Anonym bruker Skrevet 26. august 2010 #1 Skrevet 26. august 2010 Har skrevet et innlegg om dette tidligere. Men nå er jeg litt i villrede her.. Skal prøve og forklare enkelt og greit. Far og datter har hvert sitt kontor, sammen eier det et tredje kontor. Jeg har siden nov. 08 vært ansatt hos faren på 100 % stilling. Mens jeg har vært der har de hele tiden manglet en sekretær på 80 % som jeg trodde de forsøkte å få inn. Men det gjør de ikke. Så jeg føler meg overarbeidet. Nå kommer min sjef og vil ha meg over på en kontrakt som sier at han bare vil ha meg på 60 % fordi han sier han ikke trenger mer hjelp, men så vil han at felleskontoret skal ha meg 40 %. Jeg så på dette som en bra løsning siden jeg føler meg overarbeidet. Å tenkte at jeg da bare ville ha min egen 100 % stilling. Faste dager på hvert kontor. Men så sier sjefen min at dette bare er kontraktsmessig, for han vil ha brukt for meg på sitt kontor 5 dager pr. uke allikevel! Og dette felleskontoret vil ha meg på det kontroet 4 dager pr. uke. Har snakket med arbeidstilsynet, de sier man fint kan jobbe overtid, selv om man ikke jobber over 7,5 timer hver dag. Men det vil ikke sjefen min høre på. Han truet også med å gi meg sparken om jeg ikke godtok dette. Han er ikke villig til at jeg skal komme med endringer på kontrakten fordi jeg er sikker på at han vet at dette ikke er rett. Han vil utnytte meg, men bare betale 60 % av lønna. På kontrakten vil dette stå: Tirsdag, torsdag og fredag min sjef, og mandag, onsdag felleskontoret. Men det de vil bruke meg til er: Mandag, tirsdag, onsdag, torsdag og fredag sjefen sitt kontor. OG mandag, tirsdag, onsdag og torsdag felleskontor. Så jeg skal dekke opp denne 80 % stillingen også... Men dette kommer ikke frem av kontrakten. Men arbeidstilsynet sa at en kontrakt SKAL være veldig spesifisert. Jeg er nå sykmeldt fordi han truer meg. I dag fikk jeg beskjed om at fellekontoret ikke har skrivd under på kontrakten. Er jeg da i min fulle rett til og nekte og skrive under? Jeg vil jo da miste 40 %... Om de ikke skriver under. Men hvis han bare skal bruke meg 60 %, kan han da si meg opp 40 % regner jeg med? Med begrunnelse i at han ikke trenger meg mer der. Men da får han heller ikke lov til å bruke meg der enn 60 % såklart. Jeg må ta dette med en advokat. Men har ikke råd.. Men det er en gratis advoktatjeneste her, men det er ikke før midt i sept. Hvor lenge kan jeg drøye dette?
Anonym bruker Skrevet 26. august 2010 #2 Skrevet 26. august 2010 Her har jeg bare ett godt råd, om du ikke er LO-medlem, meld deg in med en gang! Dette høres ut som en stor floke av konflikter, og LO står beredt til å hjelpe deg, om du er medlem. Jeg synes at denne nye kontrakten virker som bare tull og det regner jeg med at LO er enig i. Om du melder deg inn i LO, så har du rett på gratis advokat om ting blir dratt så lang. Det er ellers veldig god hjelp å få. Du kan melde deg inn på www.lo.no Og, er du ikke medlem og ikke melder deg inn, da står du alene om å rydde opp.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2010 #3 Skrevet 26. august 2010 Har ikke lest hele innlegget ditt. Stoppet der sjefen din truer deg med å gi deg sparken, for da er det opp og avgjort for min del. Er du ikke organisert, BLI DET NÅ og bruk de for alt de er verd! Ta også med deg en representant fra fagforeningen på kontraktsmøter. Lett å bli overkjørt av manipulerende og storekrevende sjefer!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2010 #4 Skrevet 26. august 2010 Fagforening!! Ring og meld deg inn i den mest relevante med en gang! Da får du advokathjelp, råd og alt. Dessuten slipper du å stå alene mot en sjef som trurer med å si deg opp fordi du ikke går med på at han gir blaffen i lover og regler. Dette er ikke lov, og en arbeidskontrakt er jo nettopp for å regulere bl.a. hva du skal gjøre, hvor og når. Den er ikke ment bare for å ha noe å vise riksrevisjonen eller arbeidstilsynet, den skal faktisk være reell og følges. Du skal ha betalt for de timene du jobber, enten du er her eller der, og jobber du for han mer enn 60%, vel så skal du også ha mer lønn. Du kan jo uansett ikke være to steder samtidig!? Hvorfor vil ikke felleskontoret skrive under? Fordi de skjønner at de ikke vil se noe til deg? Stå på og ikke gi deg!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2010 #5 Skrevet 26. august 2010 Takk så mye for svar! Er selvfølgelig ikke organisert.. Veldig dumt, å jeg må endre på det. Jeg tror felleskontoret kommer til og skrive under. Jeg kan godt skrive under jeg også, men da skal jeg ha faste dager, og ikke gå over det. Men jeg vet at det er ikke det sjefen ønsker, det sa han til meg. Jeg sa klart og tydelig at jeg skriver ikke under før jeg får skrive de faste dagene på kontraken. Da sa han bare: "om du ikke kan gjøre det du er ansatt her for så må jeg se på ansettelseforholdet ditt" Altså, han vil ikke ha meg der om jeg ikke jobber de 80 % ved siden av. For han ser ikke på det som overtid, selv om de hadde en sekretær til der før jeg startet. Alle de andre som har jobbet ekstra på dette felleskontoret har fått timesbetalt de timene de har vært der. Jeg har ikke fått noe ekstra, selv om jeg har jobbet mye mer enn alle de andre. De har jo spart masse på dette. Nei jeg kan ikke være to plasser på en gang, men jeg er omtrent det, og løper fra kontor til kontor. De er ferdig med pasienter samtidig, utstyr skal vaskes osv. Det er mye når man har to kontorer og forholde seg til, og opptil 20 pasienter til dagen. Så de mangler helt klart en sekretær her. Kanskje like greit dette kom opp, for dette kjøret hadde jeg ikke orker lenge til. Å tror jeg står sterkt her. Nå har jeg bestilt time til advokat, fikk time i morgen. Dette tærer meg opp. Spesielt fordi jeg ikke tør snakke med sjefen. Fikk beskjed om at jeg ikke trengte og betale med en gang.. Takk igjen! Ikke lett når han truer, og jeg ikke får komme til.. Men om jeg organiserer meg nå.. Vil noen ta denne saken nå så seint da? =S
Anonym bruker Skrevet 26. august 2010 #6 Skrevet 26. august 2010 Dytter litt.. For lurer på noen vet om det er for sient og melde seg inn i fagforeningen for denne saken her? Tror vel kanskje egentlig det men.. Er jo lov å håpe )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå