Gå til innhold

Litt matematisk/økonomisk hjelp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å vurdere å cashe ut BSU kontoen min til lånet. På noen måter virker det fornuftig. Men når JEG (ikke særlig mye matemtiker) regner over det. Kommer jeg fram til at det lønner seg mye å beholde kontoen i ett år til og fylle den helt. Evt 2 år, da jeg kan spare 12000 også i 2012.

 

Regnestykket er som følger ved utgangen av 2010 vil jeg har i overkant av 145 000kr på BSU.

Har et lån på 375 000kr på leilighet, her er rentene 11 600kr per år.

Ved å betale in BSU i januar vil renteutgiftene gå ned til ca 7000kr året. Da minskes jo også skattefradraget. I tillegg mister jeg 4000kr i direkte fradrag på sparebeløpet (forutsatt at jeg fyller kontoen også neste år) I tillegg mister jeg ca 450kr mnd i renter på BSU.

 

Når lønner det seg for meg å ta ut pengene? Januar 2011, 2012 eller 2013?

 

Jeg har konkludert med at all den tid sparerenten er høyere enn lånerenten så er det jo absolutt gunstig å beholde BSU så lenge som mulig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du har 145 000 kr på den nå (?), eller mot slutten av året i hvertfall, så ville jeg løst den ut i januar 2011. De siste 5 000 kr du kan spare på den vil ikke gi deg så mye skattefordeler at det veier opp for det du vinner på en lavere renteutgift. Du kan spare mye på en BSU, men over 150 000 kr får du ikke noe igjen på skatten for, og ved 145 000 kr ved årets ende + renter på dette er du jo så godt som oppe i maksbeløp uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI

Var kanskje litt dårlig formulert. Har 145 000kr, men det er inkludert renter. Og renten kommer utenom selve sparebeløpet (har dobbeltsjekket dette). Slik at jeg har spart ca 125 000kr og det øvrige er rente tillegg.

Kan derfor spare 35 000kr og får totalt 7000kr i direkte skattefradrag på to år pluss vel 11 000kr (2 års perspektiv). Vil det gjøre en forskjell på regnestykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men renten er jo en del av totalbeløpet. Jeg har forstått det slik at når an bikker 150 000 kr, enten det kun er sparepenger, eller rente også, så får man ikke spare mer med skattefordeler. Altså 150 000 på BSU-kontoen er taket uansett hva pengene opprinnelig var. For det er en summen du har totalt nå ikke sant? 145 000 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan spare 150 000, dvs sette in 150 000kr på konto. Rentene kommer utenom, så totalbeløpet på BSU kontoen kan overstige 150 000. Dette vet jeg, for jeg sparer BSU og har over 150 000 kroner totalt.

 

Til HI,

 

Så lenge lånerenten er lavere enn innskuddsrenten lønner det seg å beholde BSU. Vi fikk denne beskjeden fra banken vår. Mannen min har brukt sin BSU siden han var ferdig å spare, men de anbefalte meg å spare fullt opp. Både pga skattefordelene, og renten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, man kan spare 1 million på BSU dersom man ønsker det, men man vil ikke få skattefradrag på noe over 150 000 kr, og da av maks 15 000 kr pr år. Eller...? Var i hvertfall det jeg fikk vite da jeg fylte opp min BSU, at når den oversteg 150 000, så ville jeg ikke lenger få skattefordeler av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI

Man får jo skattefradrag for 150 000kr. Får ikke fradrag av rentene som kommer i tillegg. Kun det man selv "putter inn". Slik jeg forstår det. Kan man spare 150 000kr og da få totalt 30 000kr i skattefradrag. Men totalbeløpet kan overstige 150 000 medregnet renter. Jeg renger med å ha ca 170 000 kr på BSU når jeg har SPART 150 000 og plusset på rentene.

 

Men hovedregelen blir vel å beholde sparekontoen så lenge sparerenten er høyere enn lånerenten. Det er jo fornuftig nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...