Gå til innhold

Er det lov å be arbeidstakere om å benytte feriedager i dette tilfellet?


Gjest Sekretøsa

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa

julaften og nyttårsaften har vi stengt (natulig nok) Frem til kl 12 må vi avspassere. De som ikke har noe å avspassere, må bruke feriedagene sine? Samme med dager hvor sjefene velger å ha stengt, da må vi også avspassere eller bruke feriedag.

 

I sommer stengte vi kl 14, og de som da egentlig har arbeidstid frem til 15 og 16 måtte avspassere de timene. (Fastlønn)

 

Dette er en privat bedrift, så jeg finner ikke noe i lover og regler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kan da virkelig ikke være lov! Jeg vet ikke, altså, men hadde uansett nekta å godta det. Håper noen vet, for nå ble jeg også nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Aner ikke jeg heller, men mamma mener bestemt at det IKKE er lov.

 

Jeg skal (som nicket tilsier) gifte meg, på en fredag. Jeg spurte om det var sånn at jeg måtte bruke en feriedag på det, og ja, det var det visst... Jeg fortalte at det strengt tatt er en velferdspermisjons-dag, men det var de ikke helt enige i...

 

Problemet er at jeg er den nye, og de andre har jobba der "bestandig". Så hver gang jeg sier noe tar sjefs-sjefa ordet og trykker meg ned til et punkt hvor jeg ikke klarer å si noe mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tariffavtaler regulerer vel slikt?

 

Hvor er du organisert? Finn avtalene som gjelder for deg og vis til sjefen om de prøver seg på noe...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Delta... og de sier at slikt skal stå i arbeidsavtalen (altså, om man følger tariff så er man liksom sikra både her og der)

Men i vår arb.avtale står det ikke noe om tariffavtale, så de har vel ordna seg der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at dere har månedslønn?

Har bedriften stengt, så er det jo ikke noe å avspasere for noen! Da er det jo ikke arbeidstid.

 

Det samme gjelder for sommeren.

 

Er ikke brennsikker på dette, men ganske sikker.

 

Med timelønn stiller det seg jo litt annerledes. Men er man tilgjengelig for arbeidsgiver og arbeidsgiveren velger å ikke benytte seg av arbeidskraften, så vil jeg tro at det må stå for arbeidsgivers regning. Regner med at kontraktene er med en fast arbeidstid e.l. Dere får jo betalt for de bevegelige helligdagene vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arbeidsmiljøloven gjelder uansett om det er privat eller ikke.

http://lovdata.no/all/nl-20050617-062.html

Det jeg fant ut var at du ikke kan pålegges å jobbe etter kl 15.00 de dagene du nevner.

 

Jeg har hørt (av sjefen min, jeg jobber i kommunen) at jeg kan kreve å komme på jobb de dagene jeg skal på jobb. Så da tolker jeg det slik at de ikke kan pålegge avspasering eller ferie. Men da må du selvfølgelig på jobb. Det samme gjelder om sommeren, om du har arbeidstid til 15.00 kan du kreve å få jobbe så lenge. Dette kan jeg ikke finne dokumentasjon på, selv om jeg ikke har lett så veldig heller.

 

Du må lese permisjonsreglementet på arbeidsplassen din for å se om du har krav på fri til eget bryllup. For noen dager siden hadde dagbladet en oversikt over antallet fridager man "hadde krav på", der stod noe om det der... sjekk dagbladet.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Vi har mnd's lønn ja, altså fastlønn. Men alikevel teller de timer... skjønner det ikke!

 

vi får betalt for bevegelige helligdager, ja. Men vi må altså benytte feriedager for dager hvor sjefene velger å stenge, eller stenge tidligere.... også nyttår og julaften, de 4 timene hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det også slik som hao dere, Palmesus. Må avspasere eller ta feriedag på juleaften, nyttårsaften og onsdag før skjærtorsdag. Dette har vært omdiskurtert på arbeidsplassen min. Vet ikke om det er lov, men vi har ikke kommet noen vei med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Det er innmari kjedelig.... det er ingen som tør å si noe, og jeg, den unge nyutdannede, jeg skal bare holde kjeft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt slik hos oss også, for jeg og 2 til begynte der rett før jul i fjor, og "alle andre" har jobbet der i 100 år minst. Og det er bare vi 3 nye som har meninger om disse tingene, mens alle de andre går rundt i de gamle vanene og bryr seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velferdspermisjon er ikke noe du nødvendigvis har KRAV på, men noe arbeidsgiver kan di deg dersom det er vektige grunner. Det er ikke du som bestemmer om det er veldferdspermisjon eller ikke - det er det helt opp til arbeidsgiver å bestemme.

