Gå til innhold

Dere som har vært i New York (min. 2 uker)


Let's hear it for the boys!

Anbefalte innlegg

Å få reise til New York har vært en av mine store drømmer så langt tilbake som jeg kan huske. Det er et eller annet som forteller meg at jeg på en måte hører hjemme der (argh, hvor er kursiven når jeg trenger den?!). Om det er fordi moren min vokste opp der eller noe annet, det vites ikke. Uansett så er jeg lei av å drømme om det og har bestemt meg for at det snart MÅ skje. Så i den forbindelse:

 

Hvor mye betalte dere for flybillettene?

Hvor mye betalte dere (totalt) for overnatting?

Hvilket flyselskap brukte dere?

Hvilke hoteller?

Leide dere bil, og i så fall, kjørte dere upstate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flybillettene bruker å koste 3500-5500 p.p. litt ettersom hvor på året vi er.

 

Vi har reist med mange ulike flyselskaper og er vel i grunn greit fornøyd med de fleste. Continental imponerte aldri, men det er jo effektivt med direkterute. KLM har den fordelen at transit er på Schiphol, og dermed mye mer effektiv enn f.eks mellomlanding på Heathrow (bør generelt unngås, egentlig). IcelandAir til Boston er også et ålreit alternativ, men da blir det jo noen timer å kjøre i etterkant. Jeg liker Boston, da.

 

Vi har familie rett utenfor og venner inne i byen, så har ikke overnattet noe særlig på hotell. Radio City Apartments har vært brukt et par ganger og er fint om man reiser med barn (www.radiocityapartments.com).

 

Det er noenlunde buss- og togforbindelser til typiske pendlerbyer og oppover mot Boston (går en del ruter fra Chinatown som er både langt mer fancy og billigere enn ekle Greyhounds), men sånn generelt er det greit å leie bil om man vil ut av selve byen. Kan ofte lønne seg å ta toget til random småby i nærheten og leie der, fremfor midt i New York.

 

Fine, fine byen. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine tips!

 

Slenger på et tilleggsspørsmål:

 

Hvilke årstider har dere vært der? Jeg har hørt at det er billigst å dra dit på vinteren, typisk i februar. Men jeg vil dit på sommeren! Jeg vil dra på Shakespeare in the park, ha piknik i Central Park osv. Mamma sier at det ikke er noe hyggelig der på sommeren fordi det stinker søppel overalt, men I don't care! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi betalte ca 4500 for billettene sist, og det synes jeg var ganske rimelig. Continental er vel fortstatt de eneste som flyr direkte. man sparer litt tid på å fly direkte, men jeg synes både mellomlandinger på Schipol, Frankfurt og London har vært helt greit. Sist fløy vi BA og hadde mellomlanding på ca 1 time hver vei - og det er nesten ikke mer enn du må ha for å komme fra den ene terminalen til den andre!

 

Sist vetsilte vi hotell på Hotwire, og det ble veldig bra!!! Betalte da ca 1000 norske kroner pr natt for 2 personer inkludert frokost på en kjempefint hotell:) Generelt er hotellrommene på Manhatten SMÅ, så hvis dere skal ha med barn er det greit å se etter hotell som har familierom eller ekstra store som slik at man kan sette inn ekstrasenger. de aller fleste hoteller har ikke frokost inkludert i prisen. Det er helt greit og koselig å gå ut og spise frokost, men det blir ofte dyrt og man bruker jo endel tid på det.....

 

Vi har aldri leid bil, men har stort sett holdt oss på manhatten, Brooklin og Bronx. Da fungerer metroen helt ypperlig. Det er faktisk mer styr med bil fordi det tar tid å komme fram, vanskelig og dyrt med parkering, en helvetes trafikk osv. Hvis du tenker å reise oppover til Boston eller nedover til DC, så går det Grayhound, men skal du farte mye rundt utenfor manhatten kan det sikkert være greit med bil.

 

Vi har reist i mai, september og november.

