Gå til innhold

Roma i oktober


Mockanin

Anbefalte innlegg

Jeg skal til Roma med 28 stk. 15 åringer i oktber. Vel, jeg har med meg 3 andre voksne også :-) så helt alene med dem er jeg ikke.

Vi hadde på forhånd bestemt oss for noen ting vi skulle gjøre og som ikke kostet så vanvittig mye. Nå har vi fått beskjed fra reiseselskapet at disse turene blir det ikke noe av da det er slutt på omvisninger der.

 

Nå vrir jeg hjernen min for å finne på noe annet og det må ikke koste noe særlig. Pompei blir for dyrt. Spansketrappa er perfekt for den er jo gratis, men holder nok ikke på interessen hos ungdommene så lenge.

Noen som har tips til andre ting vi kan gjøre/se på der?

Jeg er over hode ikke kjendt i Roma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke si jeg er kjent der selv, men kom til å tenke på boka/filmen Engler og demoner (Dan Brown). Kanskje det hadde vær mulig for dere å snekre deres egen tur der dere besøker de stedene som er med i den (Pantheon og vatikanet er i alelfall med) og se om dere greier å løse gåtene? Så kan jo ungdommene både lese boka og se filmen før avreise.

 

Kjekt med forberedelser, er nesten halve reisen det!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et Roma pass, det gir "gratis" inngang til et bestemt antall severdigheter og deretter reduserte priser til de neste. Sist jeg var der fikk man kjøpt det på flyplassen.

 

Det aller meste koster litt penger, og pengene går direkte til å ta vare på og tilrettelegge. Men veldig dyrt er det faktisk ikke, som regel 3-4 euro. Siden dere er en gruppe og de fleste i tillegg regnes som barn blir det antakelig enda mindre. Oktober er en fin tid, da er det fremdeles varmt og ikke så mye folk.

 

Colosseum er et must, og er noe de fleste kjenner litt til fra før. Ellers er Forum Romanum fint, men helst med guide. Kanskje kan Vatikanet og Peterskirken være interessant og katakombene vil sikkert være spennende, men jeg lurer på om de koster litt mer. Både Pantheon og Circus Maximum er gratis og imponerende. Også Trevifontenen er gratis og vakker ;-) Også Sannhetens munn er gratis og kan vær morsom for ungdom (google det). Spansketrappen er bare en trapp...

 

Jeg vet det finnes en 3D kino hvor man får Romas historie i ungdomsvennlig versjon, men jeg vet ikke hvor den ligger.

 

Ellers er det fint å bare gå gjennom trange gater og titte. Du kommer alltid ut på en ny piazza, med en ny fontene eller noe annet vakkert. Og så må man kjøpe is!

 

Roma er fullt av severdigheter, jeg blir aldri ferdig med Roma :)

 

Du kan jo se

http://www.italyguides.it/us/roma/rome/aventine/aventine.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, Daisy, akkurat som om jeg skulle skrevet dette, jo!

 

Daisys innlegg signeres og tiltredes - Roma blir man aldri ferdig med ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roma er nydelig! Jeg ville tatt de med i petersenkirka og phanton (husker ikke skrivemåte...) i alle fall. Vi var der for 2 år siden og mener å huske at alle hellige rom var gratis å komme inn i. Collosseum MÅ dere inn i. Utrolig stort! Vi var også i Castel St. Angelo rett ved peterskirka.

 

Signerer ellers alt hun over her skriver :) God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...