Gå til innhold

Flere som har rast ned i vekt kun pga amming?


ano`num *17.03.10*

Anbefalte innlegg

Lillemann er straks 5mnd. Jeg har ned ca 1kg i uka.

Uten å gjøre noe annet enn å amme utover det jeg gjorde før jeg ble gravid.

 

Er 15kg under startvekten som gravid. La på meg 5-7kg under graviditeten. Er overvektig, så jeg trenger å gå ned.

 

Synes bare det er litt skummelt!

Jeg har slitt med å gå ned i mange år! Var på vei til å gå hjelp hos lege da jeg ble gravid og vi utsatte det.

 

Sitter å bekymrer meg og lurer på om jeg burde ta kontakt med lege for å høre om det er ok.

 

Jeg er 164 høy, veide 89kg og har gått ned til 74-75 nå.

Var oppe i 95 som høygravid. (Siste dagene før fødselen, så det er antagelig med litt ekstra vann osv. Fødte på maks overtid)

 

For min del kunne jeg gjerne tatt de siste 10kg`ene på samme måte.

Men jeg er redd for hvordan det vil bli når jeg slutter å amme. Raser jeg opp igjen da, og får litt ekstra rentekg av det hele.

Så bekymrer jeg meg for at det er noe annet enn ammingen som gjør det. Men formen er fin den! Føler meg ikke syk! Har heller litt mer overskudd og energi enn ellers. Antagelig sammenheng med at jeg har mindre kg som jeg må bære med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her raslet de av og nei, jeg vandret ikke milesvis med vognen heller.

 

Unte meg litt ekstra mens gravid, så gradvis tilbake til normalt kosthold - skeier fremdeles i ny, ny og ne - ja, to "ny'er".

 

Dersom kostholdet ditt per i dag kan regnes som normalt og du ikke lider av vitamin- og mineralmangel - fortsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg er nok også litt for flink til å unna meg noe ekstra godt litt for ofte :P

Hvertfall nå, og andre tider, når jeg ikke går inn for å slanke meg.

Akkurat det siste gjør det egentlig mer skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt, og ikke farlig. :) Det er ikke farlig å gå ned i vekt med sunt kosthold og trening mens man ammer heller, det som er farlig er å sulte seg eller kaste seg i skikkelig hardtrening, det er da det kan bli mye giftstoffer. Mange som tror de ikke kan gå ned en kg ved egen vilje i ammetiden pga giftstoffer... Men det skal altså litt til..! :)

 

Kroppen bruker jo en del energi på melkeproduksjonen, så om man spiser normalt er det jo ikke rart om man raser ned i vekt om man ikke har vært så veldig aktiv før. :) Bare å være glad til, og passe på å følge med og justere kosten om du begynner å gå opp i vekt når du kutter ned på/slutter å amme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk forresten ned 24 kg fra "toppvekten" under graviditeten og til slutten av mai (på 8 mnd, altså), ved hjelp av amming og trening. Treningsstopp, ammeslutt og aaaalt for mye sommerkos har gjort at jeg har gått opp 5 kg siden da, så nå begynner jobben med å få de av, pluss de siste tre jeg manglet for å ha en normal bmi.. :) Så skal helst ned 8 kg nå..! :) Blir hardt, men det skal jeg greie..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ekstremt av mens jeg ammet første mann. Han var en urolig baby, kolikk og problemer med å sove. Så det blev endel gå turer med vogn i tillegg til amming. Jeg raste ned i vekt. Var ca 60 kg da jeg blev gravid, gikk opp 15 kg under graviditeten og 4 mnd etter han var født veide jeg 47 kg. Jeg såg ikke ut!!!!

 

Det var faktisk snakk om at jeg skulle slutte amme for min egen del og for å ikke gå ned mer men vekten holdt seg stabilt på 47 kg og jeg begynte å legge på meg litt da han var 8-9 mnd. Når jeg sluttet å amme gikk jeg opp til ca 54 kg ganske raskt.

 

Med andre mann gikk jeg ned til normal vekten ganske fort men så stoppet vektnedgangen.

 

Så lenge formen din er ok og du spiser godt og du er innfør normalvekt på BMI så er nok sikkert ikke farlig. Men hvis du ikke føler deg bar og du ikke får i deg mat må du jo selvfølgelig ta kontakt med lege.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg raste ned da jeg ammet.. Tæret skikkelig på kroppen og gikk ned 10 kg fra startvekten før jeg ble gravid. Jeg er 180 cm høy og veide 67 kg før jeg ble gravid. Da jeg ammet gikk jeg ned til 57-58 kg. Det var ikke særlig pent. Gikk opp igjen da jeg sluttet å amme til matchvekten på rundt 65 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg raste ned da jeg ammet.. Tæret skikkelig på kroppen og gikk ned 10 kg fra startvekten før jeg ble gravid. Jeg er 180 cm høy og veide 67 kg før jeg ble gravid. Da jeg ammet gikk jeg ned til 57-58 kg. Det var ikke særlig pent. Gikk opp igjen da jeg sluttet å amme til matchvekten på rundt 65 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ble veldig tynn etter måneder med amming. Men tror at urolig barn/kolikk/mye trilling for søvn/ikke anledning til å spise pga hyl og skrik var medvirkende også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...