Gå til innhold

Drittnav:((


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var på møte i går når det gjelder arbeidsevnen min som er nedsatt. Saksbehandler foreslår ikke annet enn at jeg bør ta en ringerunde rundt omkring og begynne og ta ekstravakter.

Da jeg var til utredning stod det klart i rapporten at jeg burde få hjelp til og komme meg ut i ny jobb og tilrettelegging!

 

Og sa jeg spurte hva som ville skje dersom jeg ikke klarte og jobbe mer enn f.eks 60% så sa fyren at jeg måtte lide det økonomiske tapet, evnt skaffe meg en jobb med god lønn slik at jeg kunne leve på 60% inntekt:(

 

Blir skikkelig lei meg og frustrert her, skal til legen neste uke, håper jeg får hjelp der for dette er jo mildt sagt frustrerende:(

 

Greit nok at pengene fra nav kommer når de skal, men synes ikke noe om at jeg bare skal begynne og påta med ekstravakter sånn helt uten videre, hva om det ikke fungerer veldig lenge?

 

Er det noen som vet hvilke rettigheter man har når man jobber f.eks litt og mottar avklaringspenger? Hva om jeg blir syk? Gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får behandling 1-4 ganger i måneden, men akurat nå er jeg såpass bra at jeg ikke trenger mer enn 1 behandling i måneden.

Verste var at fyren foreslo at jeg skulle begynne og jobbe i bhg og svelge den store kamelen:(

 

Men jeg vet jo at det går ikke og jobbe i bhg, blir kjempedårlig på vinteren pga kulden og får store smerter i kroppen pga kulden pga nerveskaden jeg har pådratt meg.

 

Skal jeg da svelge den store kamelen og risikere sykemelding etter 1 uke??

 

Nei han der fyren burde funnet seg en annen jobb enn nav det er sikkert og visst:((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drittnav?

Det er vel ikke nav sin skyld at lovverket er slik at man ikke får dekket 40% arbeidsuførhet?

Et krav for å få arbeidsavklaringspenger er at arbeidsevnen er nedsatt med minst halvparten, og det er litesaksbehandleren i nav eller legen din kan gjøre noe med.

Så dersom du er arbeidsfør mer enn 50% så er det riktig at du må lide det økonomiske tapet.

Skjønner at dette kan oppleves frustrerende, men det er slik lovverket er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår så inderlig godt frustrasjonen din, selv om jeg ser at en del andre her ikke gjør det. De har vel ikke hatt noe med NAV og gjøre de da. NAV burde virkelig gjøre mer for å hjelpe mennesker i din situasjon. Du har papirer på at du behøver hjelp for å finne nytt og tilrettelagt arbeid, og de ber deg jo rett og slett om å klare deg selv. Da gjør de ikke jobben sin, og "drittnav" er et passende og velplassert uttrykk. Jeg synes du skal ta kontakt med dem igjen, og påpeke at det er meningen de skal hjelpe deg med å finne nytt arbeid som kan tilrettelegges deg og din situasjon. Lykke til. =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom dere leser litt nøye så får jeg avklaringspenger, men etter og ha vært på arbeidsutprøving så så jo både jeg, saksbehandler på nav og fastlege at jeg klarer ikke og jobbe 100% mer:(

 

Er jo selvsagt leit for det, men nav fyren mener jeg må dekke tapet fra 60% stilling og opp til 100% han var ikke villig til og ville diskutere uføretrygd, da måtte jeg heller finne en bra betalt jobb i 60% stilling og det er jo innmari enkelt!

 

Blir bare oppgitt av dette systemet, får jobbe så mye jeg klarer og sykemelde meg når det ikke går lenger:(

 

Men skal til legen neste uke og da kommer jeg til og ta opp problemene med nav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så vanskelig å fortså at de som jobber i nav kun kan hjelpe innenfor det lovverket de er satt til å forvalte?

Jeg har selv mottatt både sykpenger, rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad, så vet veldig godt hvordan det er å forholde meg til nav. Men har forstått såpass at de som jobber i systemet ikke kan trylle dersom man ikke har rett på en ytelse.

