Gå til innhold

Anemi uten "grunn" - bør det utdredes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blodgiver, har gitt i flere år, men har alltid hatt helt fine jernverdier.

Sist jeg ga blod hadde jeg ikke gitt på 6 mnd, da hadde verdiene vært normale.

Men sist jeg var der stoppet de tappingen midt i fordi de så at det hadde sunket til under anbefalte verdier.

Senere ringte en lege meg i ferien og sa at noen andre verdier (jernlagre?) også var lave, så jegt skulle ta jern i 6 uker, og så måle på nytt.

Dette gjorde jeg, og da jeg målte igjen, var verdien kommet opp til normalt nivå igjen.

Jeg er ikke gravid

Har ingen menstruasjon (pga horminspiral)

Har ikke blod i avføringen (sjekket fordi en legevenn anbefalte det)

Spiser normalt og sunt.

HVorfor "forsvant" blodet mitt da?

Jeg leste så på NRK

.no at anemi var et av de alvorliste symptomene i forbindelse med kreft. Men det var vel sikkert kreft i fordøyelsessytemet, men det kan jo ikke være derfor jeg er blodfattig siden jeg ikke hadde blod i avføringen.

Hva i all verden kan årsaken være?

Føler meg litt trøtt for tiden, og har en del hodepine (tror det er pga bhuleplager), men ellers frisk.

Bør dette likevel utredes, ellerskal jeg slå meg til ro med at det sikkert bare er pga blodgivningen?

Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen sykepleiere, leger eller folk med egenerfaring her?

Skrevet

Har du endret kostholdet ditt?

Man er mer utsatt for jernmangelanemi om man spiser lite fullkornprodukter, kjøtt og/eller grønne grønnsaker (brokkoli, spinat, erter etc..). Dersom man drikker kaffe eller te i forbindelse med måltidene vil også jernopptaket reduseres. Om man drikker/spiser noe med C-vitaminer sammen med grovbrød, kjøtt og andre jernrike matvarer bedres opptaket av jern.

Skrevet

Jeg har også vært blodgiver og alltid hatt flott blodprosent.

Så for 4 år siden begynte jeg å bli skikkelig trøtt og sliten, (hadde da ikke gitt blod på over 1 år pga av flytting)

Det viste seg at blodprosenten, hb, var skikkelig lav og jernlagrene mine var tomme.

Har ikke blod i avføringen, har ikke kreft, ikke kraftig mensblødninger osv

Det største problemet mitt er at uansett hvor mye jerntabletter eller flytende jern jeg drikker så vil plutselig ikke kroppen min ta det opp.

Da jeg var blodgiver tok de, så vidt jeg forstod kun og målte Hb mens jeg ga blodet. I alle fall har jeg ingen historie å gå tilbake på når det gjelder å se hvor fort jernlagrene mine har sunket.

Så lenge du har jern vil hb alltid være fin, men den dagen lagret er brukt opp vil hb'en synke fort.

Kan det være at du gradvis har tømt jernlagrene dine ved å gi blod (tok du f.eks jerntabletter før og etter blodgivingen?) og dermed så har hb'en din sunket fort. Tenker bare siden du hadde god effekt av å ta jerntabletter?

Kan dessverre ikke gi deg noen annen forklaring.

Hvis dette er noe som virkelig bekymrer deg så kan du jo forklare det til legen og be h*n måle en periode for å se om det holder seg stabilt.

Hvis verdiene ikke synker igjen ville jeg nok slått meg til ro.

Skrevet

Kvinner generelt kan svinge veldig i jernlageret uten spes grunn. Vi menstruerer og dermed kan dette føre til litt tap feks. Dersom man heller ikke fører til jern i kroppen, så brukes jo lageret opp. det blir jo bare mindre og mindre m jern i kosten vår, så derfor er det viktig, selv om man har et bra og normalt kosthold, å ta vitamin/mineraltilskudd fr å holde alle lagre i kroppen v like. Det trenger ikke å bety alvorlig sykdom å ha anemi/lavt jernlager. Jeg sliter m dette og må i perioder ta runder m jern for å få opp lageret og dette er normalt hos noen av oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...