Gå til innhold

Når lærte barna deres seg å sykle?? Og støttehjul er jammen no skikkelig dritt!


ev@drian

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 5 år (6 i okt) lærte seg å sykle i går!! :):D Veldig stolte vi da, både gutten, jeg og særlig stepappa som er sykkelentusiast og som lærte ham det - hoppet og danset med tårer i øya hehe.

 

Men vi syns jo han er litt sent ute med dette, han har vært motvillig og pysete pga et par velt KUN pga forbaskede støttehjul.

Når lærte deres unger å sykle?

 

Også må jeg bare presisere igjen - ikke bruk støttehjul!!! De lager falsk trygghet for barna slik at de ikke lærer seg å balansere ordentlig, de tar beina opp på pedalene istedet for å holde bena ut til siden og føle etter hvor tyngdepunktet ligger. Dessuten; HVIS man tipper med støttehjul, tipper man til siden og FREMOVER istedet for å bare velte til siden (og kan ta imot med beinet), som føles (og ER) mye tryggere. Bare et lite tips - for her har det ødelagt veldig mye sykkelglede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var de eldste guttene 4,5 år når de lærte seg å sykle uten støttehjul. Vi tok dem rett og slett bare av syklene deres når våren kom (de har bursdag på høsten) slik at de ble tvunget til å sykle uten. Tok bare 2-3 dager, så kunne de det :-) Tror de er ganske normale, føler de fleste slutter den sommeren de blir eller 5 år, så er det noen som slutten året før og noen året etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signererer støttehjulmotstand!

 

Hørte legevaktpersonell uttale på radioen at støttehjul gir kompliserte brudd i armene, fordi ungene har stor fart, ser ikke nødvendigvis den veien de sykler (som du MÅ når du sykler uten) og faller langt.

 

Eldste kunne sykle like etter at han hadde fyllt 4. Han satte seg på sykkelen for første gang, erklærte at dette kunne han, og sykla avgårde!

 

Han fikk først sparkesykkel, og sparka til og fra barnehagen i mange mnd. Dermed hadde han allerede opparbeida balanse og følelsen i kroppen du har når du sykler. Så jeg fraråder støttehjul og anbefaler sparkesykkel (ikke sånne med tre hjul, men ordentlige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår lærte seg å sykle uten støttehjul nå i sommer, hun er 4 1/2 år.

 

Støttehjul er virkelig bare hemmende ja...svigermor påpekte det en gang her, at det så ut som at de var mer til bry for henne enn til hjelp...så da tok vi de bare av, og vips kunne jenta å sykle ;)

 

Med nestemann skal vi kjøpe løpesykkel først, og så gå rett på sykkel uten støttehjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttehjul er herlig =) Guttungen brukte dette fra han var 2 1/2 (ca, husker ikke helt) og syklet uten når han var rundt fire =) Aldri et uhell når han syklet på støttehjul, men når han måtte bytte til stor sykkel, med håndbrems (som ble anbefalt i en test jeg leste) fikk han seg noen turer over sykkelstyre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår kan sykle med støttehjul. Han blir 4 om to uker. Men uten støttehjul ville han aldri turt å prøve en gang, så for han er det bra at de er der.

 

Vi får ta å øve uten etter hvert som han blir flinkere. Ingen hast enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår lærte å sykle da hun var akkurat fylt 5 år. Hun var ikke interessert før den tid.

 

Vi har aldri brukt støttehjul på sykkelen, og kommer nok ikke til å bruke det til nestemann heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var 3,5 år. Er glad vi tok av støttehjulene så tidlig, uredd lærte hun seg det kjempefort. Nå er hun 5,5 og er veldig skeptisk til å lære seg nye ting. Vet om flere på hennes alder som ikke kan sykle pga de rett og slett ikke tør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min er 3 år, og lærte seg å sykle i sommer! Han ville selv, men jeg må innrømme at jeg var noe motvillig når pappa og gutten sa at Støttehjul var for babyer..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med syklende gutt! Jeg synes ikke det høres ut som sønnen din var sent ute med å lære å sykle, HI! 5-6-årsalderen er helt normalt. Det krever tross alt mye kroppsbeherskelse og kontroll for å mestre kunsten å sykle, noe f. eks. en 4-åring sjelden er moden for.

 

Gutten vår ble 7 i april og lærte å sykle nå i juni. Vi tok av støttehjulene da han var 5, men han har siden den gang vært fint lite interessert i å sykle, så da så vi ingen grunn til å presse ham heller. Men i år var interessen vekket igjen og da tok det ikke lange tida før han syklet som en helt! Nå er det favortittgeskjeften hans og det er gøy å se hvor glad han er for mestringsfølelsen det gir ham:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var 5 år når hun ba om å få støttehjulene fjernet. Hun kunne jo ikke være mer pysete enn min manns minste datter på 6år, som tok de av samme dagen.

 

Mi minste var 4 år, hun ba om å få de fjernet. Vi har balansesykkel på hytta som hun brukte mye i forkant. Tantebarnet mitt tok av hjulene samtidig og han var 3år.

 

Ungene her i huset har ikke likt å sykle med støttehjul heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var jo det som var poenget mitt ;) Min var også pysete uten støttehjul og det har forsinket han veldig. Syns ikke det da er bra at de er der og mener man aldri burde bruke støttehjul i første omgang. De fleste barn kan jo sykle MED støttehjul, det er jo nesten som å sykle på trehjulssykkel (bare mindre trygt...).

 

Gi heller barnet en sykkel uten pedaler, for da finner de fort balansen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...