Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #1 Skrevet 25. august 2010 Eg satt her og tenkte på uttale av namn, og eg lurer på følgjande: Er det andre her som ikkje er konsekvent i uttale på eindel namn som sluttar på d? Til dømes Eivind, Edvard, Erlend, Ragnhild, Magnhild, Ragnvald og Ingvald? Somme tider uttalar eg d-en, andre gongar ikkje. Eivind, Eivinn, Ragnhild, Ragnhill, om einannan. Syns dette er ein smule rart, for eindel av dei er blant dei finaste namna eg veit om, og då burde eg jo klart å uttale dei likt! Er det andre som gjer slik, eller er det berre meg?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #3 Skrevet 25. august 2010 Når jeg tenker over det så nevner jeg nok aldri D-en i navnet. Men jeg vet også om flere som har d som siste bokstav i navnet og der uttaler heller ikke de d-en.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #4 Skrevet 25. august 2010 Ja, hun snakker om navn, men det er ikke lett når det er så mange analfabeter her inne. Selv har jeg gitt opp å skrive nynorsk på nettfora. Jeg uttaler d i slutten av navn rimelig konsekvent, siden jeg er sunnmøring..
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #5 Skrevet 25. august 2010 Bruker d, men ikke sånn kjempetydelig. Er også sunnmøring. Kanskje vi skal begynne å skrive skikkelig konservativ nynorsk her inne bare på trass?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #6 Skrevet 25. august 2010 HL her! :-) Eg er sunnhordlending, ikkje såå langt ifrå sunnmøring det, og eg er veldig med på å skrive skikkeleg konservativ nynorsk på trass. ;-) Vert galen av alle som "ikkje forstår" nynorsk. Er det så vanskeleg, liksom? Om ein no ikkje vil bruke det sjølv, treng ein ikkje rakke ned og nekte å forstå dei som ynskjer å bruke det? Det er jo så mykje vakrare enn bokmål! Haha, her kunne eg fortsatt lenge, men er ikkje heilt i humør for den debatten i kveld. Angåande spørsmålet mitt trur eg faktisk det er vanleg å ikkje vera heilt konsekvent på uttale av d-en eller ikkje her eg kjem frå, men eg får høyre med kollegaane mine på jobb i morgon! ;-)
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #7 Skrevet 25. august 2010 For de som ikke har lært nynorsk er enkelte av ordene (faktisk ganske mange) som gresk eller persisk. Komplett uforståelige. At det driver deg til vannvidd at noen ikke kan nynorsk sier mer om deg enn om dem Man kan ikke forvente at folk skal kunne noe de ikke har lært.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #8 Skrevet 25. august 2010 Særiøst; les hovedinnlegget igjen og gi tilbakemelding på om det var vanskelig å forstå at det var navn det var snakk om. I så fall vil jeg gå så lang som å kalle deg komplett idiot! Vi som lærte nynorsk på skolen klager ikke når det blir brukt sære bokmålsord...
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #9 Skrevet 25. august 2010 Ja det er jo veldig gresk å forstå at namn er det samme som navn...
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #10 Skrevet 25. august 2010 Kan du forklare meg hva innlegget ditt har med det jeg skrev GENERELT om nynorsk å gjøre? For du fremstår som lett tilbakestående med svaret ditt.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #11 Skrevet 25. august 2010 Nå har det seg sånn at det ikke utelukkende er innfødte nordmenn på dette nettforumet, så at enkelte som ikke har gått på skole her, skal skjønne hver forbaska dialekt som brukes, det syns jeg blir vel kravstort. Personlig er jeg halvt av to nasjonaliteter, født og oppvokst i Norge og har toppkarakterer i begge de norske målformene, men altså: ikke vær så arrogante!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #12 Skrevet 25. august 2010 Det ble ikke skrevet på en generell tråd, men der en dame som ikke ønsket å forstå namn fikk svar. Du bekrefter mine mistanker med dette...
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #13 Skrevet 25. august 2010 Hvis du har evnen til å forstå trådene på dette forumet vil du se at mitt innlegg er et svar til en dame som skrev at hun blir galen av de som ikke forstår nynorsk. Det var altså et svar til et svar. Du virker ikke smartere nå.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #14 Skrevet 25. august 2010 Her blander du snørr og barter. De nynorske innleggene her er da ikke på dialekt, som for øvrig er en vederstyggelighet skriftlig, tvert imot holder de generelt høyere nivå når det gjelder rettskriving enn de på bokmål, og er dermed lettere å lese. Hvis det er vanskelig bør man skaffe seg tolk, evt bruke internet når noe er uklart...
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #15 Skrevet 25. august 2010 Nynorsk er ikke en dialekt.. det er ett av to skriftspråk i dette landet!!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #16 Skrevet 25. august 2010 22:41 her igjen, og jeg skrev innlegget over her som mitt første innlegg på denne tråden. Har ikke kommentert før. Men jeg har jobbet og hatt såpass omgang med folk av forskjellige nasjonaliteter hele mitt voksne liv, at jeg faktisk har forståelse for at ikke enhver idiot skjønner et ord som f. eks. "namn". Personlig uttaler jeg aldri -d en i slutten av navnene.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #18 Skrevet 25. august 2010 Hl her, eg vil berre seie at sjølvsagt forstår eg at ikkje alle kan nynorsk like godt, og eg forventar heller ikkje at folk som ikkje er oppvaksne i Noreg og har hatt nynorsk på skulen skal kunne det. Men no har det seg no slik at dei som sutrar og klagar over nynorsken stort sett er dei som har hatt nynorsk som sidemål, og ikkje gidda å lera seg nynorsk når dei hadde det på skulen. Òg det forstår eg forsåvidt godt, når ein kjem frå stader der dialekta ligg nærast bokmål og alle skriv bokmål, er det ikkje enkelt å lera seg nynorsk, og strengt talt ikkje nødvendig. Likevel må det vera mogleg å forstå oss som brukar det, og ikkje komme med slike teite kommentarar som den første som svara her. Alle (iallefall etniske nordmenn med ei viss kjennskap til språket sitt) forstår vel utifrå kva eg skreiv at eg meinte navn? Men det er ikkje så farleg, ville berre ha fram at eg sjølvsagt forstår at folk som ikkje er oppvaksne i Noreg har noko forhold til nynorsk! :-)
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #19 Skrevet 25. august 2010 Jeg bruker sjelden å uttale -d i slutten på navnet. Derfor lot jeg være å ta med -d i slutten på navnet til gutten min.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #20 Skrevet 25. august 2010 Jeg er en av de som ikke liker ekstrabokstaver i navn, men dette har jeg faktisk ikke tenkt på... Jeg uttaler aldri D på slutten av et navn, kanskje på Edvard (eller, det blir vel egentlig en T). Og, jeg skjønner utmerket godt hva du, HI skriver, selv om jeg er fra Østfold )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå