Gå til innhold

Hvordan dokumentere dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann har kjøpt hus. Vi lånte 80% av kjøpesummen - resten sparte vi halvparten hver.

Nå vil min mann ta noen lån han hadde før vi møttes inn i huset. Dette er helt ok for meg.

Men hva om vi en gang i fremtiden går fra hverandre (må jo være realistisk). Da skal jo huset deles. Huset vil jo da mer eller mindre gå til banken ettersom vi belåner det med 100%.

Men skal ikke jeg ha noe igjen da?

Dvs. Huset står på begge, men det meste av gjelden er hans. Hvordan skal jeg dokumentere at jeg la inn penger i huset slik at jeg evnt får de pengene igjen?

Nå er ikke ekteskapet i noe fare, men liker å tenke at jeg har en trygg fremtid om det aller verste skal skje. Og hva om han dør? Da sitter jeg vel igjen med hans gjeld på mitt navn?

Noen som har gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette tror jeg faktisk jeg ville spurt banken om. Med mindre dere har særavtale, så tror jeg alt deles 50-50. Er litt usikker på om noe man tar med inn i ekteskapet av verdier tas med ut igjen, og ikke deles. Dermed kan det hende at gjeld han har, må tas med ut av han i sin helhet. Problemet blir når han nå sletter sin gjeld, og legger det inn i deres felles gjeld. Tror nok det da, med mindre dere lager en særavtale, bli at hele gjelden, og verdien av huset, deles 50-50.

Skrevet

tegn dødsforsikring, hvis en av dere faller fra får den andre så og så mye penger som kan betale ned lånet. når det gjelder deling av huset kan dere skrive avtale på at du for eksempel eier så og så mange prosent mer enn han, dette kan banken.

Skrevet

Tusen takk for svar! Skal gå videre med rådene dere gav:)

H.I.

Skrevet

Dere må regne ut nøyaktig hvor mye av gjelden dere har hver, og så skrive at gjelden deres er 60/40 prosent, eller det dere kommer frem til.

Når det gjelder å arve gjeld, så arver ektefeller uansett gjelden fra hverandre ved eventuell død, så om den står på deg eller ham har ikke noe å si.

Det vil si, du kan ønske å ikke arve din mann, men da arver du heller ikke eiendelene hans, inkl hans halvpart av huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...