Sto også uten jobb, men måtte være aktiv selv for å finne noe. Jeg forventet ikke at de som jobbet i nav skulle ringe rundt å finne en jobb til meg. Som bruker av nav har man også et ansvar, og kan ikke forvente å få servert alt opp i fanget.

Kan man jobbe 60% så har man ikke rett på arbeidsavklaringspenger, så enkelt er det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg (17.20) sakt de ikke skal følge lovverket da? Les hva jeg sa på nytt du. Jeg mener de skulle gjort det hun har papirer på at de skal gjøre for henne, nemlig hjelpe med å finne en tilrettelagt stilling. Dette er innenfor NAVs lovverk som de bør forholde seg til ja. Hvorfor så fientlig? Tåler du ikek se at et menneske her inne støtter et annet menneske? Må du da gå i mot begge to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei skjønner at jeg ikke har rett på avklaringspenger dersom jeg jobber 60% men hvorfor kvalifiserer jeg ikke til uføretrygd på 40%??

 

Skjønner meg ikke på noe av dette opplegget, for det virket som saksbehandler på nav synes dette var et alternativ? Er det legen min jeg ber om og søke på 40% uføretrygd eller går ikke det før man er 50% ufør??

 

Jeg har en varig skade og vil aldri kunne jobbe i 100% og i tillegg mottar jeg penger fra forsikringen som følge at jeg ikke kan jobbe og på den har jeg nå 100% uføregrad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ha en uføregrad på 50% eller mer for å kunne søke uføretrygd. Det må også være dokumentert meeeeget godt at din uføregrad aldri i livet ditt vil kunne komme på over 50% igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har legen din skrevet at du er 100% ufør på papirene til forsikring, mens at han skriver 40% til NAV, samtidig som at du faktisk er i jobb? Det høres litt forsikringssvindel ut det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan umulig stemme, moren min er uføretrygdet 40% og hun jobber 60% så slutt og uttal dere om ting dere ikke har peiling på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke forsikringsvindel, når man er på avklaringspenger så får man uføregrad på 100% . Nav har jo gitt ut opplysninger til dem før jeg fikk utbetalingen!

 

Men jeg har restarbeidsevne på 60% etter jeg har vært på diverse tiltak via Nav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å få uføretrygd. Uten å overdrive så tror jeg nesten du må ha dødsattest for å få det. Alt annet skal prøves ut først, og man går mange år på aap før det er aktuelt.

Jeg er hun "fiendtlige". i innlegget over her som har vært gjennom akkurat samme mølla. Sykepenger, rehab, attføring, tidsbegrenset ufør og nå aap. Tilsammen 6 år. Jobber nå 50%, og mottar 50% aap. Har erfart at du må stå på selv for å finne en passende jobb. Det finnes få tilrettelagte jobber, så man kan ikke forvente at nav skal finne en passende jobb.

Vil råde deg til å tenke over hva du kan tenke deg å jobbe med? Ta iniativ selv om undersøk om du kan være på tiltak der for eksempel.

Og mulig jeg oppfattes som fiendtlig av noen, men jeg kommer faktisk bare med egne erfaringer.Og har lært at etter noen år i systemet så må man bidra mye selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner, sikkert derfor han formulerte seg som han gjorde!

men da blir jeg nok ikke og jobbe 60% kanskje bare 40% for dersom jeg jobbet mer enn 50% så ville jeg ikke motta avklaringspenger og det blir jo faktisk og lønne seg og jobbe kun 40% og få resten som avklaringspenger.

 

Helt sykt, men må jo faktisk gjøre det som kommer best ut for min egen del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller starte med 50/50.

Jeg har fått beskjed om at så lenge jeg i utgangspunktet er 50% ufør så får jeg 50% aap. Men om jeg nå etterhvert skulle føle meg bedre kan jeg forsøke om jobbe mer. Da bare fyller jeg ut på meldekort hva jeg jobber.

Kanskje du skulle høre med saksbehandleren din om det er en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...