Gå til innhold

Når begynner du og smøre deg med krem ?


Lykkelig_frøken

Anbefalte innlegg

Heihei :))

 

De fleste gravide smør seg jo med krem på mage og bryst, slik at de ikke får strekkmerker :) Lurte på når dere har plan om og begynne og smøre dere, eller om dere har begynnt ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :) Jeg er hud-og kroppsterapeut og har masse erfaring med strekkmerker, derfor tenkte jeg å dele litt informasjon med andre som lurer litt på dette med strekkmerker i forbindelse med graviditet.

 

Strekkmerker er revner/rifter i underhuden og oppstår gjerne ved vektøktning og graviditet (da ofte pga arv og/eller store mengder svangerskapshormoner). Kremer som skal hjelpe på strekkmerker er som regel bløff og har liten eller ingen effekt. Huden vår er delt inn i 3 lag hvorav underhuden er det nederste laget. Krem (gjelder alle typer kremer) som smøres på huden inneholder for store molekyler til å kunne trenge inn i underhuden og vil dermed ikke ha noen synlig effekt på områdene som behandles. Det diskuteres hvorvidt man kan prøve å forebygge strekkmerker, men som nevnt ovenfor styres ikke dette av fuktigheten i huden, men av arv og hormoner. Noen får strekkmerker, andre ikke. Noen får ikke strekkmerker ved første graviditet, men kan få dette i andre osv. Hovedpoenget er at kremer fra diverse produsenter lover gull og grønne skoger, men man blir ofte skuffet over resultatet. Det beste man kan gjøre for å forebygge strekkmerker er å unngå stor vektøkning over kort tid samt ha et normalt og sunt kosthold. Fysisk aktivitet kan også ha positiv innvirkning, ikke bare ved å unngå stor vektøkning, men også mot cellulitter/appelsinhud.

 

Personlig fikk jeg en del strekkmerker med nr.1 pga stor vektøkning (startvekt: 47 kg, sluttvekt 72 kg) og mengder av svangerskapshormoner. Jeg smurte meg jevnlig inn under graviditet, men til ingen nytte. Under 2.svangerskap unnlot jeg å smøre (det var under denne graviditeten at jeg studerte til hud-og kroppsterapeut) og fikk ingen strekkmerker. Gikk opp mellom 10-15 kg. Kommer ikke til å smøre huden under dette svangerskapet heller.

 

Det vil alltid være uenighet om hvorvidt kremer vil forebygge mot strekkmerker. Du kan lese mer om dette her:

http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/svangerskapet/article592126.ece

 

Håper du ble litt klokere :-) Masse lykke til videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet sikkert hva du snakker om men jeg syns det er en fin ting å gjøre uansett om det hjelper eller ikke og stoler på at naturlige oljer og urtekosmetikk funker bedre enn merkevarer..derfor smørte jeg magen med jojobaolje og mandelolje i første svangerskap og skal gjøre det denne gangen også. Fikk ingen strekkmerker men som dos ninos sier så la jeg også bare på meg 10 kg under svangerskapet og har ingen gener som tilsier at jeg skal få det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kloke ord :)

Men tror jeg skal jøre ett forsøk og smøre meg like vell :)

Jeg hadde tenkt og bruke bare vanlig fuktighetskrem, og smøre morgen og kveld :)

Vil igrunn tro at det kommer noen strekkmerker på meg forde, siden jeg er så lita og spinkel, og veier/veide bare 48 kg :)

Så får bare vennte å se på resultatet ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt forrige svangerskap smurte jeg meg med det body butteret de anbefaler på body shop. Jeg fikk ikke et strekkmerke. Var sikkert ikke kremen som gjorde det, men det var allikevel deilig å smøre seg inn. Det føles mer naturlig også når magen STREKKER OG STREKKER seg! Virker jo som om den skal sprekke til slutt, hehe. Jeg har nettopp kjøpt meg krem og har tenkt å smøre nå også. Har hørt at dette med strekkmerker er arvelig, men aner ikke om det stemmer. Min mor har 3 barn, smurte seg aldri og har ikke et eneste strekkmerke, så kanskje det er noe i det?!?! Uansett: å smøre seg inn er bare digg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har vell noe med arv og gjøre. Man får vell gjerne bare gjøre slik man vil, og ta tiden til hjelp og se :)

Jeg for min den tror at jeg skal smøre med hele svangerskapet :) Begynnte på mandag og smøre, og det er jo sååå godt :D Så blir nokk og fortsette med det :) Får man strekkmerker, så får det bare være,, jeg for min del syntes at det er værd det uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...