Gå til innhold

Starte interesseorganisasjon, økonomi?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått spørsmål fra legen min om å starte en interesseorganisasjon for damer med samme problem som meg. Dette finnes ikke fra før, heller ikke på verdensbasis.

 

Min tanke var å opprette et domene og legge inn en webside med informasjon og veiledning. Men dette koster jo fra 100 kr mnd. I tilegg koster det jo en del å følge opp noe slikt i tid og penger. Finnes det noen støtteordning eller annen måte å få inn litt penger slik at man kanskje går i null og ikke minus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For frivillige/veldedige organisasjoner finnes det en del offentlige tilskudd. Også hovedorganisasjoner som din interesseorganisasjon kan "Komme under" kan ha tilskudd og bidra med. Alt etter hva man skal drive med (utgivelse av blader, bøker, inntjening til "nødhjelp"/forskning osv) så kan man få dekt kostnader man har i forbindelse med dette. Men det MÅ dokumenteres, godkjent regnskap, revisjon osv osv så regnskapskontor kan være veien og gå. Forhør deg om hvilke rengskapskontor lokale frivillige/interesseorganisasjoner bruker i ditt nærområde, så kan du i det minste få tips hvor man kan henvende seg for å søke om slik støtte/tilskudd...

 

Tør jeg spørre om hva det gjelder? Kan kanskje komme med tips om "moderorganisasjon" du kan gå via.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder en blodplateuforlikelighet som forskere i Tromsø har avdekket for omlag 10 år siden. Tilstanden heter NAIPT (dette var kjent, men i Tromsø fant de årsaken til hvorfor noen barn får skader eller dør, og hvordan man kan forhindre dette) og er ikke spesielt vanlig, men nok til at vi er en del damer som føder barn med hjerneskade årlig. Aner ikke om det kan finnes noe som er relatert i forhold til paraplyorganisasjon. Men legene jeg har snakket med ønsker en utenforstående informasjons og støttekilde for de som er berørte, da det er sykt mye ved denne tilstanden som er vanskelig å forklare og tar tid å forstå. Enkelt forklart kan man si det minner litt om Rhesus +/- problematikk.

 

Min tanke var å starte med et domene og en hjemmeside med informasjon og kontaktinfo, og ta det derfra. Men det var jaggu dyrt. Vil jo ikke lage en side om et såpass alvorlig tema som heter 123hjemmeside eller blogg.com om du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at problemet her er at det er bare meg, legene kan jo ikke gi ut mitt navn til andre berørte og omvendt pga taushetsplikt, men de kan henvise til en feks offentlig nettside, et offentlig telefonnr osv. Og da var tanken siden jeg har engasjert meg litt personlig i dette og støtter forskningen fult ut, at jeg kunne ta første skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet med og kontakte organisasjon for "oss med et barn for lite" (Var det sånn at mange barn dør av det?) Og også organisasjon for foreldre med handicappede barn. Dette er organsisasjoner som har "Underorganisasjoner";- og som du nok vil havne inn under. Og vil tro disse kan hjelpe deg videre, både som opprettelse av organisasjon, hjemmeside/info til andre berørte og evt innsamling/tildeling til forskning:o)

 

Lykke til med oppgaven du har tatt på deg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...