn meg med lange lister og planer! Ja, det ser voldsomt ut, og i starten kan det være vanskelig å gjennomføre, men når det først blir en rutine er det veldig tidsbesparende. Og det viktigste er at man sparer seg for utrolig mange ergrelser.

 

For rotekopper og surrehuer som meg så er rutiner alfa og omega. Før var jeg sliten hele tida av å se på alt rotet og tenke på alt som ikke ble gjort. Nei, det er ikke alltid ryddig og reint her nå heller, men ting hoper seg ikke opp i like stor grad som det kunne før, og det er deilig å våkne til et nokså ryddig hjem. Og når det innimellom trengs et skippertak føles det ikke lenger som en uoverkommelig oppgave.

 

Men listen min er selvsagt ikke identisk med Elisabeth sin. Innholdet i listene mine ligner nok mer på det anonym 19:39 skriver. Gulvvask ved behov, varierer altså fra et par dager mellom i spesielle tilfeller, men vanligvis kanskje annenhver uke. Listen til Elisabeth ser ut som et veldig godt utgangspunkt, bare bytte ut de tingene man ikke har behov for med andre ting man trenger å få gjort eller ønsker å gjøre. Detaljen om max 20min på kveldsryddinga likte jeg godt, da ser man en ende på ryddinga og orker kanskje å holde på i 20min og bli nesten ferdig i stedenfor å gi opp etter 5min fordi man "aldri kommer til å bli ferdig"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ser du får pepper Elisabet. Kunne også vært meg ;) Min liste er ikke så strukturert som din, men jeg bruker også Flylady.net sitt opplegg.

 

Jeg er kronisk syk. Et rotehode. Har mer en full jobb. Og blir utrolig sliten av å lete etter ting. Flylady har et opplegg for enhver smak.

For meg består det av at jeg rydder et rom 15 minutter hver dag. Og setter på robotstøvsugeren min før jeg går på jobb om morgenen.

Gulvvask når det trengs. Og vasker over badene 2-3 ggr per uke.

 

Det er faktisk rimelig ryddig her hele tiden etter at vi begynte med flylady.. Som ironisk nok har verdens mest rotete internettside....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvor skal en begynne å svare på det, 20:02?? :)

Hun skrev innlegg som var lenger enn en gjennomsnittelig bok. Hadde f.eks lister (ikke at der er noe gale ;) ) med tre-retters middag og fullt budsjett til barnebursdager osv. Til slutt fikk hun mye pes fordi hun hadde en virkelighetstro brannøvelse hvor hun vekte ungene på natten med et smell, og hun brukte en røykemaskin til å røyklegge huset og sikringene var tatt ut. De skulle se hvordan ungene reagerte på en evt brann :) Helt utrolig, det går kanskje an å finne innlegget igjen hvis en søker da.

 

Hilsen Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...