Gå til innhold

2år og 3mnd aldersforskjell - Trenger jeg søskenvogn/søskenbrett eller ikke`no?


flypapir

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hva vi skal gjøre her. Minstemann blir storebror til våren. han er nå 19mnd gammel og bruker vogna svært lite. MEN, jeg kan se for meg at han gjerne vil sitte i vogn den dagen han får en lillesøster/bror som bruker vogn...:)

 

Hva er deres erfaringer?

 

Har vurdert tfk og easywalker søskenvogner, evt tfk med søskenbrett. Phil & teds ser jo også smart ut med tanke på at man da kan fjerne søskensetet når det ikke er i bruk. Men synes ikke den virker sååå gunstig for en liten baby...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir 2 år og 3 mnd. mellom mine også. Har valgt å ikke kjøpe søskenvogn. Har søskenbrett vi eventuelt kan bruke.

Spørs vel litt på hvordan dere bor o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi bor på landet og de fleste turer vi har sammen foregår i nærområdet. Han klarer også fint å gå til bhg nå. Lengre turer tas nok helst når de to eldste er i bhg, mens øvrige turer legges med tanke på at de skal kunne gå.... Kjøpesenter ol tas nok også helst uten de to eldste av en eller annen grunn ;)

 

Tanken er jo at det kanskje kan være greit neste sommer. Hender jo man drar til ulike parker ol og at han da blir sliten. Men er litt uøkonomisk å kjøpe søskenvogn kun av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 år og 3 mnd mellom mine to gutter:) Jeg husker godt at jeg grublet meg nesten ihjel på akkurat de spørsmålet.

Jeg hadde kun søskenbrett og det fungerte utmerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller noen tilleggsspørsmåle jeg, siden jeg har tenkt på det samme. Hva gjør dere som går til barnehagen? Sover de dupp fremdeles når de er rundt 2 1/2 år gamle? Klarer man seg med bare 1 vanlig vogn når man har to små barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Så igår at det finnes søskenbrett med sete til tfk og det så jo veldig smart ut om vi går for det alternativet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har 2 år og 2 mnd mellom våre. Har søskenbrett på ene vogna(med bag) som har blitt brukt litt innimellom. Veldig kjekt når jeg skal ha med minste og hente største i barnehagen, men kan ikke si det er livsnødvendig akkurat, det er ikke SÅ mye brukt.

Kjøpte ei brukt Phil and teds til å bruke til samme formål når minste er stor nok ti å sitte, men jeg vet ikke om den blir brukt så mye den heller, vi har akkurat kommet "dit". Storesøster har knapt sittet i vogn siden hun ble 1 år og kunne gå, men ser for meg at når høstværet setter inn, så er det fint å kunne ha henne i vogna og løpe hjem fra barnehagen.

 

Ellers, når vi er to voksne, så bruker eldste sparkesykkelen sin eller går, da er vi jo to som kan passe på. Ikke alltid lett å passe en egenrådig 2-åring i trafikken mens man triller på baby i vogn samtidig.

 

Så, vil ikke si at du egentlig trenger søskenvogn, men om man skal ferdes der det er trafikkert alene med to barn, eller bare har det travelt, så er det ganske kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo svare på mine erfaringer rundt akkurat det...;)

 

Vi går innimellom til bhg, da går minste som nå er 19mnd hele veien. Er ikke så langt, man bruker ca 10min i raskt (voksen) tempo. Når han går bruker vi vel en liten halvtime.

 

Eldstejenta vår sluttet å sove i bhg da hun var 2,5år gammel, så etter det brukte vi ikke vogn i bhg.

 

Har 3 år mellom mine to eldste og har kun hatt en hovedvogn og en trille. På trilla, en peg perego pliko, er det integrert søskenbrett. Denne har vært helt genial å bruke på turer rundt omkring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi eldste slutte å sove på dagen rett før hun fyllte 2 år, så gikk fint med kun èn vogn her da minste ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du bruker ikke phil & teds som vogn fra den minste er baby altså? Man får jo søskensete slik at den store kan sitte "oppå" den lille...

