Gå til innhold

Dere som har storesøsken hjemme mens dere har perm med minsten. Hvordan klarer dere det???


beggeto

Anbefalte innlegg

Altså, jeg har en baby på 7 uker som jeg naturligvis er hjemme med. Storesøstra er 2 1/2 og går i barnehage. Heldigivs. Jeg tenker ofte at jeg i det minste burde levere litt seinere eller hente litt tidligere, føler at "alle andre" gjør det. Men de gangene jeg har prøvd har det bare blitt kaos.

 

F.eks i dag.

Henter største i bhg litt før halv fire (ikke spesielt tidlig da men..). Da kommer jeg direkte fra byen hvor jeg har gjort noen ærend. Når vi kommer hjem er minsten kjempesulten og jeg forbereder største på at mamma må amme. Når jeg akkurat skal til å begynne å amme skal største bæsje. Har akkurat slutta med bleier (og det går så som så), så jeg legger fra meg den sultne babyen og blir med største på badet. Men da skal hun ikke likevel. Så går vi oppigjen og jeg begynner å amme. Etter 2 min sier hun på nytt at hun skal på do. Tenker at jeg ikke kan løpe ned 10 ganger for falsk alarm (ganske vanlig) når jeg akkurat har starta amminga så derfor sier jeg at største kan gå ned på do selv (det klarer hun) så kommer jeg med en gang hun sitter på do. Men det vil hun ikke og et øyeblikk etter bæsjer hun i trusa. Så da må jeg igjen legge fra meg den sultne babyen og gå ned og skifte på. Når vi kommer opp igjen ammer jeg og frøkna sitter ved siden av og sutrer og klatrer på meg og sparker på meg og delvis på babyen. Jeg snur meg med ryggen til og hun sitter og sparker meg i ryggen, jeg setter meg i andre sofaen og hun legger seg ned og hyler og roper på pappan.

 

Jaja, her er det altså trassalder og bleieslutt i tillegg til at storesøstra er veldig aktiv i utgangspunktet. Så det gjør det kanskje litt ekstra slitsomt, men seriøst? Hva gjør dere når dere har baby + et storesøsken hjemme? Tida går jo med til amming og bæring og bleieskift og middagslaging. Hva gjør den største på?

 

Fra nå tror jeg pappan får hente i barnehagen HVER dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns d gikk greit jeg. HEKTISK va d, elste på 2 år var veldig aktiv. var mye på kontroller me begge pga av kiss-kidd, astma, reflux mm. dagene gikk på å være mye ute å i aktivitet,ærend,lage middag,leike,kose,bading,lesing,sang og natta. dagene gikk rett å slett i ett. ammet vær 2-3 time, men gjorde d beste utav d selv om d ble mye sjalusi på 2 åringen. Mannen jobber på sjøen så han kunne være borte alt fra 1 mnd til 3 mnd, så rutiner var veldig viktig, å d er d ennå. nå er gutta 3 og 5 år og jeg i 100% jobb men alt går så lenge man legger litt til rette:)

 

sjønner godt at du blir stresset,sliten mm. men trøst deg me d at tiden går fort,d gjør jeg:) Prøv å nyt barselstiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var så heldig at søstera mi ville sjå etter eldste nokre timar to dagar i veka. Ellers var lillesøster med på det eg og eldste skulle. Vi var då (som alltid før og alltid seinare) mykje i open barnehage, og farta litt rundt på besøk, akvariet, eventyrstund på biblioteket, osv.

 

Eg har aldri hatt så mykje overskudd eg, som det første året etter lille vart fødd... Stod opp med ungane, og kanskje i snitt ein gong i veka bakte eg rundstykker som vi tok med i open bhg.

 

Lille låg i bæresjal når ho var våken og ikkje ville ligge på matte på golvet, og så låg ho i vogna eller i vogga når ho sov. Naturlegvis hendte det at ho skulle ha mat akkurat mens eg skifta bleie på eldste, men ein baby tåler å sutre i eit minutt eller to, og det same gjer eit storesøsken. Akkurat bleieslutt trengte eg ikkje å ta stilling til då (eldste slutta først då lille var rundt 7 mnd), men kanskje det hadde vore mulig for storesøster kunne ha ei potte i "reserve" der du sit og ammar? Slik at ho kan få gjort det ho skal utan at du nødvendigvis må legge frå deg babyen?

 

Vi har nok vore heldige, for eldste har aldri vore sjalu eller stygg med lille i det heile tatt. Lille sov mykje dei første månadene, og ho hadde ingen problem verken med amming eller mageknip.

 

Nei, er det eitt år av livet mitt eg ville tatt om igjen utan å forandre på noko som helst, så er det det første året som tobarnsmamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for at eldstemann er i barnehagen. Når eldstemann var baby fikk hun hele oppmerksomheten og fikk en rolig start på livet. Nå er det baby sin tur. Babyen trenger nok ro rundt seg til å spise i fred uten rop og hyl fra storesøster hele dagen.

Jeg har hørt om de som lar eldste amme samtidig som babyen den første tiden. På den måten får de litt kos og nærhet fra mamman og slipper å føle at de konkurrerer med babyen.

Når de er så store klarer de som regel å amme, selv om de har glemt hvordan det var. Og de fleste vil bare amme en kort stund før de blir lei og føler at det er litt for barnslig. Men da har de selv fått valget, og føler seg nok ikke like tilsidesatt.

Jeg tror nok at du kan la pappaen hente i barnehagen. Ikke noen vits i å presse seg selv. Det viktigste er at du og babyen har ro rundt dere.

