Gå til innhold

Er min mann en "foresatt" til min sønn (som ikke er hans)?


ev@drian

Anbefalte innlegg

Hvis vi er gift, så er han jo både min og min sønns forsørger, men er han også en av min sønns foresatte? Han har jo daglig ansvar for gutten mener jeg, og vil delta på skoleaktiviteter osv. Eller er han "helt utenfor"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Formelt er den/de som har foreldreansvaret barnets juridiske foresatte, så så lenge han ikke har foreldeansvar, regnes han ikke som barnets foresatte i juridisk forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mann er ikke en foresatt til din sønn. Men hvis guttens biologiske far samtykker til at din mann skal kunne ha oppfølgingsansvar for gutten i forhold til skolen, kan han da regnes som en omsorgsperson som kan få opplysninger om guttens skolehverdag fra skolen.

For han har ikke adoptert din sønn? I såfall regnes han som en av de foresatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis han ikke er en foresatt til gutten, kan han da skrive en melding i meldeboken til gutten?

Det har i hvert fall min mann gjort, og han har stilt på konferansetimer uten hverken meg eller faren tilstede, og ingen har stilt spørsmålstegn ved det....

Trodde egentlig at "foresatt" betydde de som hadde daglig anvar for barnet (og det kan jo være både stefar og stemor), men jeg tok tydeligvis feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kanskje ikke det juridisk? Samoboeren min skriver under på prøver, meldingsbok o.s.v. Er også han jeg har oppgitt tlf.nr. til om det skjer noe med barna i skoletiden.

Den biologiske faren deres bor 5 timer unna, så lite han kan stille opp med da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I skole og barnehage-sammenheng regnes din mann som foresatt for ditt barn! Selv om han ikke er biologisk far, er han en ansvarsperson for denne gutten, og i skolens øyne og bhg, så kan de henvende seg til ham på lik linje som deg.

 

Jeg er selv stemor - og har titt og ofte fått henvendelser fra skolen om min stedatter. Og er likestilt selv i konferansetimer.. men jeg ville jo ikke gjort dette om ikke mor likte det.

 

Om du skal ha pass eller andre juridiske dokumenter må det være den personen som er registrert som far til barnet som kan signere på dokumenter etc. Ingen andre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.

Merkelig at di mann stiller på konferansetimer OL alene dersom han ikke har foreldreansvar. Skolen har faktisk ille lov til å gi ut informasjon til han alene dersom han ikke har foreldreansvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barnehagen og skolen ikke har skriftlig godkjennelse fra begge foreldrene om at stefaren kan motta sensitiv informasjon, dvs all informasjon som er knyttet til ditt barns utvikling, konflikter osv, har de ikke lov til å gi den informasjonen til han. Det samme gjelder feks besteforeldre. Selv om noen har en biologisk tilknytting (eller ikke..) har de ikke krav på informasjon. Den informasjonen er til barnets foreldre/foresatte .

 

Snakk med faren til barnet og hør med skolen om hvordan de vil at dere skal gå frem for at alt skal være på det reine.

 

jeg skjønner jo at han er som en far til barnet, men skolen og barnehagen har taushetsplikten å forholde seg til og den SKAL overholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han regnes nok ikke rent juridisk som foresatt, men det er nok ikke noe problem hvis det er snakk om en underskrift på en prøve eller i meldingsboka. Det er noen år mellom meg og søstera mi og skolen godtok at hun skrev under på fremviste prøver(etter hun fylte 18år vel og merke) hvis mamma hadde mye å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... ikke meningen å kuppe tråden til HI, men jeg ble bare litt engasjert her....

For å være ærlig tror jeg neppe de på skolen har tenkt noe særlig over at min mann ikke er pappa'en til datteren min. Han var med første skoledag, på alle avslutninger, på en del foreldremøter o.l.

Og han har altså gått alene på konferansetimer uten samtykke fra meg (jeg har foreldreretten alene, så da er det vel bare jeg som trenger å samtykke??).

Biologisk far har aldri vist seg på skolen.

Når min mann da dukker opp på konferansetime, skulle læreren da sagt: "sorry, men du kan ikke få noe info"? Jeg forventer faktisk ikke at læreren en gang skal tenke over at han ikke er faren, han har jo trakket inn og ut der i alle år....

Faktisk ble både jeg og mannen satt opp med oppgaver på 17. mai det året klassen til jentungen arrangerte det. Og da stod det ikke mor/far til xxxx og den oppgaven de skulle gjøre, men fullt navn.

Ja ja, er vel egentlig bare glad for at reglene i dette tilfellet ikke følges på skolen vår, hadde blitt litt hektisk hvis jeg skulle bli nødt til å stille på alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...