lille_spira Skrevet 26. august 2010 #1 Skrevet 26. august 2010 Hei. Jeg jobber som ektravakt i hjemmetjenesten, men har bare jobbet nattevakter. Nå er jeg i uke 20 og har ikke jobbet noe på ca 3 -4 uker. Formen er ikke så bra, har bekkenløsning og er generelt veldig sliten. Går full skole i tillegg og har ei datter på 1 år. Jeg vurderer å sykemelde meg, men går det an? Kan jeg være sykemeldt og gå på skole samtidig? Og kan jeg få sykepenger selv om jeg ikke har noe faste vakter eller inntekt? Blir evig takknemlig for svar
Lamaungene 07 og 10 Skrevet 26. august 2010 #2 Skrevet 26. august 2010 nå skal du ikke ta meg heeelt på ordet, men jobbet selv som ekstravakt da jeg knakk ankelen min for noen år tilbake..husker jeg ikke helt feil så hadde jeg da kun krav på sykeutbetalingutbetaling for oppsatte datoer frem i tid..det jeg hadde tjent frem til tidspunktet for sykemeldingen ble lagt til grunn for utbetaling i månedene som fulgte når 16 dager ut i sykemeldingen var gått. I forhold til skole så gikk jeg på UIS da dette skjedde..fortsatte på skolen etter kort tid..tenkte ærlig talt ikke på at det skulle være noe problemer med det? Ikke har jeg hørt noe i etterkant heller, men kan vanskelig se for meg at du skal bli nektet å fortsette skole dersom du sykemelder deg fra jobb... håper det ihvertfall ga deg noen pekepinner i riktig retning, så får jeg håpe noen andre kommer og bekrefter det jeg skriver nå som jeg er 95% sikker på!
kokosyklus Skrevet 26. august 2010 #3 Skrevet 26. august 2010 Du kan sykemelde deg fra de vaktene du er satt opp på. Om du ikke er satt opp på noen ekstravakter fremover trenger du ikke sykemelde deg. Det btyr jo at du ikke får noen penger fra arbeidsgiveren din, men det har du heller ikke krav på når du ikke er fast annsatt eller i vikariat. jeg tror og med 95% sikkerhet at du kan fortsette studier selv om du er sykemeldt fra vaktene dine. Jeg jobbet med ei som var sykemeldt i svangerskapet men ikke fra studiene. Å ligge hjemme med boka på fanget og gå på forelesning en gang i uka var ikke det samme som å jobbe 80 % på sykehus. Lykke til.
Lamaungene 07 og 10 Skrevet 26. august 2010 #4 Skrevet 26. august 2010 hun har krav på sykebetaling av timer/dager hun er satt opp gjennom arbeidsgiver de første 16 dagene..deretter vil nav utbetale sykepenger på grunnlag av hva du har tjent den siste tiden evnt 3 siste årene sålenge du har tjent nok til krav om sykepenger...akkurat DET vet jeg, for om ikke hadde ikke jeg overlevd 6 mndr på krykker 100% sykemeldt..
AO3 Skrevet 26. august 2010 #5 Skrevet 26. august 2010 Jeg ville ha sjekket opp det med studier og sykmelding nøye med NAV, hvis jeg var deg. Jeg er i en lignende situasjon nå, meldte meg på et 50% nettstudium, jobber 100% i tillegg. Så ble jeg gravid, og er nå 50% sykmeldt. På egenerklæringen du fyller ut på sykemeldingsskjemaet står det at du må ta kontakt med NAV dersom du begynner å studere eller jobbe. Jeg fikk svar fra NAV i dag at hvis jeg skulle studere, ville jeg få en lavere sykmeldingsprosent, og da vil jeg tape penger på det. Dermed vil det jo også gå ut over opptjeningsgrunnlaget til foreldrepengene = enda mer penger tapt. Så det blir nok ingen studier på meg... De gikk ikke med på at jeg var 50% sykmeldt samtidig som jeg studerte 50%, selv om studiene skulle tas på kveldstid og ikke var relatert til jobben. (Ikke så rart, i og for seg...) Det er mulig situasjonen blir annerledes for deg, siden du allerede studerer, men det hadde altså ingen ting å si for min del at jeg hadde meldt meg på studiet lenge før jeg ble sykmeldt. Så som sagt, hør med NAV, og få all dokumentasjon skriftlig! Det går jo an å sykemeldes fra en jobb og ikke fra den andre, hvis man har to jobber, så jeg tror det er lurt å snakke med NAV direkte og få høre hvordan dette vil fungerer for DEG.
Nisand Skrevet 26. august 2010 #6 Skrevet 26. august 2010 Dersom det går mer enn 14 dager fra siste vakt til du blir sykemeldt har du mistet retten til sykepenger. Så om du blir sykemeldt nå og ikke har jobbet på 3-4 uker så har du ikke rett på sykepenger. Arbeidsforholdet anses nå som opphørt i henhold til folketrygdloven siden det er mer enn 14 dager siden du jobbet. Det vil at du må jobbe i 4 uker igjen for å få rett til sykepenger.
lille_spira Skrevet 27. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 27. august 2010 Tusen takk for svar alle mann:) Kan jo fortelle at etter å snakket med NAV kunne de fortelle at så lenge man har vært i arbeid i 4 uker eller mer har man rett til sykepenger uansett hvordan man jobber (ekstra eller fast ansatt). Meeen... etter å ha blitt satt over til en annen pga hun jeg snakket med var litt usikker på noe annet jeg spurte om, kunne han jeg da fikk snakke med fortelle at slik er det ikke i det hele tatt! Han fortalte at når man er ektravakt / tilkallingsvikar og ikke har faste vakter, så har man heller ingen rett på sykepenger.... KUN for de vakter man i så fall har avtalt før man ble sykemeldt.... Måtte spørre han om det virkelig er slik.... at hvis man plutselig ikke kan jobbe lenger og ikke har noen faste vakter, så skal man altså bare være uten penger! Ja, sa han... dessverre!! Aaaarghhh.... Så jeg skal slite ræva mi, som by the way er full av bekkenløsning på jobb... som nattevakt.... i helsevesenet!
Frk Marge Skrevet 28. august 2010 #8 Skrevet 28. august 2010 Ang studier og sykemelding... Jeg var i den situasjonen at jeg jobbet og studerte samtidig for en del år tilbake. jeg ble sykemeldt fra jobben min som var ganske tøff fysisk, men mente selv jeg kunne klare studiene. Det fikk jeg immidlertid ikke lov til av NAV. Enten var jeg sykemeldt eller så var jeg det ikke... Om jeg skulle være sykemeldt fra jobb, måtte jeg kutte ut studiene, om jeg skulle studere videre måtte jeg enten jobbe videre også eller slutte å jobbe... Siden jeg var i en situasjon der jeg ikke klarte begge deler, så valgte jeg å slutte i jobben siden jeg sleit meg ut for småpenger noe som var grunnen til at jeg studerte i første omgang... (hadde en 100% stilling og bruttoårslønn på 148000,-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå