Gå til innhold

Vits å gå til jordmor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg er i uke 19 nå, og har nettopp vært på ultralyd (fantatisk!).

 

Tidligere i svangerskapet har jeg bare hatt en kontroll hos en veldig stresset fastlege, og jeg hørte mange råd om å heller gå til jordmor.

 

Pga måneders lang ventetid på kommunal jordmor bestilte jeg time hos privat jordmor.

 

Problemet er bare at formen min er mye bedre enn før, og jeg føler meg mer trygg nå når ultralyden viste at alt var OK. Egentlig har jeg ikke så mye å spørre en jordmor om, og føler kanskje jeg like godt kan avlyse med henne? Blir jo rart å komme der om jeg ikke har noen direkte problemer;)

 

Noen som har erfaringer med jordmor? Hva spør dere om og hvordan er denne opplevelsen?

 

Har mange venninner som er gravide som jeg kan spørre, men blir kanskje lettere å "bombe" jordmoren med spørsmål, om jeg bare kommer på dem ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I mitt første svangerskap gikk jeg til både lege og jordmor pga sykemelding, og for meg var det helt anderledes med jordmor. Legen tok symfysemålet urinprøve, blodtrykk og fant hjertelyd, også skrev han sykemelding, og så var det ut.

 

Jordmor gjorde jo det samme, men hun snakket litt mens hun tok prøver og sånn, og spurte spørsmål om meg og formen min, om pappaen, om planene våre osv,

 

Det var liksom en annen opplevelse å være på helsestasjonen også, det var der jeg var på ammekurs og fødselsforberedende kurs, og så de nyfødte babyene som ble veid og målt :)

 

ble litt sentimental her jeg nå :)

 

iallefall:

 

jeg tror ikke du nødvendigvis "trenger" jordmor, men det var mye koseligere enn legen. for meg iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde stort utbytte av å gå til jordmoren da jeg var gravid med førstemann. Hun tok seg god tid og hadde ett nytt tema som hun tok om hver gang.

 

Jeg har valgt å gå til jordmor annen hver gang denne gangen også. Mye fordi jeg nå har en fastlege som knapt kikker på prøvene før jeg er ferdig.

 

Det er vel litt hva man selv føler.

 

Jeg synes det er lettere å være åpen mot jordmoren mye fordi hun tar seg tid og tar meg seriøst.

Samtidig så er jeg klar over at det nok ikke er alle jordmødre som tar seg like mye tid og er like empatiske som min ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg ikke bare om spørsmål da, men om helsetilstanden til deg og babyen. Ved måling av livmor, høre hjertet, sjekke blodtrykk, sjekke urin osv.

 

Uansvarlig og ikke gå til kontroller spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel opp til hver enkelt om man velger å gå til jordmor eller lege. men uasnett om man er i fin form burde man være til de jevnlige kontrollene. bare for å sjekke livmor, blodtrykk og urin.

jeg har heller ingen spørsmål, men føler ikke at det er bortkastet å dra til jordmor eller lege selvom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går fast til lege ja, men tenkte på dette i tillegg - siden alle anbefaler det ;) Men siden jeg har fått privat jordmor, følte jeg nesten det blir litt rart å komme dit uten å ha noe særlig på hjertet ;-) Men når jeg tenker meg om, kan det nok være en fin opplevelse å ha noen å spørre om alt du lurer på til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...