Og 7 uker etter fødselen er de fleste mødre fortsatt ganske slitne og trøtte.

Jeg har bare ett barn selv, men jeg tror at jeg ville gjort det på denne måten. Og aldri om jeg hadde orket å ha begge hjemme.

Prøv å bruke dagene til å slappe av med baby med god samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trivs hun godt i barnehagen? tror du hun vil kose seg mer i barnehagen frem til pappen henter enn at du henter henne tidligere.

isåfall tror jeg ikke at det er noe problem at hun er i barnehagen til pappaen henter.

 

Finn ut hva som passer for deg, far og ungene. kansje vente til babyen har fått litt mer rutine på matingen, kansje legge opp til at du ammer før du henter, fks gå til barnehagen slik at babyen sover og kansje sover en stund etter dere har komt hjem?

 

Hadde det vert meg hadde jeg nok latt pappen hente i barnehagen og så heller prøvd og få litt kvalitets tid med henne når alle er hjemme og pappen kan ta babyen i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg virkelig lurer på jeg også. Nå har jeg fortsatt bare en unge på straks 11 mnd, men nr. 2 kommer til jul. Jeg sitter og tenker på hvordan i huleste jeg skal klare å ha to små barn hjemme, spesielt hvis denne krabaten skal ammes like mye som jeg gjorde med første. Hun sov så og si aldri på dagtid, og jeg ammet minimum 1 gang i timen, hver økt på omtrent 20 minutter. Hun har vært aktiv fra jeg kjente liv i magen og er fortsatt det. Hun er utrolig mammadalt når jeg er alene hjemme med henne og sutrer for det meste hvis hun ikke får sitte på fanget eller klatre på meg.

Jeg var totalt utslitt de første månedene jeg gikk hjemme. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal ha overskudd til å begge hjemme jeg. Jeg har veldig lyst til at jenta mi skal være hjemme sammen med oss, men jeg har ikke glemt hvor innihampen trøtt og sliten jeg var. Får jeg en sovebaby nå så blir det jo ikke så stort problem, men det vet jeg jo ikke..

 

Jeg har tenkt at jeg skal ha barnehageplass til henne, men at hun ikke trenger å gå hver eneste dag, ihvertfall ikke full dag. Men kanskje bare noen få timer hver dag. Hun er såpass aktiv og sosial av seg at jeg tror hun vil stortrives i barnehage. Nå når jeg ikke har vært i situasjonen selv, så vet jeg ikke hva som er verst. Å levere henne i barnehage en liten stund? Eller la henne sitte på gulvet og sutre, eller være lei seg fordi jeg er nødt til å amme eller bysse babyen i søvn????

Kanskje blir det ikke slik jeg forestiller meg i det hele tatt...

 

Uansett, så syns ikke jeg at noen skal ha dårlig samvittighet for at de har ungene i barnehage. Spesielt ikke hvis det ser ut som at barna trives der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg hadde ikke eldste hjemme heller. hun var akkurat fylt to år nå minste ble født. men da han var et par uker ble det barnehage streik. det var utrolig slitsomt. men det gikk jo veldig fint. men det gikk i ett hele dagen. jeg tror at barns om ikke er vant til å gå i bhg er lettere å ha hjemme enn barn som er vant til å være i bhg. fordi de som går i bhg er vant til at det skjer mye i løpet av dagen,,,,

 

eg leverte snuppa alltid sent og hentet tidlig ( hun var i bhg fra ca 9.30-14.30... jeg hadde ikke noe problem med det. vi hadde rolige koselige morgninger. så gikk vi til barnehagen... så hentet jeg henne. vi gikk hjem. da sov jo stortsett minste. men han ville jo selvsagt ha mat med engang vi kom hjem. men mens jeg ammet minste fikk eldste en flaske med melk og satt i armkroken min... dette var den første tiden da...;) hun godtok det helt. var kjempe flink. ingen sjalusi eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer veldig an på veldig mye. Vår minste hadde kolikk, skrek 12 timer i døgnet lenge, sov lite frem til hun var 1 år, både dag og natt. Var mye styr. Og å ha eldste hjemme under slike forhold orket jeg ikke. tror ikke han hadde syns det var noe kjekt heller å måtte vært stille inne pga soving osv hele tida. Hadde minste vært litt roligere så hadde jeg sikkert vurdert.

 

Smart å ha bhgplassen der i tilfelle, man vet jo aldri hvordan det blir med nummer to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge deler. Mine er mer fornøyd med å være i barnehagen når vi har baby hjemme.Da vi fikk andre så hadde vi storebror i barnehagen. Det fungerte utmerket og alle var fornøyde.

Da eldste var 2,5, og lillesøster 1 år, fikk vi tvillinger. Vi måtte flytte pga plass mangel og hit vi flyttet var det ikke ledige bhg plasser.

Pappan måtte være hjemme med oss( 2 nyfødte og en på 1 og 2 var litt mye) hehe. Men, det gikk.Vi måtte legge opp dagen som man gjør i en barnehage. Faste rutiner, og utelek hver dag mens de små sov i vogna si:)

 

Vi var hjemme med alle fire i nesten 5 mnd.For 2 mnd siden fikk de største plass i bhg.Helt fantastisk.

Vi har mer overskudd, barna er mer fornøyde og alt er bare helt supert. Ha jenta di i barnehagen med god samvittighet du,=) Det har ihvertfall jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte meg å amme i alle slags rare stillinger....Ble ble veldig god på å amme stående og gående...Lagde ofte middag mens jeg ammet..

 

Travel, men utrolig kjekk periode av livet mitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...