 

I noen bedrifter er det tariffbestemt hva som gjelder som veldferdspermisjon (f.eks tilvenning barnehage, føste skoledag, begravelse etc), andre steder er det bare sagt at arbeidsgiver kan innvilge permisjon med eller uten lønn dersom det er vektige grunner.

 

Ditt eget bryllup har du vel strengt tatt visst om en god stund, og har dermed hatt god til til å planlegge at du skal ha fri denne dagen. Dermed synes det riktig at du tar en feriedag. Begravelse, dødsfalle ol er gjerne noe man ikke selv har herredømme over og det er da mer naturlig å gi velferdspermisjon (men ikkenødvendigvis med lønn).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om bedrifter som holder stengt 3 uker på sommeren og de ansatte må da ta ut ferien sin de tre ukene. Samme er det i barnehagen, da den er stengt i to uker så blir dette tvungenferie for de ansatte. Det blir jo noe av det samme prinsippet... Så i utgangspunktet vil jeg tro at de kan kreve at du tar ferie disse dagene. Men avspassering for at de stenger noen timer tidligere stiller jeg meg mer tvilende til uten å kunne noe regelverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver kan fint kreve at du tar ut ferie når bedriften har stengt, Det kalles tvungen ferie (eller fellesferie:)) Heeelt normalt tidligere, men ikke fullt så normalt lenger da mange bedrifter nå er åpne året rundt.

 

I forhold til dager hvor man stenger tidligere er jeg mer usikker......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Jeg hadde forstått det dersom man valgte å ha f.eks 3 uker på sommeren stengt, fordi det var lettest sånn. Men når de velger å stenge på en inneklemt dag, bare fordi sjefene kunne tenkt seg å ha en langweekend, da blir jeg litt sur for at jeg må bruke feriedagen min på det.

Jeg sa at jeg kunne være på jobb, men det var visst ikke nødvendig....?

 

Det blir fryktelig mange dager om man i 2 mnd stenger 1 1/2 timer før vanlig stengetid. Det er jo fort en hel ferie bare på de 2 mnd'ne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Hehe, nei jeg har ikke visst om det så lenge. Og sa selvsagt fra med en gang på jobb :o)

 

Jeg har aldri ment jeg skal ha den dagen med lønn, jeg vil bare ikke bruke opp en feriedag på det. Med 2 unger i sfo og barnehage har jeg liksom nok av andre dager å bruke slikt på.

 

Jeg leste nå vitterlig at man har krav på veldferdspermisjon til deltakelse i eget bryllup, men det er opp til arb.giver å bestemme om det skal være med eller uten lønn. Jeg krever ikke med lønn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidstaker har krav på 18 virkedager ferie sammenhengende i hovedferietiden og at de resterende 7 dagene er sammenhengende en annen tid på året som passer arbeidsgiver. Avspasering derimot, skal tas ut når det passer arbeidsgiver og de kan fint kreve at du bruker det når de har stengt osv. Du skal også vite det at selv om du har avtalt avspasering en dag, kan de ringe deg samme dagen og be deg komme på jobb om det er nødvendig. Du kan også komme på jobb en dag og etter kort tid få beskjed om å gå hjem og ta resten av dagen i avspasering dersom du ikke trengs. Jeg jobber i kommunal barnehage og vi kan bli påtvunget ferie og avspasering dersom det passer arbeidgiver, men det er sjeldent dette blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Joda, jeg er med på den.

 

Men, om man hver dag i 2 mnd'r må avspassere 1 1/2 time, så utgjør det faktisk 60 timer, som igjen er 8 dager. Det er ganske mye til avspassering midt i sommerferien å være...

 

Nå jobber jeg som sagt i privat sektor, og jeg har forstått at det er frykelit lite man egentlig har krav på...

 

En dag ble jeg ringt etter fra bhg fordi jenta mi var kjempedårlig, og da måtte jeg skrive egenmelding for en halvtime! Såvidt meg bekjent har man krav på resten av dagen betalt uten å skrive noe som helst så lenge man har vært på jobb over halve tiden. Igrunn handler det litt om å være ålreite ovenfor arbeidstakerene sine, noe jeg har skjønt er way out :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...