Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #1 Skrevet 25. august 2010 Vi har flere dyre smålån vi ønsker å bake inn i boliglånet for å oppnå bedre oversikt, og i håp om å få det billigere. Men jeg finner ikke et regnestykke som kan hjelpe meg. Vil selvsagt ringe banken i morgen tidlig, men er det noen som kan opplyse meg om sine egne tall? Vi har div lån på 600 000kr og en bolig som er verdt 2,5mill. Vi har boliglån på 2 mill. Er smålånene på 600 000kr for mye penger til å refinasiere boliglånet? Vi har problemer med å nedbetale, og jeg vet ikke helt hvordan vi skal komme oss ut av dette.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #2 Skrevet 25. august 2010 kommer nok an på banken, da vi kjøpte bolig bakte vi inn smålåna i huslånet, gikk da over boligens verdi, men med kausjonist for de resterende 150' så ble ikke renta så hakkende gale. Dere har jo sikkerhet for det meste av summen, har dere noen som kan stille som kausjonist og at dere har betjeningsevnen så vil jeg tro at det skal gå seg til...om ikke - bytt bank!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #3 Skrevet 25. august 2010 Vi har betalingsvilje:) Ønsker oss jo helst ingen kausjonister, men må vi så må vi. Er bare usikker om noen bank vil låne 100%. Tusen takk for svar! H.I.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #4 Skrevet 25. august 2010 forskjell på betalingsvilje og betalingsevne tror ikke det er noe problem å få 100%. , men renta blir jo gjerne litt høyere da. Vi hadde nok og fått uten kausjonist, men enklere med.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #5 Skrevet 25. august 2010 Spørs vel kanskje hva slags lån det er snakk om og hvor mye dere hadde før boliglånet også..det er jo ganske mye utenom.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #6 Skrevet 25. august 2010 Vi fikk nettopp refinansiert alle lånene vår. Vi hadde havnet litt i luksusfellen og fått mye forbrukslån. Vi gikk i banken og fikk nesten alt inn i huslånet med betingelser om å spare 4000 i mnd til en "låst" konto som begge må ned i banken for å ta ut penger fra. Denne kontoen skal vi ha som en sikkerhet til når vi ikke klarer oss en mnd for å slippe å måtte ta opp lån for vi ikke har klart å spare. Slik så det ut før besøket i banken: 1.8 mill i huslån 100 000 i studielån 50 000 i billån 350 000 i diverse "smålån"/forbrukslån Vi klarte oss ikke hver mnd og gikk i minus pga store renter. Verdivurdering av huset vårt: 2,4 mill Etter besøk i banken: 2.2 mill i huslån 100 000 i studielån Vi har nå oversikt over alle inntekter og utgifter. Vi har 7000 mer å rutte med i mnd i tillegg til de 4000 vi sparer fast. Vi fikk beskjed om at siden vi ikke hadde noen negative bemerkninger på oss, alltid hadde vært sikre betalere i banken og hadde grei nok inntekt så fikk vi samlet det inn i huslånet. Vi fikk også beskjed om at vi akkuratt klarte det med tanke på summen, han i banken ville holde oss på lån under 90% av verdien på huset.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #7 Skrevet 25. august 2010 Jeg jobber som finansrådigver i bank og vi ville nok ikke refinansiert så mye forbrukslån (?) med pant i boligen, dette blir jo over 100% belåning. Vi tilbyr inntil 90 % finansiering, fortrinnsvis førstehjemlån, for øvrige kunder inntil 80 % - med unntak selvfølgelig! Dere trenger nok kausjonister for å få dette til. Banken ser selvfølgelig positivt på at dere ønsker å gjøre noe "smålåne"og jeg regner med lånene er dyre. Løsningen er kanskje boliglån med sikkerhet i annen bolig i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå