Gå til innhold

Må jeg gå gjennom fastlegen for å få time hos psykolog?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det siste året har vært veldig vanskelig. Det har vært fylt med smerter og begrensninger pga skade er jeg kronisk syk.

 

Jeg sliter mye med tankene mine og den dårlige samvittigheten for barn, mann og jobb. Alle bekymringene roper til meg og lar meg aldri slippe. De kverner hele tiden. Hvert minutt jeg er våken. De siste ukene har jeg hatt et sug i magen. Sånn jeg får når jeg er redd. Jeg har ikke kontroll på alt som skjer inni meg lenger. Gråter det ene øyeblikket og er helt nummen det andre. Jeg skjelver og svetter. Får ikke i meg mat. Magen vrenger seg og jeg får knip når jeg spiser. Jeg har gått ned 10 kg siden ryggsmertene begynte som verst.

Jeg klarer ikke å sovne. Da kommer tankene som verst. Jeg må spille mobilspill eller lese for å holde tankene mine opptatt til jeg sovner. Våkner utslitt. Klarer ikke de stille minuttene for da må jeg tenke. Jeg holder meg opptatt hele tiden og det sliter meg ut. Klarer ikke å stresse ned eller slappe av. Har også hatt panikk anfall i enkelte situasjoner. Da vil kroppen min flykte og jeg har ikke kontroll på hva jeg sier.

 

Jeg ser ingen løsning på mine problemer. Løsningen er uoppnålig. Det ville vært at jeg at jeg var frisk og ikke var til bry for alle. At jeg kunne bidra og ikke være en byrde.

 

Jeg prøvde å ta dette opp med legen min i går. Han virket veldig opptatt og hørte ikke etter. Jeg gråt og følte panikken komme. Da han ikke ga noe tilbakemld på det jeg prøvde å fortelle avsluttet vi timen. Jeg klarte ikke å si hadet engang for jeg hikstet sånn. Løp inn på doen og der ble jeg sittende til jeg roet meg ned. Følte meg som en komplett idiot!!

 

Jeg føler jeg må ha hjelp til å takle dette. Kan jeg gå til en psykolog uten henvisning? Blir dette dekket av frikortet?

Bli veldig glad for svar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan gå til psykolog/psykiater uten henvisning, men da vil det være til en privatpraktiserende og du vil måtte dekke kostnadene selv.

 

For å få utgiftene ført på egenandelskortet, og etter hvert gratis behandling, må du ha henvisning fra fastlegen.

 

Vi er helt i slutten av august, om du bytter fastlege nå har du ny lege fra 1. september. Kan det være et alternativ? Uansett kan det være greit å skrive ned litt om hvordan du har det og hva du ønsker og ta dette med til legen, enten denne eller ny.

 

Du må nok være forberedt på at det kan ta lang tid å komme til hos psykolog eller psykiater med refusjonsavtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo barn, og da kan helsestasjonen også gi deg henvisning. Så må ikke nødvendigvis være fastlegen, som høres ut som en komplett idiot

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg jobber på psyk.poliklinikk. Du må ha henvisning til psykolog/ev annen behandler på poliklinikken på distriksspssykiatriske sentre (DPS) fra din fastlege, ( helsestasjon går også)

Men du kan også søke deg privaatprakktiserende psykolog el psykiater med driftsavtale, dette koster ikke noe dersom du har frikort, har du ikke er egen andelen 307 kr nå. Lister over private får du enten hos fastlegen ev ring DPS der du bor, eller så finner du også disse på nettet.

Det kan ta tid å søke seg privat så den beste måten er at du plukker deg ut noen på lista og sender en bunke (10 stk feks) med søknader der du skriver tydelig hva du sliter med og hva du ev ønsker hjelp med. Viktig å få med livssituasjon, er du i jobb el sykmeld, hvor lenge har du slitt, andre i fam m samme plager osv. Skulle du ikke få napp på de første, send ny bunke ev ta å ring de du har plukket deg ut.

Når vi sender ut lister m privatpraktiserede so trenger dette, legger vi ved en mal for eegensøknad, sslik at det er lettere for pas å vite hva som er lurt å ha med i søknaden.

Dersom du søker deg til DPS m henv fra lege/helsestsjon ev legevakt kan hjelpe deg også, så er det i tillegg kjempe fint å få med et brev med dine egne ord om hvordan du har det (slik jeg beskrev ovenfor), dette gjør det lettere for de som vurderer henvisningen din for å gi deg tilbud.

Masse lykke til og stå på:-D

 

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor får du absolutt ikke time hos privatpraktiserende med driftsavtale med mindre du har henvisning fra lege. Henvisning fra helsestasjon eller psykiatrisk sykepleier blir aldri godtatt.

DPS har her ordinær venteliste på ca 10 mnd. Privatparktiserende med driftsavtale har venteliste på 1-2 år......

 

Privatparktiserene psykolog uten driftsavtale kan man her gjerne få time hos uten henvisning, men da må man betale mellom 700 og 1000 kr timen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lettere her i Oslo hvor jeg jobber da. Vi har maks 3-4 mnd ventetid om du får plass. Har man store plager får man ikke avslag. Og man trenger ikke henv fra lege til privat, men legen kan hjelpe deg m å søke. Dersom det er pas som trenger langtidsterapi, noe DPS ikke kan tilby, så hjelper vi pas m å ev finne en m kapasitet og gå i beh på polikl til man har funnet en privat.prakt.

 

Meg som jobber på poliklinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...