Mai og sen september er absolutt å anbefalle. Da er det god norsk sommertemperatur i NY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i NY i 2 år og det er vannvittig varmt der om sommeren. Ikke sånn varme som vi har her hjemme en sjelden gang, men varmt og klamt med høy luftfuktighet (byen ligger på samme breddegrad som Barcelona, tror jeg), så det er helt andre temperaturer enn her. Om sommeren var jeg konstant forkjølet og snufsete, det var varmt og klamt og svett utendørs, og i det du gikk inn i en butikk eller på en subway, stod airconditionen på fullt, så jeg frøs og ble kald, og den kliss våte svetten på ryggen ble klam og kald = jeg sjuk. Ikke å anbefale.

 

Mai og september er mye bedre, temperaturmessig. Om vinteren, i desember spesielt, er det kjempefint med julepynt og Rockefeller Center og julepyntede butikker, ligner ikke på NOE du har sett her hjemme!

 

Ja, Shakespeare in the Park og La Boheme-gratisforestilling i Central Park er en opplevelse, men det skjer andre, like kjekke ting, hele året.

 

Det skjer noe i NYC hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Bare å glede seg....!

 

Fly ligger fra ca 3500,- og oppover. Jeg foretrekker Continental direkte. Men Icelandair fly også til New York med grei rute. I tillegg liker jeg Lufthansa, med mye bedre fly enn Icelandair. Air France flyr med den nye Airbus 380, så det kan jo være morsomt (selv om jeg egentlig synes at det er et skikkelig elendig flyselskap....).

 

NYC er en av de dyreste byene i hele verden å bo på hotell og standarden er ikke spesielt høy (for de rimeligste prisene). Hotellprisene er rimeligst fra januar-april, og dyrest fra september-desember!

 

Sjekk ut www.kongenavnewyork.no - de har veldig mange gode hotellpriser er min erfaring!

 

Hvis du skal farte mye, er det greit med bil. Skal du bare være i New York City er bil overflødig! Jeg liker godt Washington, og da er det veldig greit å ta toget ned f.eks.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har betalt fra 3500-6000 kr per person alt etter hvor flinke vi har vært til å bestille god tid i forveien. Vi er litt uorganiserte sånn sett. Hvis du bestiller i god tid, skal det gå greit å få rimelige flybilletter, mange konkurrerende flyselskaper.

 

Genrelt liker jeg SAS-ruten Oslo-Stockholm-NYC. Effektivt (kort mellomlanding), og Arlanda flyplass er veldig grei for stop over. Generelt suger de amerikanske selskapene, men Delta har direkterute, hvis det betyr noe.

 

Vi har venner og familie både i NYC, familie rett utenfor og enda mer familie i Connecticut, så vi har aldri fått lov til å bo på hotell;-) Så der må noen andre hjelpe deg.

 

Ellers har vi vært der til forskjellige årstider, julen, midt på sommeren, høsten osv. Jeg synes ingen av dem er noe problem, hver årstid har sin sjarm:-) Vært der med småbarn midt i heitaste juli/august, synes ikke det er noe problem, så lenge man tilpasser tempoet osv. Kan du velge fritt, ville jeg kanskje tenkt vår eller høst:-)

 

Vi har leid bil flere ganger, men da har vi plukket den opp flyplassen. Det finnes sikkert billigere alternativ, men hjelpes så praktisk:) Bilsetene som kommer med bilen suger, så vet du det på forhånd:-) Du trenger absolutt ikke bil om du bare skal være i NYC. Da holder det med gode sko og t-banekort. Det blir mye gåing, men da får man sett mye.

 

Kjøp deg en god guide, så kan du tilpasse programmet etter tid og interesser. Det er masse å gjøre både for stor og liten.

 

God tur, NYC er knall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i slutten av oktober :)

bare 5 netter da med kjæresten.

Betalte ca 7000 for tur/retur JFK. Skal på midt på Manhattan (Grand Union), 20 min å gå fra Times Square. Betalte ca 7000 for hotellet i 5 netter. Icelandair skal vi fly med :)

 

Gleder meg som en unge!! Har vært der en svipptur før, og det fristet til gjentakelse gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...