Gjest MMJ Skrevet 25. august 2010 #1 Skrevet 25. august 2010 Hun er ganske så kraftig i forhold til sine jevnaldrende. I hele sommer har vi prøvd å holde henne borte fra godteri og sånt, hun har strekt seg litt... Men, "problemet" er, hun vil så gjerne spise så mye om kveldene. I dag hadde hun 3 fiskekaker og 2 skiver brød... hun drakk også ett glass vann (1,5 dl) og likevel så sier hun at hun ikke er mett! Det gjør jo litt vondt i hjertet å "nekte" henne mere... prøver å "unskylde" med at hun sover dårligere når hun spiser så mye rett før leggetid... men hun sier hun vil ha mere. Når hun får så mye hun vil spiser hun 4-5 skiver med salami på. Vi har prøvd å få henne til å spise knekkebrød i steden om kveldene... tar litt lengre tid og spise og kanskje litt kjedeligere, men det vil hun ikke. Er jeg helt på tur her??? Burde kanskje lagt dette inn på anonymforum... så jeg ikke blir hogd huet av her Ellers om dagen, så spiser hun også mye. På skolen får hun to skiver + en boks med frukt/ gulerøtter. Men hun spiser gjerne 3 store poteter og eks 3 fiskestykker til middag (eller 4 kjøttkaker). Er det helt feil av meg å prøve begrense det litt...?
Synnøve_Solbakken Skrevet 25. august 2010 #2 Skrevet 25. august 2010 Det er nok ikke helt feil, men det er ikke lett uten å røpe hvorfor du prøver å nekte henne. Ville hvertfall styrt unna salami, det er jo masse fett i.
Gjest Skrevet 25. august 2010 #3 Skrevet 25. august 2010 Kjempeflott at du er oppmerksom på det! Barn og overvekt er jo et voksende problem og hovedårsaken er jo den at foreldrene ikke tar det på alvor. Nå skrev ikke du noen mål på datteren din men tar utgangspunkt i at hun er overvektig, eller på vei til å bli det. Jeg ville tatt en prat med fastlegen, så kan du bli henvist videre til en ernæringsfysiolog som kan anbefale et sundt og godt kosthold som passer din datter. Samtidig kan de også ta blodprøver for å sjekke om alt er som det skal. Ellers er det jo selvsagt viktig at hun er fysisk aktiv, men det regner jeg med at hun er. Jeg er selv veldig oppmerksom på overvektsproblematikken. Jeg forsøker å gi hyppige, mindre måltider. Dette vil føre til at blodsukkeret holder seg jevnere gjennom dagen, og dessuten vil det føre til at hun er mindre sulten. Et jevnt blodsukker er kjempeviktig for å holde vekten nede. Sukkertoppene er skadelige for metabolismen. 5-6 måltider om dagen er ideelt.
Gjest MMJ Skrevet 25. august 2010 #4 Skrevet 25. august 2010 Ja, det er det kanskje.... har ikke tenkt på det, tenkte bare det var kjøttpålegg. Hva er sunt pålegg da... ? Nei, sier bare det er så magen jobber så mye om natta om man spiser så mye rett før man skal sove, og da sover man ikke så godt. Men hun bryr seg ikke om det, hun er vel som mammaen... som sover ekstra godt når jeg har overspist
OsloMor Skrevet 25. august 2010 #5 Skrevet 25. august 2010 Synes du burde ta kontakt med fastlegen deres slik at du kan få ordentlig og ansvarlig veiledning ifht. dette.
Gjest MMJ Skrevet 25. august 2010 #6 Skrevet 25. august 2010 Ja, hun ligger over skalaen helsesøsteren har. Både på lengde og langt over på vekt. Hun spiser havregyn til frokost (hun fikk det til kveldsmat før også, men så så jeg det var så mye energi i det, så tenkte kanskje det var bedre med knekkebrød, men det nekter hun jo, så hun får brød...). Så får hun med seg frukt/gulerøtter på skolen som spises i 11 tiden. Så er det mat i 14 tiden på SFO. Middag i 15.30 hjemme. Kvelds i 18 tiden. Så hun får jo 5 måltider... Men skal snakke med legen tror jeg... hun er veldig aktiv, står på hele dagen... Vet ikke om det liksom bare er "valpefett"... men synes hun spiser mye, i og med hun spiser mere enn meg (om hun får "lov").
abella Skrevet 25. august 2010 #7 Skrevet 25. august 2010 I stedet for å fokusere på mengde, burde dere heller tenke på hva slags mat dere gir henne. Pass på å gi mat som er proteinrik og ikke inneholder usunt fett. Dvs gi henne kjøtt, fisk, egg, kylling og magre melkeprodukter. Begrens blandingsprodukter som fiskekaker og kjøttkaker som inneholder masse "fyllstoff" og mindre andel ren råvare. Unngå youghurt og frokostblandinger. Forsøk å bytte ut noen av brødskivene med denne maten som er mer proteinrik, og pass på at hun spiser bra med proteinrik mat til frokost, da det metter godt.
Lovemelikeyoudo Skrevet 25. august 2010 #8 Skrevet 25. august 2010 kan jeg spørre hvor høy hun er og hva hun veier?
Gjest MMJ Skrevet 25. august 2010 #9 Skrevet 25. august 2010 Tar gjerne i mot forslag på hva slags mat som er bra, og når på døgnet det er bra...
