Gå til innhold

Litt hjelp - tilvenning til mme/bytte merke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste gitt noen kvelder en flaske med 50% mm og 50% mme fordi jeg har hatt litt knapt med melk og for å se om gutten vår får sove litt lengre strekk om natten med litt mer mat om kvelden. Han er nå 3 mnd. Det ser imidlertid ut som det får en motsatt effekt fordi han får så mye luft i magen og sover urolig de nettene han har fått litt NAN.

Er det nødvendig med en lengre tilvenningsperiode til MME og at luft i magen er vanlig og ikke noe å gjøre med? Eller kan jeg skifte merke og se om det hjelper? Bør jeg da prøve HIPP eller Småfolk f.eks, eller bør jeg prøve den NANen de har på apoteket (kommer ikke på i farten hva den heter).

Noen som har erfaring med dette, eller vet noe om det?

Takknemlig for litt hjelp :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, har egentlig ikke noe erfaring med akkurat det. Men min første tanke når det gjelder luft i magen er at det vel helst er flaska som forårsaker det? Det finnes en del flasker på markedet som skal forhindre luft i magen, vet ikke hvilken du bruker? Og det er også lurt å ta hyppigere rapepauser når de får på flaske istedenfor pupp :-) Mulig det går seg til av seg selv når han får riktig teknikk på flaske, det blir jo en annen måte å suge på enn det han er vandt til. Har du lagt merke til om det virker som han svelger mye luft?

Ellers merker noen forskjelle på mme merkene i forhold til gulping og mageknip. Nan HA1 som er den de har på apotek er lettere fordøyelig enn de andre, da melkeproteinene er mer spaltet.

Regner med du pumper litt da ettersom du gir 50% mm. Lurt å pumpe når han får flaske for å holde oppe produksjonen dersom du allerede sliter med at den er litt for dårlig. Mange synes også det er enkelest å få ut mest melk ved å pumpe rett etter morgen ammingen, da har man som oftest rikelige mengder. Så kanskje prøve å pumpe da også?

Skrevet

Noen barn (bl. a. vårt plagdes med Nan), og man prøver Hipp, Collett eller Småfolk. For andre er det motsatt. De er i utgangspunktet likeverdige morsmelkerstatninger, men det kan være komponenter i de enkelte som barna ikke tåler like bra. Pesonlig byttet vi mellom Nan og Hipp til vi fant ut at hun ikke ble så treg i magen av Hipp.

Når det gjelder det at du tror du har lite melk selv, så øker jo ikke produksjonen din av han suger mindre, men det vet du sikkert allerede. :)

Er han i tillegg plaget av hard avføring, kan du gjerne forsøke å ha litt maltekstrakt i en flaske. Se ellers Flaskemelk-forumet her inne for mer hjelp.

Skrevet

Nei, nå må jeg le bomstresen! &=o)

Skrevet

Hei og takk for svar til dere begge :-)

Ja, jeg pumper meg når han får flasken sin (ikke hver kveld har får flaske heller) så får han det evt neste kveld sammen med MME sånn at kroppen får signaler om å produsere melk.

Det virker ikke som han sluker mye luft av flasken (bruker flasker som skal hindre sluking av luft) men det kan jo godt være han gjør det likevel. Kan evt se om det samme skjer hvis han får 100% mm av flaske.

Tror nok jeg prøver å bytte merke og se om det hjelper sånn at jeg kan gi mme ved behov - ikke minst etterhvert ved barnevakt etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...