Gå til innhold

Vippestol fra 70-tallet????? Hvordan så de ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren har visst fortsatt sin egen stol i kjelleren og vil allerhelst bruke den... Jeg er skeptisk!

Er det noen som kan hjelpe meg å finne bilder av hvordan denne stolen muligens ser ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det var en som også kunne bli gjyngestol, og hadde plasttrekk...

Og samboeren er usikker på om det var sæler i den (noe som er hovedgrunnen til at jeg er skeptisk)

HI

Skrevet

Jeg vil tippe at den ser litt ut som babybjørn vippestol ,men at trekket et oransje og brunt (evt blomsterete ).

Mamma arvet mye av tanten min når jeg ble født og kusinen min er født i 75 ,jeg i 80 .

Jeg hadde oransje himmel og kappe på vuggen min og brun og oransje spisestol .(arvet)

Skrevet

Farge og sånnt bryr jeg meg ikke så mye om :)

Men var det vanlig at det var seler på dem?

Jeg tenker å bruke vippestolen som matestol, og da tør jg ikke bruke den uten seler på.... Tenker med gru på at jeg selv satt helt usikret i bilen på 70-tallet, da er vel sjangsen for at det ikke er seler i en slik stol ganske stor eller?

Samboeren er sur fordi jeg kanskje ikke vil bruke HANS stol, og jeg er redd for at babyen skal kaste seg rundt og falle ut :(

Hans første barn dette her, mens jeg har vært igjnnom det et par ganger før...

HI

Skrevet

La samboer ta den frem også ser dere. Forstår samboeren din godt jeg. han synest nok det er stas, og første barn og greier. Funker det ikke å bruke stolen, ja så ser dere jo det og kjøper ny. Men da har han iallefall fått prøvd.

Søtt av samboeren din da :)

Skrevet

Babybjørn sin vippestol har ikke seler og vi har aldri hatt noen behov for det heller og vi brukte den som matestol til han kunne sitte i en ordentlig stol. Og jeg tipper som noen andre sier at en stol fra 70-tallet er veldig lik den. Den jeg brukte når jeg var liten var blomstrete orange og grønn:-) Ikke klag før du har sett den, men se på den, sjekk om trekket fortsatt er trygt og prøv om den fungerer.

Skrevet

Det er ikke seler på en babybjørn nei, babyen sitter nedi en sånn lomme. Om det ikke er noen ting på stolen så kan du sy på en trekant med hull til bena, så blir alle fornøyde ;)

Skrevet

Ja sy på en reim/bånd/sele på tvers over magen og en ned i skrittet (som en T) om det ikke er noe der fra før. Men stoler fra den tiden var gjerne dype, slik at barna lå mer nedi en grop enn dagens. Jeg hadde en helt enkel vippestol til min, uten reimer og tenkte vel faktisk aldri over behovet siden han lå greit i den. De fra 70-80 tallet er også mer liggende, dvs at de er mer horisontale, dagens er mer som en voksenstol, og da er behovet for belte større siden barnet faktisk kan tippe forover.

Skrevet

HI her.

har fått sett et bilde av denne stolen nå og den ligner absolutt ikke på BB sine. Den er i hardplast, formstøpt og er ganske dyp og rett i ryggen.

Jeg sier jo ikke at vi ikke kan bruke den til noe..., er bare så redd for at ungen skal kunne ake seg ut eller tippe ut av den.

Synes ikke den ser så ergonomisk ut akkuratt heller... med tanke på at barn som ikke kan sitte enda.

Men når det er sagt, så er det ikke sånn at hans ting ikke skal brukes. Vi er begge 70-talls unger, og en del ting har jeg etter meg, en del ting har han etter seg og enda flere har jeg spart på etter mine to jeg har fra før. Lite av dette utstyret overlapper heldigvis, så det er absolutt slik at vi kommer til å benytte oss av hans barndomsting :)

Problemet er jo at siden jeg har 2 barn fra før så vet jeg hvordan jeg vil ha det og hva jeg synes er kjekke ting å ha...

Han vil helst prøve seg frem og se ting an...

Jeg har fått innprentet i 14 år alt om belastning av ryggsøyler, opptreing av musklatur og å aldri belaste babykroppen i stillinger før den klarer å holde seg der selv, være seg sitte, stå eller gå..., mens han ikke synes det kan være så viktig, for det gikk jo bra med oss, enda vi hverken brukte seler i stoler eller bil, ble puffet opp til å sitte selv lenge før vi greide det selv og fikk grøt når vi var 6 uker, ikke 6 mnd osv...

Han presterte faktisk å si at jeg beskylte foreldrene hans for uansvarlige.... :o

Jeg har aldri sagt noe sånnt! og det er tross alt nesten 40 år siden han var baby og hva foreldre visste om sikkerhet den gangen kan jo ikke sammelignes med hva de ville visst nå... :(

En vippestol på bordet ved mating før man kan bruke høystol (som forøvrig også er noe vi får etter ham), er for meg et must. Ungene kan jo ikke sitte skikkelig før de er godt over 6 mnd, så hva gjør man frem til det om man ikke har en vippestol?

Jeg orker ikke sitte med ungen på fanget å gi grøt og gulrotmos... Av erfraring så kan det lett bli et mareritt med grøt eller grønnsaker over hele meg, ungen og kjøkkenet...

Uff. dette var dagens hjertesukk :(

Det er vanskelig å være på ulike steder på denne måten der jeg er "erfaren" og allerede har tenåring og han er helt "grønn" :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...