 

Her vi bor er det lite trafikk og har vi det travelt tar vi bilen siden det ikke finnes kollektivtrafikk :)

 

 

....og så må visst jeg løpe for å rekke første kontrollen her, men tusen takk for svar!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor mye du går. Jeg går 2,5-5 km med de minste hver dag, og er helt avhengig av ståbrettet til vognen til vår 3 åring (vesla er 1 år, er 2 år og 2 mnd mellom dem). Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde søskenvogn til dem, men litt sent å kjøpe det nå synes jeg. Funker fint med ståbrett også, bare litt mer tungvindt å gå da siden jeg enten må bøyde meg litt, eller gå på siden av vognen om jeg vil lange ut litt. Før vi flyttet hit vi bor nå gikk jeg lite, og da hadde jeg ikkebehov for noen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat 2 år og 3 mnd mellom våre. Bruker søskenbrett masse masse og er veldig fornøyd med det. Det holder med en vogn for oss da,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kjøpte ei brukt P&T uten bag, dessuten ville jeg ikke at babyen skulle være vendt fra meg, ligge så lavt ned mot bakken og få vind/snø midt imot.(fødte i januar) Hadde jo Emmaljunga edge duo etter storesøster, så kjøpte bare søskenbrett til den.

 

Se det an når du har født, så kan du heller kjøpe ei søskenvogn om du føler behov for det. Siden du føder på sommeren kan du jo evt. bære babyen i bæretøy og ha vogna til største til/fra barnehagen:-)

 

Lykke til på kontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg ikke hatt en mann som var så utrolig kjip på pengene hadde jeg kjøpt søskenvogn. Men så har jeg storesøster på 5 år som fortsatt hadde sittet i vogn om hun fikk velge.

Lillebror er akkurat blitt 3 år, vogna har ikke blitt brukt på 1 år så den har vi solgt.

 

Så det kommer helt an på barna. Søskenbrett fungerte ikke her, men det er jo en mulighet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 barn med 2 år og 3mnd forskjell i alder. Eldstemann hadde behov for dupp frem til han var nesten 3 år, og jeg bestemte meg for å kjøpe søskenvogn. Yngste ble født i mai, og vogna ble mye brukt den første sommeren og høsten, til turer mens begge sov, men også til/fra barnehage (har ca. 20 min å gå vanlig tempo, bruker laaaang tid når eldstemann skal gå selv). Nå har minste også begynt i barnehage, og søskenvogna brukes fremdeles til/fra barnehage, men også til turer når minsten skal sove.

 

Så jeg angrer ikke på det kjøpet! Men hvis du ikke har så lang vei til barnehagen, og han ikke trenger å sove kan det sikkert være tilstrekkelig med et ståbrett.Tfk synes jeg er bra, ellers har jeg selv OTH. Brukte bag til minsten først, kombinert med sportsdel til eldstemann, og skiftet ut bagen da minsten var stor nok.

 

For å si det sånn, er du glad i å gå turer anbefales søskenvogn, går du mer for transport er brett bra nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 år og 4 mnd mellom våre, og vi kjøpte en tkf twinner twist duo med bag til babyen. Det fungerer flott her. Eldste vil egentlig ikke sitte i vogn, men den er god å ha på lange turer, hvis hun skal ha en dupp (sover fortsatt 30 min på dagen), og til og fra barnehagen (er ca 15 min hurtig gange). Jeg har vogndilla, så her har vi egen sovevogn i barnehagen, søskenvogn, vogn til lillesøtster, vogn til storesøster, trille til storesøster og trille til lillesøster som bilstolen kan festes på. Men må egentlig si at etter minsten ble født har jeg brukt søskenvognen mest - i tillegg til babyen sin egen vogn - og understellet til bilstolen... hehe..'

 

Er ikke sikkert du ble klokere, men kjøper du vogn får du nok brukt den. Jeg legger opp dagene etter at jeg har søskenvogn og kan gå langt med begge to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 1 og 2 var det 2 år og 3 mnd og kunne ikke klart meg uten søskenvogna.

Var mye alene den første tiden og vinteren var ille så jeg ikke kom ut med bilen ofte, så vogna var uunværlig.

 

Mellom 2 og 3 var det 20 mnd og har brukt søskenvogna en gang for kosens skyld.

 

Så behovet for søskenvogn kommer ikke bare fra alderene, men situasjonen du lever i der og da.

Så gjør som meg. Ha en i kikkerten, men vent med å kjøpe til du vet om du trenger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år og 3 mnd. mellom mine og vi har aldri brukt søskenvogn. Brukte søskenbrett og det fungerte utmerket selv på vinteren. Den eldste var meget fornærmet til å begynne med men det gikk over. Er mye alene med de men har egentlig aldri savnet søskenvogn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år og 4 mnd mellom mine. Kjøpte en billig søskenvogn og angrer ikke! Eldste var veldig glad i å sitte i vogn og minste var urolig som baby. Ettersom jeg var mye alene var det greit å kunne plassere begge i vogna og gå turer, gå til butikken osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...