Gå til innhold

Når begynte dere å lese for barnet?? U/T


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med eldstemann når hun var rundt 1 år...da hadde hun fått interessen. Med yngstemann leser vi enda ikke noe særlig for han har ikke interessen og klarer ikke sitte i ro, han er 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstegutten min har alltid likt bøker så vi begynte tidlig. Yngstemann har ingen interresse for lesing selv om han nå er 3år. Håper å få han mer med nå som høsten kommer, og vi er mer inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snart de kunne sitte på fanget og se og ta på ting - husker ikke når det var lenger, men i 4-5 mnd alderen, tenker jeg? Begynte med tøybøker man kan ta i og spise på, etterhvert pekebøker o.l.

 

Syns det er en veldig koselig ting å gjøre og et utgangspunkt for å snakke om alt mulig. Selv nå som vi leser den 5. Harry Potter boka går det meste av lesetiden til å snakke om og diskutere hva som egentlig foregår og hvorfor, hva som kommer til skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med eldste las vi bøker fra hun var 2-3 år. Yngstemann er snart 4 år og han har ikke tolmodighet til lesing ennå. Vi ser i bøkene med han, men begynner jeg å lese teksten så bare blar han til neste side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser flere her inne svarer at barna var kun noen mnd når dere begynte å lese for dem. Det er forskjell på å titte i bøker og på å holde konsentrasjonen lenge nok til å LESE en bok med tekst og bilde.

 

Når jeg leser spørsmålet så tolker jeg det som når barnet var klar for å sitte i ro lenge nok til å høre etter og leve seg inn i en bok.

 

Mitt svar: cirka 3 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei som er litt over året, og hun har ikke tid til å sitte og høre på mens det blir lest. Hun peker og går videre til neste side. Så nei, vi leser nok ikke enda, men peker og snakker det gjør vi....De må nå kunne sitte litt i ro, før det blir lest skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å bla i pekebøker da hun var stor nok til å sitte på fanget og gripe etter ting. Ble mer tekst jo eldre hun ble. Nå er hun 4 og vi leser både billedbøker og bøker uten bilder i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med peke/sansebøker når han var rundt 4-5 mnd tror jeg. Nå er han blitt 10 mnd, og elsker å lese bøker. Bøker med både tekst og bilde. Favorittboken for øyeblikket er "Drømmehagen". Han følger nøye med på bildene og ler når jeg blar om til neste side. Jeg leser ordrett teksten som står, blir som et slags dikt. Har prøvd litt med andre bøker med tekst, men disse klarer han ikke å holde konsetrasjonen lenge på.

Jeg er selv lidenskapelig opptatt av litteratur, spesielt barnelitteratur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte også å se i bøker tidlig. Og ganske kjapt kunne vi også lese teksten. Lillegutt er nå 16 mnd og elsker å lese bøker! Da han var rundt 12 - 13 mnd kunne vi faktisk lese - og da mener jeg lese - geitekillingen som kunne telle til ti.

Det synes jeg er ganske tidlig egentlig... Men sånn er det her i huset. Hadde det vært opp til han hadde vi lest hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de har vært i stand til å sitte rolig og være interessert i det jeg viser dem/leser for dem. Ikke før de har vært 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...