Gå til innhold

Til neste år er vi begge studenter. Noen som har studert på universitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har begynt på høyskole i år. Har selv hatt et mislykket studieforsøk på høgskole og det var pliktig oppmøte, praksis og lange dager på dette studiet. Jeg skal søke på universitetet til høsten, det blir av typen samfunnsfaglig eller språklig studie.

Noen her som kan si noe om studiedagene? Er det mye frivillige forelesninger og lesing og læring på eget ansvar?

Prøver å se for meg hverdagene etterhvert, da dette blir en omveltning for oss som familie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har studert på universitet, men det er jo en stund siden. Fra 1999 til 2003/2004. Var lite obligatorisk da. Tror ikke jeg måtte møte opp på noe egentlig, hadde ansvar for å lese pensum på egenhånd. Men det passet meg veldig fint siden jeg liker å arbeide slik.

Tror det er litt mer obligatorisk nå.

Kan du ikke sende en mail til instituttet du vurderer å studere ved? Spørre de om slike ting? Evt søke på studieplaner på nettet? En del steder legger de jo ut slikt sånn at du kan få en indikasjon på hvor mye det er.

Skrevet

Dette varierer jo helt sikkert universitetene mellom, men ved UiO er det blitt en god del mer obligatorisk oppmøte også på typiske humanistiske fag de senere årene. Det er likevel ikke snakk om voldsomme mengder.

Roughly 1-3 timer forelesning (varierende hvorvidt denne er obligatorisk, men ofte kjekke å ha med seg) og 1-4 timer obligatorisk gruppegreie per emne i uka. Du har gjerne 2-3 emner i semesteret.

Det upraktiske er at du godt kan ha én time forelesning tirsdag kl 9, og så obligatorisk gruppegreie tirsdag kl 16 om du er uheldig.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Det varierer som sagt fra universitet til universitet, og fra studie til studie. Jeg har venninner som ikke har noe obligatorisk i det hele tatt, mens andre kan ha veldig mye.

Hvordan skolehverdagen blir avhenger nok i stor grad av når undervisnings- og seminartidspunkt er. Har opplevd å ha enorme ventetider mellom forelesning og seminar, og det kan være kjedelig. Samtidig har jeg også opplevd å ha forelesning og seminar rett etter hverandre, og derfor hatt enkle ting å forholde meg til.

Har opplevd at de har satt enklete forelesninger som obligatoriske (sjekket oppmøte, og skrevet opp de som er der), ellers er som regel de fleste seminarer obligatorisk med 80% oppmøte. Med andre ord kan man være borte to ganger, ellers må man ha sykemelding eller lignende.

Har som regel dobbelttime forelesning i de fleste emner (en gang i uken) og dobbelttime med seminar en gang i uken. Har også opplevd å ha forelsning tre ganger i uken (dobbelttimer) i et emne, eller bare to dobbelttimer, så det kan nok variere veldig.

I år har jeg mange dager å forholde meg til - og det har jeg egentlig aldri opplevd tidligere. Timeplanen blir sånn;

Mandag: 10:15-12:00 (seminar) - obligatorisk

16:15-18:00 (forelsning) - ikke obligatorisk

Tirsdag: 15:15-17:00 (seminar) - obligatorisk

Onsdag: 10:15-12:00 (forelesning) - ikke obligatorisk

12:15-14:00 (seminar) - obligatorisk

14:15-16:00 (forelesning) - ikke obligatorisk

Torsdag 12:15-14:00 (forelsning) - ikke obligatorisk

Fredag: 10:15-12:00 (forelesning) - ikke obligatorisk

12:15-14:00 (seminar) - obligatorisk

Har som sagt noe hver eneste dag, men det er også fordi jeg tar et ekstra emne. Blir nok å gjøre, egentlig.

Skrevet

Jeg studerer på høyskole, ikke universitet, men svarer allikevel..

Jeg har ingenting obligatorisk, har forelesning fra 09-19 en dag i uka, det er pyton med så lang dag, og kun to pauser à 30 minutt.. Så har jeg en dag fra 14-19, og en dag med seminar fra 09-12. Men ingenting er obligatorisk altså, men det er jo veldig kjekt å være der da, men selfølgelig så blir det mye lesning hjemme også.

Men jeg vet om flere som har mange fag som du må møte opp 80% av forelesningene..

Så ta kontakt med studiestedet ditt så får du sikkert opplyst om det..Eller sjekk på nettsidene om du finner timeplaner og studieplaner så får du en viss oversikt.. :)

Lykke til med studiene! :)

Skrevet

Vi har 80% oppmøte, går på videreutdanning.

Skrevet

ja, men det er leeenge siden. Tror det heldigvis har blitt mer tett oppfølging nå.

Da var det ikke noe annet obligatorisk en en innlevering eller to på et år så vidt jeg husker.

Skrevet

Takk for svarene alle sammen. Jeg skal definitivt ta nærmere kontakt med studiestedet, det er foressten UiO. Vi er veldig foksert på at dette skal vi få til og heldigvis har vi besteforeldre rett i nærheten som mer enn gjerne hjelper til med henting/levering og pass av gutta. Nå er det enda ett år til jeg begynner, men jeg kjenner jeg gleder meg stort til å ta fatt på en utdannelse jeg endelig har kommet fram til at passer for meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...