Gå til innhold

Forberedelse til hyperemesis...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal nå snart prøve på barn nr 2, ett år etter at vi fikk vår første. Føler meg litt gal som faktisk vurderer det siden jeg hadde hyperemesis sist gang, med sykehusinnleggelse og hele pakka. Håper selvfølgelig jeg er en av få som bare får det første gang (noen som vet mulighetene forresten?), men må nok forberede meg på at det skjer.

Tenkte jeg skulle stille litt forberedt iallefall, noen som har gode tips? Noe som er lurt å spise før graviditeten (bortsett fra folat da)? Vil gjerne høre fra dere som har hatt dette en eller flere ganger :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, jeg leste innlegget ditt igår, men hadde ikke lyst å svare deg. :( Ikke oppløftende info fra meg desverre. Hadde det likt med deg med nr1 og verre denne gangen. Sist ga det seg ca uke 16-17 men denne gangen går det i kvalme og oppkast ennå og er nå i uke 29.

MEN, nå er det langt fra likt for alle. Du kan få et sv.skap nr2 uten plager selv om du var plaget med nr1, men for å se realistisk på det. Frem med bøtten og kvalmestillende og finn roen i sykesengen.

Lite som hjelper å spise på forhånd egentlig, men det å spise og ikke gå på tom mage hjelper jo masse. Men det vet du nok like godt som meg er omtrent umulig når kvalme har satt seg. :-/

Skrevet

Hei!

Vi har forberedt oss lenge på hyperemesis her i huset (tok over to år og flere ivf-forsøk før spira satt) og kan gledelig informere om at den ikke kom denne gangen, så det er faktisk mulig! Denne gangen har jeg kun hatt normal svangerskapskvalme og en veldig trøtthet, men sammenliknet med sist er jeg jo i himmelen:)

Men til det du spør om; vi hadde før graviditeten snakket litt med svigers og venner i forhold til avlastning og pass av sønnen vår. Det å legge til rette for ro og hvile er alfa og omega! I tillegg kan det kanskje være lurt å legge litt på seg slik at man har litt mer å gå på.

Sist forsøkte jeg akupunktur uten at det hjalp, men kanskje det kan være en ide å starte med en gang testen er positiv?

I tillegg kan det være greit at legen er inneforstått med hvor dårlig du ble sist, slik at terskelen for evt. innleggelse og medisinering ikke er så fryktelig høy. Min erfaring er at hyperemesisen blir langt bedre når væskenivået er i balanse.

Lykke til framover!

Skrevet

Takk for svar begge to :) Oppløftende å høre at du ikke ble like dårlig sprudle79, men jeg tenker jeg nok må gjøre som maiognovmamma sier - forberede meg på det værste..

Sist kunne jeg jo flate ut uten å tenke på andre enn meg selv, så det blir nok annerledes denne gangen med en aktiv ettåring. Får alliere oss med familien ja, godt tips.

Føler virkelig med deg maiognovmamma, håper du får noen bedre uker nå mot slutten av svangerskapet. Lykke til begge to!

Skrevet

Da er vi i samme båt Ella26 :) Mini er nå 13 mnd og jeg har lyst å begynne å prøve på nestemann, men hyperemesisen frister slett ikke en gang til. Var også innlagt på sykehus 2 ganger og spydde gjennom hele svangerskapet. Hadde en litt bedre periode da jeg var rundt 6 mnd på vei-da kunne det gå et par dager mellom hver gang jeg spydde.

Eneste som kanskje kan hjelpe er vel å "spise seg litt opp" når man får positiv test og fram til kvalmen setter inn på forhånd, så har man litt å gå på når man kommer til det punktet at man spyr opp alt man får i seg.

Skrevet

Har ikke egen erfaring, men min venninne lå på sykehus og gikk ned over 20 kg i første svangerskap (var god og rund fra før heldigvis). Hun grudde veldig før neste graviditet, og de ventet nesten 5 år, men da var hun bare moderat kvalm fra ca uke 5 til uke 13. Så det kan gå bra. Støtter forslaget om å ete deg litt opp så du har litt å gå på, men ikke overdriv da :-p

Skrevet

Heisann!

spiste meg opp 10 kg på forhånd og planla nøye med familie i forhold til avlastning og ventet til eldste var gammel nok til å forstå at mamman er syk og ligger mye på sykehus.

Har desverre hett hyperemesis i alle svangerskap men var best når jeg hadde spist meg opp først.

Skrevet

Vitamin B6(Pyridoksin) kan forebygge svangerskapskvalme. Jeg tok en relativt stor dose av det før forrige graviditet, og merket ikke kvalme før i uke 7-8, og da knapt merkbar.

Denne gangen fikk jeg ikke tatt B6 noe særlig i forveien, og jeg har merket kvalmen en del allerede nå i uke 5. Har begynt å ta 50 mg nå, så håper jeg kan merke bedring om ikke lenge.

Det er litt omdiskutert hvorvidt det har effekt eller ikke. Jeg velger hvertfall å ta det noen uker, så får det gjenstå å se om jeg får god effekt eller ikke denne gangen.

Skrevet

Jeg hadde det sist jeg var gravid, helt jævlig.....Er nå gravid igjen, såvidt(5 uker på vei), og har vært kvalm i 4 dager ca...Virker ikke som det skal bli så ille som sist gang, for da begynte jeg å kaste opp mange dager før jeg fant ut at jeg var gravid, og nå har jeg enda ikke kastet opp. Veit ikke om jeg har gjort noe riktig i forkant, i så fall har jeg ikke visst om det ;) Beklager at jeg ikke hadde noe info til deg, men lykke til :)

Skrevet

Mange i samm båt ser jeg - synes dere ikke det er på tide at forskerne finner årsaken og en kur mot dette?? Alle mine illusjoner om hvordan det var å være gravid gikk i tusen knas da kvalmen slo inn for fullt..

Uansett, takk for gode tips :) Jeg tror ikke jeg trenger å spise meg opp, har enda 5-6 kg å gå på siden forrige graviditet (kvalmen ga seg mot slutten og da passet jeg virkelig på å spise, hehe). De kommer kanskje godt med.

Ang vit B6 - hvor kjøper du det da? Jeg er veldig skeptisk til å spise tabletter i graviditeten, holder det å ta det fram til jeg blir gravid eller må man ta det lengre for å få effekt? Hvor mye/hvor lenge tok du det sist? Hadde vært fantastisk om det kunne hjulpet! :)

Skrevet

Jeg er også i samme båt,desverre! Unner ingen det her.Har to barn og et sterkt ønske om nr 3 :)

Men aner ikke åssen vi skal løse floka med å følge opp jentene når jeg ligger på Ahus (antagligvis)

Skal til samtale med legen min til uken og høre om det er helsemessig forsvarlig for min del.

Ang B6 hadde det ingen effekt for meg men glad å høre det kan hjelpe noen :)

Ville bare sende over en modig klem til deg og alle andre som er i samme situasjon! Krysser for at dere slipper unna denne gangen jenter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...