Gå til innhold

Noen som VEIT dette med salami ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Veit at spekemat er fy-fy under svangerskapet, men har hørt at hvert fall salamien fra Gilde skal være trygg. Er dette tilfelle, eller det ikke trygt ?

 

Sist gang jeg var gravid, visste jeg ikke noe om dette i det hele tatt, og jeg hadde lyst på brødskive med salami hele tiden,noe jeg aldri spiser ellers. Slutta med det når jeg fant ut det kunne være risikofylt.

 

Nå veit jeg ikke om jeg er gravid, men vi prøver, og jeg begynner å tro at det kan ha klaffet denne gangen. Og nå har denne salamihungeren kommet. Men tør jo ikke spise før jeg veit om det trygt, eller at jeg finner ut at jeg ikke er gravid. IKM i dag, fortsatt ingen tegn til den, så håper da enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke, desværre, men jeg praktiserte det at var den åpnet samme dagen som jeg spiste, så gikk det bra! Samme gjorde søsteren min, og vi har til sammen 5 friske barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det jeg også har hørt, eller om du fryser det ned først. Jeg får vel prøve å google meg fram til det, for jeg har så lyst på salami! ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salami og fårepølse går under spekemat, og skal IKKE spises av gravide!! (dette er RÅ mat)

 

Sjekk www.matportalen.no der det står om gravide :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://matportalen.no/Emner/Gravide

 

Her finner du alt om kosthold for gravide. Der står det:

 

"Kan jeg spise parma- og serranoskinke og annen spekemat?

 

Verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide fordi begge deler er speket kjøtt. Andre eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse osv. I all spekemat vil det være en viss risiko for å finne bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Norske matmyndigheter har derfor valgt å gi gravide det enkle rådet at de ikke bør spise spekemat i løpet av svangerskapet.

 

Hvis man varmebehandler spekematen godt, kan gravide spise dette.

 

Kan jeg spise spekemat dersom jeg fryser ned kjøttet først?

 

Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat.

 

 

Kan jeg spise vakuumpakket kjøttpålegg, som for eksempel kokt skinke?

 

Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg kan inneholde små mengder av bakterien Listeria. Hvis bakterien får anledning til å vokse i en matvare med lang holdbarhetstid, kan bakterienivået bli for høyt. Gravide bør derfor spise vakuumpakket kjøttpålegg ferskest mulig, dvs. godt innenfor holdbarhetsdatoen"

 

 

Ergo, man kan spise salami, om man varmebehandler den. Frysebehandling er ikke alltid nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar :D Hmm, da får jeg finne på anna som jeg synes er veldig godt da...:P

 

Noen tips kanskje ?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, du kan jo spise så godt som ALT annet, men det er rart med det, man har egentlig lyst på det som er forbudt... hehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ostesmørbrød med dansk salami, er ikke helt det samme men det hjelper hvis man er skikkelig fysen på salami :) Jeg skal seriøst pakke med vossafår i fødebagen, gleder meg som enl unge til å få det på en skive igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk salami synes jeg egentlig smaker møkk, men kanskje det er annerledes om jeg er/om jeg blir gravid, så da får jeg prøve det :)

 

Ellers er jo rosa vepsebol fryktelig godt, men ikke akkurat mat :P

Skal på bursdag til mora mi i dag, og da blir det hvert fall KAKER!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gilde mener at salamien deres er trygg for gravide fordi kjøttet som brukes fryses før produksjon. Den er derfor trygg for Toksoplasmose. Og når man tenker på at Listeria ikke trives i tørre og salte omgivelser, så skal det være mulig å spise det.

 

Selv skjønner jeg ikke dette med salami, spiser det ikke til vanlig, og klarer hvertfall ikke tanken på det når jeg er gravid, Men vi er ikke alle like tydeligvis .-)

Annen spekemat holder jeg meg unna, uansett om risikoen er liten, men da slipper jeg hvertfall å føle frykt for at noe skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg skjønner ikke dette med salami selv :P Er ikke det at jeg ikke liker det, men kjøper det aldri, for har ikke lyst på det.

Men det hadde jeg i går, og i dag. Så må jo være noe på gang her :P hehe....

Eller,så bare innbilder jeg meg at jeg vil ha salami, sånn at jeg har en grunn til å tro at jeg er gravid :P Huff og huff :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye ulik informasjon om dette så jeg tok ihvertfall ikke sjansen da jeg var gravid, men du verden som jeg savnet det...

 

Derfor var gleden STOR da jeg hadde født og en barnepleier kom inn på rommet med norsk flagg og brødskiver med salami. har aldri smakt så godt! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det hørtes jammen godt ut du! :) Må nok be om det jeg også, den gangen jeg skal føde ;) Da har jeg sikkert ikke lyst på det...

 

 

Men jeg fant ut en anna ting jeg fikk lyst på hvert fall, rømmegrøten fra Fjordland, DEN er god den! :D Men en halv kilo sukker på :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke med rømmegrøt så lenge man ikke spiser spekemat. er jo tortur!

 

Jeg spiser spekemat da. Den som er nyåpnet. Tror ikke leger og jordmødre hadde sagt det var greit å spise om det ikke var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann salami hadde jeg dilla på i forrige svangerskap ,

jeg var faktisk ikke klar over at gravide ikke skal spise det, sløvt av meg:/

men det gikk da bra.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...