Gå til innhold

hadde du stolt på jordmor...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

..som ikke hadde vist hva følgende var:

 

Jeg: "jeg hadde MA for 4 mnd siden"

Hun: ser ut som et spørsmålstegn

Jeg: "altså foster hadde sluttet å utvikle seg"

Hun: "ahh, hva heter det igjen?"

Jeg " MA, står for missed abortion".

 

 

Huff, fikk ekkel magefølelse på henne når jeg var der sist (gravid på nytt nå). Hun var eldre og virket ganske uvitende på flere områder.

Problemet er bare at fastlegen min er akkurat like ille.... derfor jeg ville prøve å gå til jordmor i stedet.

 

Hva gjør jeg? Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan da være dyktig som jordmor selv om hun ikke har fått med seg forkortelsen MA. Det er tross alt "initialene" på det engelske uttrykket. Jeg hadde nå gitt henne en sjanse til å vise at hun duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder begrepet MA - ville jeg ikke tatt det veldig tungt om min JM ikke skjønte ... MA er ikke et begrep alle bruker..

 

Men hun bør jo vite HVA det er når du forklarer!

.. noe hun garantert gjorde - hvis hun er JM:)

 

Hvilke andre områder er hun uvitende på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MA er ikke noe man sier i dagligtalen her jeg bor ihvertfall. Det kalles spontanabort, enkelt og greit. Jeg hadde ihvertfall ikke reagert på at jordmor ikke kjente til forkortelsen på alle typene spontanabort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun regnet termin feil ut fra siste mens, regnet det i hodet i tillegg i stedet for å bruke den "skiven" de bruker. Dermed ble jeg plutselig 2 dager lengre på vei enn jeg egentlig var i forhold til hennes beregninger også.

 

Har ikke hatt UL enda, så da blir det enda en ny termin.

 

Men hun skrev jo siste mens på helsekortet, så dersom noen dobbelsjekker ser de at hun tok feil. Jeg hater å virke bedrevitende for slike personer, så jeg sa ingenting (i tilefelle det var jeg som tok feil). Dobbelsjekket når jeg kom hjem, og kom fortsatt fram til at min dato var korrekt ut fra siste mens.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Byttet dere til en annen på samme helsestasjon?

Det er en jordmor til på vår helsestasjon, men tenker det blir flaut dersom jeg støter på henne i gangen neste gang jeg er der?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dømmer du en jordmors kunnskaper ut fra en samtale om MA (en forkortelse på et engelsk ord...noe som har blitt vanlig å bruke de siste årene)....det var da voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege og JM bruker forskjellige måter å regne ut termin dato på.

Og begge to er annerledes enn den måten jeg bruker...

Kan jo være det samme her?

 

Ellers har jeg aldri (i mine to svangerskap) brydd meg mye om termindatoen JM/lege har gitt meg..

Det er jo UL terminen som er den "rette"!

I mellomtiden kan du jo bruke din egen termindato - spiller vel ingen trille??

 

Synes du "krever" rare ting av JM din :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å regne termindato feil, men når man regner lengde på svangerskapet feil så er det ikke rart jeg reagerer?

 

Selv om hun regner på en annen måte er det fysisk umulig at jeg plutselig er 12+4 uker på vei, kontra 12+2 uker som jeg egentlig er. Ikke store forskjellen, men en vesentlig ting en jordmor burde klare å regne ut utfra siste mens....

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MA elle missed abortion står ikke nevnt i mine bøker i hvertfall, men det står mye om spontanabort som faktisk er det navnet som brukes om det.

Noen ganger går det lang tid før det kommer ut og i skjeldne ganger så blir fosteret værende i livmoren hvis det ikke foretas en utskapning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om din JM bruker samme regnesystemet som min - for hun lå alltid et par dager før /eller etter meg. (husker ikke..)

Legen lå én dag før/etter.

Kan du ikke spørre henne da? Hvorfor hun får de tallene - og at du får noe annet?

Jeg er sikker på at du får en GOD forklaring;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer faktisk hvordan de regner det ut.

 

Min jm mente bestandig at jeg var 2 dager kortere på vei, enn jordmora på sykehuset (selv om terminen var satt med ultralyd) - Begge brukte hjulet for å regne ut.

 

Min jordmor sa jeg var 37+4 feks. den andre sa 37+6. Det spiller da ingen rolle. Du føder når du føder uansett.

 

Jeg synes du er utrolig pirkete på filleting, så bytt og se om du finner et annet petimeter som i tillegg er dyktig og medfølende.

 

Er du sikker på at det er legen og jordmora di som er håpløse? Det er vanskelig å se seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hadde en annen jordmor forrige gang, hun var jeg veldig på nett med. Kanskje derfor jeg ble litt skuffet nå, særlig pga opplevelsen med legen min (som virkelig er håpløs i alles øyne og ikke bare mine!).

 

Når man får en ekkel magefølelse på noen er det alltid flere faktorer som spiller inn, uten at man klarer å sette fingeren på det.

 

Har da forholdt meg til mange flere enn de to gjennom alle svangerskapene mine, og har heldigvis fått utdelt litt selvinnsikt på veien. Så tviler på at jeg er totalt urimelig her.

 

Men kanskje dere er jordmødre som svarer og føler seg tråkket på? Kan nesten virke slik. Det var virkelig ikke meningen.

 

 

PS! Hadde det ikke stått noe om MA i mine bøker om jeg jobbet som jordmor, ville jeg virkelig satt av tid til egenstudering. Ikke så vanskelig å holde seg oppdatert for noen i 2010.

Kan ikke være morsomt at pasientene kan mer enn deg.

 

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annie over...

 

Nei. Absolutt ingen jordmor. Nå har jeg utelukkende kommentert ut i fra opplysningene du har gitt tidligere. Da har det virket som flisespikkeri. Er magefølelsen din dårlig, bytter du. Da driter du også selvfølgelig om jordmora du bytter til er på samme huset.

 

Her jeg bor, er alle jordmødrene samlet vegg i vegg med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så grunnen til at du ikke vil gå til din tildelte JM er at hun ikke kan en engelsk forkortelse (som jeg btw aldri hadde hørt om før jeg kom hit, og jeg har to under 2år), og at det er 2dagers uenighet om termin FØR du har fått ULdato (som er den mest nøyaktige)...

 

rar du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

 

Hadde hovedgrunnen vært dårlig kjemi eller uenighet så er det noe annet, men her er grunnene så vage at jeg mistenker at HI enten bareikke liker jordmoren og leter etter en grunn til å bytte eller så er HI ganske ekstrem på hva hun forventer av jordmødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen HI,

Jeg er en av anniene som har svart deg flere ganger.

Jeg er ikke JM.

Synes kanskje du er vel "kravstor" .. Det er veldig små ting du henger deg opp i..

 

Hvis du ikke føler at JM din "gir" deg det du er ute etter - ville jeg vurdert å bytte.

 

I mitt siste svangerskap gikk jeg til ei JM som var helt grei ...

Intet mer ..intet mindre..

Men - det var den eneste JM her i kommunen.

 

Masse lykke til iallefall!

Du kommer nok i mål - uansett ;o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hør på deg selv:

 

"Hadde hovedgrunnen vært dårlig kjemi eller uenighet så er det noe annet, men her er grunnene så vage at jeg mistenker at HI enten bareikke liker jordmoren.. "

 

Ikke liker kan vel beregnes som dårlig kjemi eller.

 

Fy faen for noen tapere her inne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...