Gjest Skrevet 25. august 2010 #10 Skrevet 25. august 2010 Kan skrive opp hvordan en typisk dag for min 4 åring er Frokost: Lett melk og goddag, tran og multivitamin Snack: 3 frukter Lunch: Egg og høyfiberbrød Snack: Ost og helkornkjeks Middag: Laks, brokkoli, ris, gulerøtter og vann Evnt youhurt til dessert Kveldsmåltid: Brødskrive og melk. Det er ikke alltid best å gå etter typen mat som har minst kalorier. Du må vite hva slags kalorier det er. Velger du et brød som er høy i fiber har det kanskje mer kalorier, men kroppen kan nyttiggjøre seg mer fra kornet og fiberene, og man vil være mett lengre. Sukkerholdigmat er ikke bra i store mengder fordi det vil gi rask stigning i blodsukkeret og deretter falle raskt ned og du blir sulten igjen. Derfor kalles det tomme kalorier.
Synnøve_Solbakken Skrevet 25. august 2010 #11 Skrevet 25. august 2010 Legger ved en link til bytteliste. Denne er ment for personer med høyt kolesterol, men er gode tips til magrere mat. http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/sykdom/behandling/detaljer?p_doc_id=68692
Synnøve_Solbakken Skrevet 25. august 2010 #12 Skrevet 25. august 2010 Trykk på linken Les mer om bytteliste, så kommer lista opp
StorkeMammaen Skrevet 25. august 2010 #13 Skrevet 25. august 2010 Sto et fint lite leserinnlegg i det siste foreldre & barn. Veldig godt skrevet, og jeg plukker ut noen av rådene hun kom med: Vær aktiv sammen med barnet. Gjør det lystbetont å være aktiv. Dersom barnet presses ut døra, kan det virke som en straff. Lek sammen! Snakk ikke til barnet om tykk eller tynn. Fortell ikke at dette er ting vi gjør for å bli slankere, eller mat vi spiser fordi den gjør oss tynnere. Vi dra på sykkeltur fordi det er gøy, og vi spiser ovnsbakt kveite fordi det smaker deilig og gjør oss friske og raske. Du liker den røde tunikaen fordi den har så fin farge, ikke fordi du ser slankere ut i den. Ikke godta at familie eller helsesøster snakker høyt om barnets utseende så barnet hører det. Innfør ikke noen spesielle 'tiltak' ved anledninger som familieselskap eller bursdager. Hvis du lever sunt med datteren din ellers i året så gjør det ikke noe om hun vil ha et ekstra kakestykke i bursdagen til kusina. Feiring skal være positivt! Tiltak som innføres må gjelde alle i familien. Eks å kutte ut smør på brødskiva. Det her var kanskje litt mer generelt om overvektige barn, men verdt å ta med seg uansett. Hovedtipset jeg fikk av legen min var rent kjøtt. Altså ikke kjøttdeig, fiskekaker, salami, osv. Men kyllingfilet, fisk, kokt skinke... Forresten så er det ïkke jug å si at magen trenger ro om natten akkurat som oss! Ville tatt det opp med helsesøster/fastlege for evt henvisning, tips og råd, lesestoff til enkle tiltak man kan gjøre i kosten. Masse lykke til
EinFrosk Skrevet 26. august 2010 #14 Skrevet 26. august 2010 Jeg foreslår at du flytter middagen hjemme til litt senere. Når hun har spist på SFO blir det jo veldig kort tid til middag. Da spiser hun kanskje ikke så mye til kvelds. Når det gjelder havregrøt så er ikke det veldig fetende i seg selv. Man sier det har mye næring fordi det er mange næringsstoffer, ikke fordi det er ekstremt med kallorier. Om den ikke er søtet så mye så hadde jeg heller satset på den enn på skiver. Det finnes flere bøker som har kommet de siste år om barn og mat. Kari Jaqueson har blandt annet en ute nå. Snakk med fastlege og helsesøster og legg opp kostholdet når du har tilegnet deg informasjon. Jeg mener ikke å være sem men det virker ikke som du har veldig mye kunnskap om mat.
Gjest thricane Skrevet 26. august 2010 #15 Skrevet 26. august 2010 nei, du er ikke på tur. synes du skal være stolt av deg selv som ser problemstillingen og ønsker å lage gode vaner. mange barn der ute som mangler foreldre som gjør slikt. desverre. det er jo ingen enkel sak når det kommer til små barn, så jeg tror jeg ville kontaktet helsesøster evnt lege, og fått litt veiledning fra folk som har erfaring med barn og mat, slik at ikke man tråkker for mye feil. noen har jo allerede gått den løypa og jeg er stor tilhenger av å ta i bruk erfaring som allerede er der.
lille sprelle Skrevet 26. august 2010 #16 Skrevet 26. august 2010 bra at du tar tak i det tidlig! kjenner noen som måtte slanke 10-åringen sin pga samme problemstilling. Ikke gøy det. må være fortvilende å skulle "nekte" barnet mat. Problemstillingen for mange av oss, er jo hvor mye vi skal presse for å få til å spise nok. Magert pålegg er f.eks. skinke. Bytt ut gulosten med magerost. Ikke for mye juice. pass på at dere lager magre middager (f.eks. kylling)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå